PROHAN TYTÄRYHTIÖ DOVRE INTERNATIONAL OSTAA FABCONIN LIIKETOIMINNAN JA TYTÄRYHTIÖT

Proha Oyj:n norjalainen tytäryhtiö Dovre International AS (”Dovre”) on sopinut norjalaisen Fabcon Management AS:n (”Fabcon”) liiketoiminnan ja kansainvälisten tytäryhtiöiden ostamisesta. Fabcon on vuonna 1977 perustettu kansainvälisesti toimiva öljy- ja kaasuteollisuuden projektijohtamisen konsulttiyritys. Kauppahinta 24.389.000 Norjan kruunua (noin 3,0 miljoonaa euroa) maksetaan kahdessa osassa kokonaan käteisellä. Kaksi kolmasosaa kauppahinnasta maksetaan 45 päivän kuluttua kaupan täytäntöönpanosta, joka yhtiön arvion mukaan tapahtuu viimeistään toukokuussa 2006. Loput kauppahinnasta maksetaan viimeistään 31.12.2007. Kauppahinnan jälkimmäinen osa on ehdollinen ja sidoksissa Fabconin vuoden 2006 tulokseen ja tiettyihin muihin tavanomaisiin ehtoihin. Kaupassa Fabconin liiketoimintojen ja tytäryhtiöiden ostajana on Dovren perustama tytäryhtiö. Kaupassa siirtyvään liiketoimintaan sisältyy kokonaan omistetut tytäryhtiöt Kanadassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Singaporessa ja Nigeriassa sekä 48-prosenttisesti omistettu tytäryhtiö Iso-Britanniassa, jossa Fabcon käyttää määräysvaltaa. Lisäksi Fabconilla on sivutoimipisteet Venäjällä ja Etelä-Koreassa. Työntekijöitä Fabcon-konsernissa on noin 70. Konsernin liikevaihto vuonna 2005 oli noin 106 miljoonaa Norjan kruunua (noin 13,3 milj. euroa) ja liikevoitto noin 4,3 miljoonaa Norjan kruunua (noin 0,5 miljoonaa euroa). Tiettyjen kertaluontoisten projektien päätyttyä liikevaihdon ennakoidaan alustavasti olevan vuonna 2006 hieman edellisvuotta pienempi, noin 90 miljoonaa Norjan kruunua (noin 11,3 miljoonaa euroa). Liikevaihdosta yli 90 % tulee kansainvälisiltä asiakkailta Norjan ulkopuolelta. Kaupassa siirtyvän liiketoiminnan nettovarat, joihin sisältyy pitkäaikaisia velkoja noin 3,1 miljoonaa Norjan kruunua (noin 0,4 miljoonaa euroa), olivat 31.12.2005 noin 11,0 miljoonaa Norjan kruunua (noin 1,4 miljoonaa euroa). Kauppa vahvistaa Prohan kasvua ja asemaa öljy- ja kaasuteollisuuden globaaleilla markkinoilla. - Fabconin hankinta noudattaa kansainvälistymisen strategiaamme, toteaa Dovren toimitusjohtaja Arve Jensen. Sen lisäksi, että pystymme entistä paremmin palvelemaan kansainvälisiä öljy- ja kaasualan asiakkaitamme eri puolilla maailmaa, voimme myös tukea norjalaisia alan yrityksiä niiden kansainvälistyessä. Dovre International AS lyhyesti Prohan tytäryhtiö Dovre International AS on menestyvä norjalainen projektijohtamisen ja toimitusketjujen hallinnan konsulttiyritys. Työntekijöitä Dovressa on noin 190. Dovren liikevaihto vuonna 2005 oli noin 24,5 milj. euroa ja liikevoitto noin 0,9 milj. euroa. Suurin osa Dovren liiketoiminnasta muodostuu öljy- ja kaasuteollisuuden investointiprojektien konsultoinnista. Viime vuosina Dovre on myös kehittänyt projektijohtamisen ja hankintatoimenjohtamisen palveluita julkiselle sektorille ja energiatuotannon, terveydenhuollon, tietotekniikan, telekommunikaation ja yhdyskuntarakentamisen tarpeisiin. Lisätietoa Dovresta osoitteessa www.dovre.biz. Proha lyhyesti Proha-konserni on portfolio- ja projektijohtamisen ohjelmistoratkaisujen toimittaja ja palveluntarjoaja. Konserniin kuuluvat Artemis-alakonserni, joka edusti vuonna 2005 noin 59 % konsernin liikevaihdosta sekä öljy- ja kaasusektorille painottunut Norjan projektijohtamisen liiketoiminta, jonka liikevaihto-osuus oli noin 40 %. Proha-konsernin liikevaihto vuonna 2005 oli 64,5 milj. euroa. Liikevaihdosta noin 90 % tuli Suomen ulkopuolelta. Prohan palveluksessa työskentelee yli 500 henkeä. Proha-konsernin rakenne tulee muuttumaan merkittävästi 13.3.2006 julkistetun Artemiksen myynnin myötä. Nyt toteutettava Fabconin liiketoiminnan hankinta tukee Prohan kasvustrategiaa öljy- ja kaasuteollisuuden nopeasti kehittyvillä markkinoilla. Proha Oyj Pekka Pere Toimitusjohtaja Lisätietoja Proha Oyj Pekka Pere, toimitusjohtaja +358 (0)20 4362 000 pekka.pere@proha.com www.proha.fi JAKELU: Helsingin Pörssi, keskeiset tiedotusvälineet