• Procountor/

Markkinajohtajan paikka jaettu – Finago on kahden johtavan sähköisen taloushallinnon ohjelmistotalon yhteenliittymä

Tiedote 2.10.2017

Kaksi vahvaa taloushallinnon ohjelmistotaloa, Accountor-konserniin kuuluvat Tikon Oy ja Procountor Oy, toimivat nyt uuden, yhteisen Finago-nimen alla. Uuden Finago-nimen alla toimintaansa yhteisvoimin jatkavien yritysten ja 200 ammattilaisen missiona on ei vähempää kuin sähköistää koko taloushallinnon ala. Yrityksen lyhyen aikavälin tavoitteena on saavuttaa vuoteen 2020 mennessä 100 000 sähköisen taloushallintoasiakkaan rajapyykki.

– Taloushallinnon trendi on voimakkaasti sähköistyvä. Pk-yritykset osaavat tänä päivänä vaatia tilitoimistoiltaan tehokkaita sähköisiä palveluja. Pian ei paperin ja Excelin avulla enää uusia asiakkaita saada tai edes entisiä pidetä, sanoo Accountorin Finago-liiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Siivola.

– Tavoitteenamme on muuttaa koko toimialaa tarjoamalla entistäkin helppokäyttöisempiä ja tehokkaampia taloushallinnon pilvipalveluita tiiviissä yhteistyössä tilitoimistokumppaniemme kanssa. Näin taloushallinnon prosesseja voidaan virtaviivaistaa ja tukea asiakasyritysten ydinliiketoimintaa.

1+1 on enemmän kuin kaksi

Tikonin ja Procountorin yhdistäminen on osa Accountor-konsernin organisaatiorakenteen virtaviivaistamista.

– Yhteistyöasetelma antaa meille merkittävän kilpailuedun. Molemmat yritykset ovat panostaneet jo pitkään tuotekehitykseen, ja nyt pääsemme jakamaan parhaita käytäntöjä keskenämme ja luomaan yhdessä entistä isommilla panoksilla uudenlaista lisäarvoa asiakkaille, kiistattomana markkinajohtajana, sanoo Siivola.

– Digitalisaatio on huima mahdollisuus taloushallinnon alalla. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat Suomen talouden kasvun ja uudistumisen moottori. Haluamme edistää niiden talouden tehokasta hallintaa tarjoamalla työkalut, joilla taloudenhoito on pitkälle automatisoitua ja talouden ajantasainen seuranta mahdollista, Siivola sanoo.

– Tämä auttaa yrittäjiä tekemään tulevaisuuteen katsovia päätöksiä ja näkemään yrityksen taloustilanteen reaaliajassa. Kun pk-sektori on vahva, siellä syntyy myös työpaikkoja, mistä taas hyötyy koko kansantalous.

Kansainvälisyys mukana kasvussa

Finago on osa suomalaista, seitsemässä maassa toimivaa Accountor-konsernia. Finagon ohjelmistojen tuotekehitys tehdään Suomessa, mutta sillä on hyvä jalansija Suomen lisäksi muissa Pohjoismaissa, joissa toiminta kasvaa vauhdilla. Finagon ohjelmistoja Procountoria ja Tikonia käyttää tällä hetkellä 1200 tilitoimistoa, ja niillä hoidetaan 100 000 yrityksen kirjanpitoa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

– Vahvasti kotimainen mutta voimakkaasti kansainvälistyvä, Siivola kiteyttää Finagon markkinatilanteen ja tavoitteet.

Finago lukuina

35 vuotta                              100 000 pk-yritystä

4 maata                                1200 tilitoimistoa

200 työntekijää                     26 M€ liikevaihtoa (2016)