Procountor luopui Javasta ja uudisti ilmeensä

Yritysohjelmistojen käyttäjäkokemus on noussut kilpailutekijäksi.

Tiedotusvälineille 16.5.2014

Suomalainen sähköisen taloushallinnon ohjelmisto Procountor julkisti uuden version sähköisen taloushallinnon ohjelmistostaan. Käyttäjille näkyvin uudistus on uusittu ilme ja käyttöliittymä, ohjelmistossa on tehty iso tekninen uudistus ja parannettu käyttökokemusta.

Procountor uskoo, että perinteisesti kankeiden käyttöliittymien aika on ohi myös ammattilaiskäyttöön tarkoitetuissa ohjelmistoissa.

"Vielä viisi vuotta sitten yritysohjelmistojen käyttökokemus sai olla ihan hirveä ja oli osa ammattiylpeyttä, että niitä osattiin käyttää. Nykypäivän vapaa-ajalla käytettävät sovellukset ovat niin helppokäyttöisiä, että on vaikea perustella, miksi töissä asiat pitää tehdä niin hankalasti. Hyvä käytettävyys on noussut strategiseksi kilpailueduksi", Procountorin toimitusjohtaja Mikko Siivola kertoo.

Procountorin uudistuksessa käyttöliittymässä siirryttiin vanhasta Java applet -pohjaisesta teknologiasta web-käyttöliittymien kehittämiseen suunniteltuun Vaadin Frameworkiin. Suomalaisen Vaatimen ratkaisu mahdollisti saumattoman siirtymisen uuteen käyttöliittymäteknologiaan, vaikka taustajärjestelmä pysyi yhä Java-pohjaisena.

"Yhteistyömme alkoi, kun itsekin käytän Procountoria ja mietin, että vanhentunut tekniikka turhaan heikentää muuten erinomaisen ohjelmiston käyttökokemusta. Yleensäkin selain-pluginien tähti on ollut sammumassa jo useamman vuoden, sillä nykypäivän web-standardit tarjoavat niin paljon parempaa käyttäjäystävällisyyttä ja laajempaa päätelaitetukea", Vaatimen toimitusjohtaja Joonas Lehtinen sanoo.

Yritysohjelmistojen käyttöliittymäkehityksessä on tärkeää huomioida eri käyttäjäryhmät. Procountorin käyttäjäkunta vaihtelee satunnaisesti ohjelmistoa käyttävistä yrityskäyttäjistä tilitoimistoammattilaisiin, joille ohjelmisto on pääasiallinen työväline. Yrittäjän kannalta käyttöliittymän tulee olla yksinkertainen ja muistettava, kun taas päivittäin ohjelmistoa käyttävä tilitoimistokäyttäjä toivoo ohjelmistolta ennen kaikkea tehokkuutta.

”Uuden Procountorin pilottikäytöstä saatu käyttäjäpalaute on ollut erittäin tärkeää ja olemme panostaneet esimerkiksi etusivun muokattavuuteen”, Siivola kertoo.

Mikko Siivola, Procountor, toimitusjohtaja

+358 20 787 9838 tai mikko.siivola@procountor.com

Joonas Lehtinen, Vaadin, toimitusjohtaja ja perustaja

+358 40 503 5001 tai joonas.lehtinen@vaadin.com

Procountor

Procountor Procountor automatisoi taloushallinnon rutiinit ja tuo tosiaikaisen tiedon päätöksenteon tueksi. Pilvipalveluna toimiva suomalainen sähköisen taloushallinnon ohjelmisto pitää taloustiedot aina ajan tasalla ja turvallisesti saatavilla. Helppokäyttöinen ohjelmisto kokoaa tilitoimiston talousasiantuntijat sekä organisaation omat talousosaajat ja vastuuhenkilöt saman tiedon äärelle, mikä mahdollistaa täysin sähköisen taloushallinnon. Jatkuvasti kehittyvää Procountoria käyttää jo yli 6000 erikokoista organisaatiota ja runsaat 300 edistyksellistä tilitoimistoa. Suomesta johdettu yritys laajenee parhaillaan muihin Pohjoismaihin. Procountor on osa Accountor-konsernin ohjelmistoliiketoimintaa. Lisätietoa: www.procountor.com.

Vaadin

Vaadin Oy on yrityssovellusten web-käyttöliittymien edelläkävijä. Sen teknologiaa käyttää yli 100.000 ohjelmistokehittäjää yli 150 maassa. Yhtiö auttaa asiakkaitaan rakentamaan moderneja web-sovelluksia jotka lisäävät tuottavuutta, parantavat kilpailykykyä ja tekevät käyttäjät tyytyväisiksi. Yhtiö jakaa ydinteknologiaansa ilmaiseksi avoimen lähdekoodin lisenssillä ja myy työvälineitä, tukea ja palveluita teknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen globaalisti.