PROHALLE JOHTAVA ASEMA EUROOPASSA PROJEKTIJOHTAMISEN TIETOTEKNIIKASSA

PROHALLE JOHTAVA ASEMA EUROOPASSA PROJEKTIJOHTAMISEN TIETOTEKNIIKASSA Proha Oyj on sopinut ostavansa johtavan italialaisen projektijohtamisen tietotekniikan toimittajan Artemis International SPA:n. Kaupan myötä Prohan pro forma -liikevaihto kasvaa yli 0,5 miljardin markan ja Prohasta tulee johtava projektijohtamisen ohjelmistotoimittaja myös Etelä-Euroopassa. Nyt sovittu kauppa liittyy Prohan aiemmin 1.9.2000 solmimiin vastaaviin sopimuksiin Ranskassa ja Saksassa. Proha on sopinut ostavansa italialaisen Artemis International SPA:n. Proha-konserni on omistanut yhtiöstä aiemmin 30%, nyt sovitun kaupan myötä omistus kasvaa 100%:in. Artemis International SPA:n liikevaihto oli 31.7.2000 päättyneellä tilikaudella 6,8 ja tulos 0,7 miljoonaaeuroa. Yhtiön palveluksessa on 43 työntekijää, ja sillä on toimistot sekä Milanossa että Roomassa. Yrityskauppa toteutetaan osakevaihtona, jossa ostettavan yrityksen osakkaille tarjotaan merkittäväksi yhteensä 224.000 Proha Oyj:n uutta osaketta. Tarjottavat osakkeet vastaavat noin 2% Proha Oyj:n osakekannasta osakevaihdon jälkeen. Osakkeisiin liittyy myyntirajoitus, joka päättyy kokonaan kolmen vuoden kuluttua. Kauppa astuu lopulli- sesti voimaan, kun Proha Oyj:n hallitus on tehnyt päätöksen kaupan hyväksymisestä ja kun Proha on toteuttanut osake-emission. ARTEMIS INTERNATIONAL -YRITYSKAUPAT EUROOPASSA Proha nousee 1.-4.9.2000 sovituilla Artemis International -yritysten ostoilla johtavaksi projektijohtamisen tietotekniikan toimittajaksi Euroopassa. Prohan strategiana on olla vahvin projektijohtamisen tietotekniikan toimittaja kaikilla suurilla markkinoilla maailmassa ja siten avata tie laajemmalle Prohan eManagement -liiketoimintakonseptin kansainväliselle soveltamiselle ja nopealle kasvulle. Nyt toteutuva laajentuminen vahvistaa edelleen Prohan asemaa alan johtavana toimittajana maailmassa. Saksan, Ranskan ja Italian Artemis International -yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto on 21,2 ja tulos 1,1 miljoonaa euroa. Yhtiöiden konsolidoitu nettovaikutus Proha-konsernin liikevaihtoon on noin 19,0 miljoonaan euroa, koska yhtiöt ovat aiemmin maksaneet Proha-konsernille royaltymaksuja yhteensä noin 2,2 miljoonaa euroa vuodessa. Saksa Ranska Italia Yhteensä Liikevaihto 4,0 10,4 6,8 21,2 (MEUR) Tulos (MEUR) 0,0 0,5 0,7 1,1 Henkilökunta 37 85 43 165 Yrityksillä on laaja eurooppalainen asiakaskunta eri toimialoilla: elektroniikka (mm. Siemens, Hewlett-Packard, Motorola, Alcatel ja Schneider), autoteollisuus (mm. Daimler-Chrysler, Audi, PSA Peugeot Citroen, Fiat, Opel, BMW, Michelin ja GoodYear), palvelut (mm. Bull, Euriware, Finsiel, Sogei ja Telesoft), finanssipalvelut (mm. UBS, Dresner Bank, Paribas, Credit Lyonnais, Banca San Paolo, Bayerische Landesbank ja BNP Banque Nationale de Paris), vakuutuspalvelut (mm. Generali, Munich Re Group, AGF-Allianz ja Aachener-Münchener) ja telekommunikaatio (mm. Deutsche Telekom, France Telecom, Telecom Italia ja Bouygues Telecom). Ostettavat yhtiöt ovat toimineet tiiviissä yhteistyössä Prohan kanssa jo aiemmin. Ennen nyt sovittuja yrityskauppoja Proha-konserni on omistanut 26% Ranskan ja Saksan sekä 30% Italian yhtiöistä. Kaupan jälkeen yhtiöistä tulee Proha-konsernin kokonaan omistamia tytäryhtiöitä. Sovittujen kauppojen myötä Proha Oyj:n osakemäärä kasvaa yhteensä 718.700 osakkeella, mikä edustaa noin 7% Proha Oyj:n koko osakemäärästä. Yhtiöillä on yhteensä 45 osakasta, joista 41 työskentelee yhtiöissä. Kaupan jälkeen heistä tulee Proha Oyj:n osakkaita. Lisäksi yhtiöiden koko henkilökunta tulee liittymään Prohan optioista ja henkilöstölle suunnatuista osakeanneista muodostuvaan kannustinjärjestelmään. PROHA LYHYESTI Proha on nopeasti kasvava ja kannattava kansainvälinen ohjelmisto- ja palveluyritys. Proha keskittyy johtamiseen Internet-aikakaudella. Yhtiön liiketoiminta-alueet ovat projektijohtaminen, talousjohtaminen ja Internet- teknologia. Proha-konsernin pro forma -liikevaihto ylittää 500 miljoonaa markkaa. Liikevaihdosta yli 4/5 tulee Suomen ulkopuolelta. Kaupan jälkeen Proha-konsernissa työskentelee yhteensä yli 600 henkilöä, joista yli 400 Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Japanissa. Proha Oyj Pekka Pere Toimitusjohtaja Lisätietoja PROHA OYJ Toimitusjohtaja Pekka Pere, puh.020 4362 000 pekka.pere@proha.fi http://www.proha.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/05/20000905BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/05/20000905BIT00220/bit0002.pdf