Wolch haastaa Publicis Helsingin

Mainostoimisto Publicis Helsingissä on aloittanut uusi luova johtaja, Torontosta Suomeen rantautunut Anthony Wolch. Wolch haluaa hätistellä sekä alan ammattilaisia että kuluttajia pois perinteisistä ajatus- ja toimintamalleista, vaatii suomalaiselta mainonnalta uniikimpaa otetta ja nauttii Helsingin kotoisasta ilmapiiristä. Wolchin ohella Publicis Helsinkiin on viime kuukausien aikana rekrytoitu toistakymmentä markkinointiviestinnän ammattilaista.

Wolchin luova tie on kulkenut Vancouverin, Lontoon ja Toronton opintojen jälkeen useampien mainostoimistojen kautta Publicis-ryhmään, joista Publicis Toronto toimi työnantajana viimeisten viiden vuoden ajan.

”Uskon Publicis Helsingin luovuuden nälkään ja asenteeseen sekä omaan kykyyni ruokkia molempia. Meillä on asiakkaina maan tunnetuimpia brändejä, joten mahdollisuudet ja ainekset maailmanluokan markkinointitekoihin yhdessä kumppaneidemme kanssa ovat olemassa. Samalla olemme viemässä eteenpäin Publicis–ryhmän kansainvälisesti tunnustettua, strategista ja näkemyksellistä mainontaa”, sanoo Anthony Wolch.

”Olen kotoisin Winnipegistä, joten sopeutuminen samankaltaiseen ilmastoon ja kaupunkiin ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia. Tämä on fantastinen, elävä kaupunki, joka on täynnä luovia mieliä, ja hyvää vodkaa”, muotoilee Wolch ajatuksensa ensimmäisten viikkojen kokemuksistaan.

Wolchin asiakkuuksia Iso-Britannian ja Kanadan eri toimistoissa ovat olleet muiden muassa Toyota, Wal-Mart, Pepsi, Discovery Channel, Hewlett Packard, Microsoft, Kraft ja Kellogg´s. Hänen ja hänen tiimiensä työn tuloksia ovat palkinneet mm. D&AD, THE ONE SHOW, Clio, The London Advertising Festival ja Archive Magazine.

”Ai miten motivoida luovuuteen? Muuten kuin lahjomalla luovia illallisilla ja ilmaisilla matkoilla Cannes´iin…? Vakavasti ottaen, ehkä kuitenkin opettamalla: intohimoani luovuuteen, uskoani yhteistyöhön ja tiimityöskentelyyn, nälkääni innovaatioon ja perinteiden kunnioittamiseen – ja yrittäjähenkisyyteen.”

Wolch on mukana Publicis Helsingin merkittävien asiakkuuksien mainonnan suunnittelussa alusta alkaen. Muun muassa FIMin, Aurinkomatkojen, Liikenne- ja viestintäministeriön ja Audin tiimit ovat saaneet tuta uuden kanadalaisen tuulen. Lisäksi Wolch uskoo luovaan hullutteluun.

Varoituksia isoille miehille ja selkävaivaisille!

Wolch on kannustanut Publicis Helsingin luovia ajattelemaan laveasti. Kaunis ei aina välttämättä ole isoa.

”Kaikille mainontaa suunnitteleville on tärkeää välillä antaa pähkähulluuden elää. Luova työ ei välttämättä vaadi luovia huveja, vaan vielä luovempia töitä”, uskoo Wolch.

Luovan irrottelun tuloksena katukuviin ovat ilmestyneet mm. Big for Men –vaateliikkeen sekä fysioterapiaa ja kiropraktiikkaa tarjoavan Backbone Clinicin mainokset.

Big for Men -vaateliike näyttäytyy kampanjassaan pitkille ihmisille. Vaateliikkeen ja Publicis Helsingin välisen yhteistyön tuloksena isoille miehille tarkoitettuja vaatteita mainostetaan vain siellä, minne isojen miesten katse yltää – eli korkeuksissa. Mainoskampanjan ovat suunnitelleet AD Sami Anttila ja copy Tomi Winberg.

Backbone Clinicin varoituskolmiot puolestaan tervehtivät Hot Lips -erotiikkaliikkeeseen eksynyttä. Ajatuksen takana on AD Risto Miettinen.

Liitteissä kuvia kampanjoiden toteutuksesta

J-P Rautamaa, toimitusjohtaja, Publicis Helsinki, 050 - 3553000,
jari-pekka.rautamaa@publicis.fi
Anthony Wolch, executive creative director, Publicis Helsinki, 040 – 8230369, anthony.wolch@publicis.fi