Suomalainen Footbalance USAn markkinoille rytinällä

Räätälöityjä pohjallisia myyvä Footbalance on aloittanut vauhdilla Amerikan markkinoiden valloituksen. Ensimmäinen kontakti maailman suurimpaan juoksuun keskittyvään ketjuun, Road Runners Sportsiin, tapahtui lokakuussa. Seitsemän viikon päästä Footbalancen myynti käynnistyi Yhdysvalloissa.

Levittäytyminen koko ketjuun on tapahtunut tiukalla aikataululla. Footbalance löytyy jo 17 liikkeestä, ja heinäkuun alkuun mennessä Footbalance-palvelua tarjoaa ketjun kaikki 22 liikettä. Viiden vuoden mittainen sopimus tarkoittaa Footbalancelle noin miljoonan euron vuosimyyntiä ketjun kautta.

Road Runner Sport –ketju tunnetaan pitkästä 30 vuoden kokemuksesta, asiantuntijuudesta ja erinomaisesta asiakaspalvelun tasosta. Idea ketjusta ensimmäisenä Footbalance-jälleenmyyjänä Yhdysvalloissa tuli Footbalancen TEKES:n tukeman UCLAn GAP –projektin Scott Lemiltä. ”Road Runners Sportin hyvä maine maailman johtavana juoksuun keskittyvänä urheiluvälineketjuna tuo meille uskottavuutta ja toimii loistavana käyntikorttina muiden suurten yhdysvaltalaisten ketjujen kanssa”, Footbalancen USA:n tytäryhtiön Footbalance System Inc:n toimitusjohtaja Patrik Louko summaa.

Vain viikko ensimmäisestä kontaktista ja Road Runner Sportsin edustajat saapuivat Suomeen tutustumaan Footbalance-konseptiin. He olivat etsineet toimivaa yksilöllistä pohjallisratkaisua noin vuoden ajan ja jo aloittaneet toisen toimittajan kanssa. Valinta vaihtui kuitenkin Footbalanceksi. ”Footbalancen lanseeraus San Diegossa ylitti kaikki odotuksemme, ja nyt otamme sen käyttöön kaikissa liikkeissämme. Road Runner Sport tunnetaan asiantuntijuudestaan, ja Footbalance vahvistaa tätä mielikuvaa. Uskomme Footbalance-konseptin menestykseen”, iloitsee August Dyess Road Runner Sportista.

Suomessa vuonna 2007 markkinoille täysipainoisesti lanseerattu Footbalance on valinnut haastavan kansainvälistymisstrategian: mitä vaativammissa maissa tuote menestyy, sen helpompi on laajentua muille markkinoille. ”Norja esimerkiksi tunnetaan maailman vaativimpana ja teknisesti edistyksellisimpänä urheiluvarustemarkkinana, siksi Norjan markkinat houkuttelivat. Vuodessa Footbalance on levinnyt jo 80 Intersport-liikkeeseen, ja kesään mennessä edustus tulee olemaan kaikissa 130 liikkeessä”, kertoo Footbalancen perustaja ja pääomistaja Erkki Hakkala.
”Yhdysvaltalaiset kuluttajat taas tunnetaan maailman vaativimpina. He antavat myös helposti palautetta, joka meille on ensiarvoisen tärkeää. Ja totta kai iloitsemme, kun palaute on ollut kohdallamme positiivista”, Hakkala jatkaa.

Lisätietoja: Erkki Hakkala, 050 368 7713, toimitusjohtaja Antti Pihlakoski, 0400 408 064, Patrik Louko, 044 0866 366
Kuvapyynnöt: Hilkka Koskenranta, hilkka.koskenranta@footbalance.com 040 574 4445