Jari-Pekka Rautamaa jättää Publicis Helsingin toimitusjohtajan tehtävät

Publicis Helsinkiä lähes neljä vuotta johtanut Jari-Pekka Rautamaa on päättänyt siirtyä sivuun toimitusjohtajan tehtävistä. Joulusta 2005 lähtien myös MTL:n puheenjohtajana toiminut Rautamaa on luotsannut Publicis-ryhmän Suomen toimistoa tuloksekkaasti. Rautamaa on ehtinyt johtaa Publicis Helsinkiä, ja fuusiota edeltäneitä saman konsernin yhtiöitä yhteensä jo lähes kymmenen vuoden ajan.

”Olen ollut pitkään samassa konsernissa, ja nyt on tullut aika jollekin uudelle. Tunnen olevani selkeästi muutosjohtaja, ja fuusion läpivienti onnistui mahtavan henkilökunnan ja upeiden, pitkäaikaisten asiakkuuksien ansiosta menestyksekkäästi. Globaali yhtiö on sinänsä haastava entiselle yrittäjälle, kun johtamisen itsenäisyys kansainvälisillä kentillä vähenee. Markkinointiviestintä on hieno, kehittyvä ala, ja siinä kansainvälinen, menestyvä konserni on ollut korvaamaton näköalapaikka”, pohtii Rautamaa.

Rautamaa on edelleen ranskalaisomisteisen Publicis Helsingin osakas ja hallituksen jäsen, ja neuvottelut ovat käynnissä roolista konsernin sisällä jatkossa.

Menestyksekäs strategiavalinta

”J-P on yhdessä henkilökunnan kanssa luotsannut yhtiötä menestyksekkäästi sitten vuoden 2003 suurten muutosten, jolloin kolme yhtiötä liitettiin yhteen. Ratkaisut sekä yhtiön organisatorisen että holistisen palvelurakenteen suhteen ovat olleet oikeita, ja J-P:n ansiosta Publicis on kasvanut Suomen toiseksi suurimmaksi mainostoimistoksi. Tulevan toimitusjohtajan valinnassa on erittäin tärkeää säilyttää jatkuvuus Publiciksen perinteille”, kommentoi Publicis Worldwiden aluejohtaja Thierry Lacaze.

”Publicis Helsinki oli ensimmäinen tämän aallon täyden palvelun toimisto. Me olemme uskoneet siihen, että markkinointiviestinnän palveluja kannattaa tarjota yhdestä toimistosta. Strateginen valinta on ollut oikea. Meillä on yhteen hiileen puhaltava porukka, jonka vahvuus on yhtenäisyys”, jatkaa Rautamaa henkilökunnastaan.

”Publicis Helsinki on ollut monelle myös ponnahduslauta upeisiin tehtäviin. Olen henkilökunnastani ylpeä. Itselläni tuli nyt aika miettiä tulevia kuvioita, ja jos terveyttä riittää, niin tässähän olisi vielä reilut 20 vuotta työelämää jäljellä”, naurahtaa Rautamaa.

Uuden toimitusjohtajan hakuprosessi on käynnissä, ja valinta tehdään ennen kesälomia. Rautamaa lopettaa toimitusjohtajana 30.9.2007.

Publicis Helsinki on yksittäisistä mainostoimistoista Suomen toiseksi suurin. Vuonna 2006 myyntikate oli 9,8 miljoonaa euroa, ja henkilökuntaa yrityksessä on vajaat sata.

Eeva Vakkilainen, toimitusjohtaja, Publicis International, 040-5715757
J-P Rautamaa, toimitusjohtaja, Publicis Helsinki, 050-3553000