PROHAN ARTEMIKSEN MYYNTI SAATETTU PÄÄTÖKSEEN

Artemis International Solutions Corporationin (AISC) yhtiökokous 30.6.2006 hyväksyi Artemiksen myynnin yhdysvaltalaiselle Trilogylle. Kauppa saatettiin päätökseen heti yhtiökokouksen jälkeen. Proha on aiemmin tiedottanut kaupasta pörssitiedotteella 13.3.2006. Proha sai 53,3 % omistuksestaan Artemiksessa noin 12,7 miljoonaa dollaria (noin 9,9 milj. euroa), mikä maksetaan käteisenä. Myynnillä on merkittävä positiivinen vaikutus Proha-konsernin vuoden 2006 tulokseen ja omaan pääomaan. Kaupasta syntyvä konsernin luovutusvoitto määräytyy kauppahinnan ja toteutushetken 30.6.2006 nettovarojen erotuksena. Prohan konsernitilinpäätöksessä 31.3.2006 Artemis-alakonsernin varat, mukaan lukien noin 7,8 milj. euron liikearvo, olivat yhteensä noin 23,5 milj. euroa ja velat olivat noin 26,4 milj. euroa. Artemis-alakonsernin nettovarat 31.3.2006 olivat siten noin 2,9 milj. euroa negatiiviset. Artemiksen toisen vuosineljänneksen tulos vaikuttaa luovutusvoiton määrään. Laskelmat kaupan vaikutuksesta Prohan tulokseen ja taloudelliseen asemaan esitetään 10.8.2006 julkistettavassa osavuosikatsauksessa. Proha-konsernin vuoden 2006 ensimmäisen neljänneksen 16,3 milj. euron liikevaihdosta Artemiksen osuus oli 8,8 miljoonaa euroa eli 54,2 %. Proha-konsernin ensimmäisen kvartaalin liiketuloksesta -1,6 milj. euroa Artemiksen osuus oli -1,8 milj. euroa. Artemis-alakonsernin tuloslaskelman erät yhdistellään Prohan konsernitilinpäätökseen 30.6.2006 saakka. Kaupan toteutumisen jälkeen Proha jatkaa öljy- ja kaasusektorilla toimivan projektinjohtamiseen keskittyvän liiketoiminnan kansainvälistämistä ja laajentamista sekä Prohan muiden projektinjohtamisen ohjelmistojen kehittämistä ja myyntiä. Prohan liiketoiminta koostuu projektijohtamisen palveluista ja ohjelmistoista, joita tarjotaan ja myydään asiakkaille maailmanlaajuisesti. Prohan liiketoiminnasta öljy- ja kaasusektorin osuus on noin 75 % ja muun projektitoiminnan osuus on noin 25 % vuoden 2005 liikevaihtojakaumasta laskien. Proha Oyj Pekka Pere Toimitusjohtaja Lisätietoja Proha Oyj Pekka Pere, Toimitusjohtaja +358 (0)20 4362 000 pekka.pere@proha.com www.proha.fi