PROHA OSTAA NORJALAISEN DOVRE INTERNATIONALIN KOKONAAN OMISTUKSEENSA

Proha Oyj Pörssitiedote 30.4.2004 klo 8.30 PROHA OSTAA NORJALAISEN DOVRE INTERNATIONALIN KOKONAAN OMISTUKSEENSA Proha Oyj:n hallitus päätti käyttää optiotaan ja ostaa norjalaisen Dovre International AS:n (Dovre) kokonaan Prohan omistukseen. Ennen option toteuttamista Proha-konserni omistaa norjalaisen tytäryhtiönsä Safran Software Solutions AS:n kautta 40% Dovresta ja käyttää osakassopimukseen perustuen määräysvaltaa yhtiössä. Määräysvallan perusteella Dovre on konsolidoitu tytäryhtiönä Prohan konsernitilinpäätökseen ja sen vuoksi järjestelyllä ei ole vaikutusta Prohan konserniliikevaihtoon eikä olennaista vaikutusta operatii- viseen tulokseen. Dovre International AS on Norjan suurin projektijohtamiseen ja toimitusketjujen hallintaan erikoistunut konsultointiyritys. Pääosa yhtiön liikevaihdosta tulee öljy- ja kaasuteollisuuden projekteista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2003 oli 22 miljoonaa euroa, voitto ennen veroja 1,1 miljoonaa euroa ja henkilökunnan määrä 167. Toteutettava kauppa selkiinnyttää Prohan konsernirakennetta ja vahvistaa liiketoimintaa Prohan ydinalueella portfolio- ja projektijohtamisessa. Järjestely vakiinnuttaa Prohan aseman johta- vana portfolio- ja projektijohtamisen toimijana Norjassa, mistä tulee noin 30 % Proha-konsernin liikevaihdosta. Kauppa toteutetaan osakevaihtona. Vastikkeena annettavien Prohan uusien osakkeiden lopullinen määrä määräytyy optiosopimuksen perus- teella. Uusien osakkeiden määrän arvioidaan olevan 10-14 % osake- vaihdon jälkeisestä osakemäärästä. Kahteen kolmasosaan vastikkeena annettavista Prohan osakkeista liittyy myyntirajoitus, joka päättyy kokonaisuudessaan kahden vuoden kuluttua. Kaupan arvioidaan toteu- tuvan 1.6.2004. Prohan hallitus päättää osakkeiden antamisesta Prohan varsinaisen yhtiökokouksen 14.4.2004 hallitukselle antaman valtuutuksen nojalla. Dovre International AS lyhyesti Dovre International AS on Norjan suurin projektijohtamiseen ja toimi- tusketjujen hallintaan erikoistunut konsultointiyritys. Projekti- johtamisen konsultointipalvelut muodostavat 80 % ja toimitusketjujen hallinnan konsultointipalvelut 20 % Dovren liikevaihdosta. Pääosa Dovren toiminnasta keskittyy öljy- ja kaasuteollisuuden projekteihin. Dovre toimii maailmanlaajuisesti ja noin 20 % liikevaihdosta on peräisin Norjan ulkopuolelta. Yhtiön liikevaihto vuonna 2003 oli 22 miljoonaa euroa ja henkilökunnan määrä 167. Proha lyhyesti Proha-konserni on portfolio- ja projektijohtamisen ohjelmisto- ratkaisujen markkinajohtaja maailmassa sekä Suomen suurin ja kansainvälisin ohjelmistotuoteyritys. Konserniin kuuluvat Artemis- alakonserni, joka edustaa noin 70 % konsernin liikevaihdosta sekä öljy- ja kaasusektorille painottunut Norjan projektijohtamisen liiketoiminta, jonka liikevaihto-osuus on noin 30 %. Proha-konsernin liikevaihto vuonna 2003 oli 76,8 miljoonaa euroa. Liikevaihdosta noin 90% tulee Suomen ulkopuolelta. Vuonna 1984 toimintansa aloittaneen Prohan palveluksessa työskentelee noin 620 henkeä, joista noin 100 Suomessa. Proha Oyj Pekka Pere, Toimitusjohtaja Lisätietoja PROHA OYJ Toimitusjohtaja Pekka Pere, puh.020 4362 000, pekka.pere@proha.com www.proha.fi JAKELU: Helsingin Pörssi Keskeiset tiedotusvälineet ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/30/20040430BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/30/20040430BIT00020/wkr0002.pdf