• Procountor/

Procountor julkisti jälleen Yritysbarometrinsa: kertoo pk-yritysten taloustunnelmat lähes reaaliajassa

Vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen Yritysbarometri tarjoaa myös alueellista tietoa: eri puolilla Suomea toimivien yritysten välillä havaittavia, joskaan ei jyrkkiä eroja

Tiedote 19.4.2016

Suomalainen sähköisen taloushallinnon pioneeri Procountor on julkaissut vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen Yritysbarometrin, joka luotaa pienten ja keskisuurten yritysten taloustilannetta ja -tunnelmia lähes reaaliajassa.

Yritysbarometri on täysin uudenlainen taloustiedon lähde. Se hyödyntää tuhansien yritysten jatkuvasti päivittyvää taloushallintodataa. Perinteisistä, julkistushetkellä jo vanhentuneisiin tietoihin perustuvista tilinpäätösanalyyseista poiketen Yritysbarometri tarjoaa lähes reaaliaikaisen näkymän yritysten talouden tilaan.

Yritysbarometrin luvut perustuvat Procountorin valtaosin pienistä ja keskisuurista yrityksistä koostuvan asiakaskunnan taloushallintodataan. Procountoria käyttää tällä hetkellä yli 15 000 erikokoista organisaatiota ja lähes 500 tilitoimistoa. Suuren ja kasvavan määrän vuoksi tulokset ovat melko hyvin yleistettävissä koko Suomen pk-sektoria kuvaaviksi.

”Talouden tilasta ja kehityssuunnista kertovat tiedot ovat yleensä joko takautuvasti koottuja tilastoja tai ne perustuvat kyselyihin, jotka mittaavat pikemminkin tunnelmia ja odotuksia. Oivalsimme, että meillä on tietolähde, jollaista ei ole aiemmin hyödynnetty laajemman taloustilanteen ymmärtämiseksi: tilastollinen data, jota kertyy kun asiakkaamme hoitavat taloushallintoaan pilvipalvelullamme”, Procountorin toimitusjohtaja Mikko Siivola sanoo.

”Dataa voidaan käyttää suhdanteiden ja talouden trendien tarkasteluun, kunhan se tehdään tilastollisen analyysin keinoin siten, että yksittäiset yritykset eivät erotu”, Siivola jatkaa.

Barometri julkaistaan jokaisen vuosineljänneksen päätteeksi. Procountorin Yritysbarometri Q1/2016 on ladattavissa osoitteessa http://bit.ly/23HL78X. Se sisältää tarkat numerotiedot ja graafiset esitykset. Alla joitakin yleisiä poimintoja:

Taantuma istuu tiukassa ainakin myyntilaskujen määrästä päätellen

Yritysbarometri seuraa mm. yritysten myyntilaskujen määrää, mikä kuvaa melko hyvin yritysten taloudellista aktiivisuutta. Määrä nousi vuonna 2015 taantumaa edeltävän vuodenvaihteen 2008/2009 tasolle, mutta alkuvuoden 2016 aikana kausitasoitettu määrä on kääntynyt loivaan laskuun eli merkkiä taantuman päättymisestä ei näy.

Pirkanmaan laskumäärät kasvaneet, Varsinais-Suomi jäänyt jälkeen

Alueellisesti tarkasteltuna myyntilaskujen määrä on vuoden 2012 alun tilanteeseen verrattuna kasvanut voimakkaimmin Pirkanmaalla. Sen sijaan Varsinais-Suomi on jäänyt vertailussa jälkeen ja siellä lähetettyjen laskujen määrä on jopa laskenut. (Alueellinen tarkastelu on tässä jaettu neljään ryhmään: Uusimaa, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi ja muu Suomi)

Verkkolaskutus valtaa alaa, tahti nopein Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa

Verkkolaskujen lähetys on yleistynyt pk-yrityksissä nopeasti: myyntilaskuista jo lähes puolet lähetetään verkkolaskuna. Verkkolasku yleistyi aiempina vuosina nopeimmin Uudellamaalla, mutta nyt Varsinais-Suomen ja etenkin Pirkanmaan yritykset ovat kirineet ohi. Vastaanotetuista laskuista yli puolet tulee verkkolaskuina, ja jos mukaan lasketaan skannatut paperilaskut, lähes 80 prosenttia laskuista saapuu pk-yrityksiin sähköisesti.

Maksukurissa ei merkittävää heikentymistä: kurinalaisimmat maksajat Pohjois-Karjalassa, lepsuimmat Ahvenanmaalla

Yli viikon myöhässä maksettujen myyntilaskujen osuus on pysynyt hyvin vakaana, joten pk-yritysten asiakkaiden maksukäyttäytyminen ei näytä heikentyneen. Toisaalta maksumuistutusten lähettäminen on yleistynyt eli saatavien kotiuttaminen vaatii aiempaa enemmän toimia. Maakunnittain tarkasteltuna kurinalaisimmat maksajat löytyvät Pohjois-Karjalasta, eniten myöhästymisiä taas on Ahvenanmaalla.

Mikko Siivola, toimitusjohtaja, Procountor Oy
mikko.siivola@procountor.com
040 767 5168

Heidi Ignatius-Partanen, markkinointipäällikkö, Procountor Oy
heidi.ignatius-partanen@procountor.com
044 712 9448

Tommi Niittymies, viestintätoimisto Netprofile
tommi@netprofile.fi
040 556 2612

Procountor-ohjelmisto automatisoi taloushallinnon rutiinit ja tuo tosiaikaisen tiedon päätöksenteon tueksi. Pilvipalveluna toimiva suomalainen sähköisen taloushallinnon ohjelmisto pitää taloustiedot aina ajan tasalla ja turvallisesti saatavilla. Helppokäyttöinen ohjelmisto kokoaa tilitoimiston talousasiantuntijat sekä organisaation omat talousosaajat ja vastuuhenkilöt saman tiedon äärelle, mikä mahdollistaa täysin sähköisen taloushallinnon. Jatkuvasti kehittyvää Procountoria käyttää jo yli 15 000 erikokoista organisaatiota ja runsaat 500 edistyksellistä tilitoimistoa. Suomesta johdettu yritys laajenee parhaillaan muihin Pohjoismaihin. Procountor on osa Accountor-konsernin ohjelmistoliiketoimintaa. Lisätietoa: www.procountor.com.