Kuusi suomalaista yritystä FT1000-kasvuyrityslistalle

Financial Times julkaisee vuosittain Euroopan 1000 nopeimmin kasvavan yrityksen listauksen FT 1000: Europe’s Fastest Growing Companies. Vuoden 2018 listalle mahtui mukaan kuusi suomaista yritystä. Psykoterapiakeskus Vastaamo pääsi listalle ensimmäisenä suomalaisyrityksenä jo toisena vuotena peräkkäin.

FT1000-listan yritystn vertailun perusteena käytetään liikevaihdon kasvua vuosina 2013-2016. Lähtötilanteessa liikevaihtoa piti olla vähintään 100 000 euroa ja vertailun viimeisenä vuotena vähintään 1,5 miljoonaa euroa. Yrityksen pitää lisäksi olla yksityisessä omistuksessa ja sen pääkonttorin sijaita Euroopassa. Listan tiedo kerää tilastopalveluyritys Statista.

Psykoterapiakeskus Vastaamo on 100 %:sti suomalaisessa perheomistuksessa oleva yhteiskunnallinen yritys, joka on sitoutunut käyttämään suurimman osan yrityksen tuottamasta voitosta psykoterapian saatavuuden parantamiseen. Yritys onkin laajentunut Suomessa nopeasti. Verkossa se palvelee koko maassa yli 750 tuhatta suomalaista vuosittain. Psykoterapiakeskusten verkostonsa yritys on kerinnyt laajentamaan vuoden 2018 aikana jo 13 kaupunkiin. Yhteiskunnallisena yrityksenä Psykoterpiakeskus Vastaamo on ollut myös tunnollinen verojen maksaja. Verovuoden 2016 aikana se maksoi yhteiskunnalle verotuloja ja veroluonteisia maksuja yhteensä lähes 1,8 miljoonaa euroa, mikä vastasi 32 %:ia yrityksen liikevaihdosta.

"Haluamme toimia esimerkkinä siitä, että yritykset voivat omalla toiminnallaan auttaa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisussa sekä olla samaan aikaan yhteiskuntavastuullisia että kannattavia ja nopeasti kasvavia", kommentoi perheyrityksen toimitusjohtaja ja pääomistaja Ville Tapio.

FT1000-listaukseen kriteerit yritykselle:

• Liikevaihto yli 100 000 euroa vuonna 2013
  • Liikevaihto yli 1,5 miljoonaa euroa vuonna 2016
  • Itsenäinen yritys (ei tytäryhtiö tai sivuliike)
  • Pääkonttori Euroopassa

FT1000-listan suomalaiset yritykset vuonna 2018:

Psykoterapiakeskus Vastaamo vuosina 2013-2016:

• Liikevaihto kasvoi 529 % 5.6 miljoonaan euroon
  • Työntekijämäärä kasvoi 344 % 160 henkilöön
  • Laajentui Helsingistä seitsemään eri kaupunkiin
  • Verkkopalveluiden käyttö kasvoi 233 % 542 tuhanteen käyttäjään
  • Vastaanottopalveluiden käyttö kasvoi 1198 % 63 tuhanteen käyntiin
  • Verojalanjälki 1,8 miljoonaa euroa vuonna 2016

+358 40 590 9385, ville.tapio@vastaamo.fi
Mannerheimintie 12 B, 00100 Helsinki
www.vastaamo.fi, www.facebook.com/vastaamo
Espoo | Helsinki | Hämeenlinna | Jyväskylä | Lappeenranta | Oulu | Tampere | Turku | Vantaa

Psykoterapiakeskus Vastaamon tarkoitus on parantaa mielenterveyden hoito- ja kuntoutuspalveluiden saatavuutta sekä tehdä hyvää mielenterveyttä edistävää ja mielenterveyden häiriöitä ehkäisevää työtä.

Psykoterapiakeskus Vastaamo on Suomalaisen Työn Liiton hyväksymä Yhteiskunnallinen yritys, jolle on myönnetty kotimaisesta työstä ja omistuksesta myös Avainlippu-merkki.

Mannerheimintie 12 B, 00100 Helsinki
044 4141 000, tuki@vastaamo.fi
www.vastaamo.fiwww.facebook.com/vastaamo
Espoo | Helsinki | Hämeenlinna | Jyväskylä | Kouvola | Lahti | Lappeenranta | Oulu | Pori | Seinäjoki | Tampere | Turku | Vantaa