Aurinkomatkat lannistaa lamaa tyytyväisten asiakkaiden avulla

Asiakkaista huimat yli 98 % suosittelee Aurinkomatkoja

Suomalaisten ensi kesä näyttää matkailullisesti tutulta ja turvalliselta. Taloudellisessa lamassa kuluttajalla on taipumus nojata oman kokemuksen tai muiden suosittelun perusteella hyviksi havaittuihin tuotemerkkeihin ja yrityksiin. Tähän luottaa myös Aurinkomatkat.

”Maailmanlaajuinen heikko taloustilanne vaikuttaa tietysti myös matkailubisnekseen. Olemme varautuneet siihen tuotannossamme ja tulevalle kesälle matkoja on tarjolla hieman viime kesää vähemmän. Kauppa on kuitenkin käynyt hyvin: kesämatkoista on nyt varattu puolet eli tilanne on käytännössä sama kuin vuosi sitten tähän aikaan”, sanoo Aurinkomatkojen kaupallinen johtaja Tuomo Meretniemi.

”Lopullista matkapäätöstä mietitään nyt ehkä aiempaa pidempään ja matkanjärjestäjiäkin arvioidaan tarkemmin. Kuluttajat haluavat olla varmoja matkanjärjestäjän ja -kohteen suhteen – taatakseen lomasatsauksen hyvän hinta-laatusuhteen. Matkaajat hakevat nyt luotettavuutta”, pohtii Meretniemi.

Kaikki perustuu asiakastyytyväisyyteen

Lamassa entistä oleellisempien menestystekijöiden, luotettavuuden ja asiakastyytyväisyyden suhteen Aurinkomatkoilla on pullat hyvin uunissa. Viime vuoden asiakaspalautteen mukaan yli 130 000 vastaajasta käytännössä lähes jokainen (98,4 %) suosittelee Aurinkomatkoja ja yli 95 % suosittelee kohdetta, jossa oli lomalla. ”Lomalla odotukset ovat aina korkealla, siksi tuote ja palvelu on oleellista pitää vieläkin tasokkaampana, jotta pidämme matkaajamme yhtä tyytyväisenä jatkossakin”, Meretniemi muistuttaa.

Asiakaspalautetta on Aurinkomatkoissa kerätty systemaattisesti jo yli 25 vuoden ajan ja siihen reagoidaan herkästi sekä omalta että yhteistyökumppaneiden osalta. ”Toimintamme ohjautuu asiakaspalautteen perusteella ja heikosti myyvä kohde tai huonosti suoriutuva hotelli joutuvat väistämättä lankulle. Jatkossa kohdesuosittelujen keräämiseen satsataan vieläkin enemmän ja asiakkaiden ääni tulee kuulumaan vahvemmin myös markkinoinnissamme”, Meretniemi lupaa.

Aurinkomatkat valittiin tänäkin vuonna Valitut Palat -lehden teettämässä Luotetuin Merkki -kyselyssä Suomen luotetuimmaksi matkatoimistoksi/matkanjärjestäjäksi – jo yhdeksännen kerran. Myös Aurinkomatkojen verkkokauppaa pidetään alan luotettavimpana: TNS Gallupin toteuttamassa Online Travel 2008 -tutkimuksessa Aurinkomatkojen verkkokauppa nimettiin matkailualan luotettavimmaksi.

Tuttuus määrittää myös kesän suosikkikohteita

Myös tulevan kesän suosikkikohteet edustavat taattua laatua. Aurinkomatkojen meneillään olevan kesämyynnin perusteella kysytyimpiä kohteita ovat tutut ja hyviksi havaitut: Kreikan Kreeta, Rodos ja Kos, Espanjan Mallorca, Turkin Alanya ja Italian Rimini.

”Suuria yllätyssuosikkeja ei ole, vaan tutut pitävät pintansa. Kreikan kesä kiehtoo suomalaisia eniten tänäkin vuonna”, kertoo Meretniemi.

Lisätietoja: Tuomo Meretniemi, kaupallinen johtaja, Aurinkomatkat, p. 010 446 7100,
050 390 3050, tuomo.meretniemi@aurinkomatkat.fi

www.aurinkomatkat.fi ja matkailun nettiyhteisö www.paikkaauringossa.fi

Avainsanat: