Yhden vuoden täyttävä matkailun verkkoyhteisö ”Paikka auringossa” on lunastanut paikkansa

Yhteisöllisyys on megatrendi myös matkailussa

Aurinkomatkojen isännöimä Paikka auringossa verkkopalvelu (www.paikkaauringossa.fi) juhlii ensimmäistä vuottaan iloisissa merkeissä: matkailijat ja matkaa suunnittelevat ovat ottaneet palvelun omakseen. Käyntimäärät ja tunnettuus ovat kehittyneet toivotusti nousujohteisella uralla. Aurinkomatkat jatkaakin yhteisöllisyyteen satsaamista.

”Verkkoyhteisöistä haetaan nimenomaan aitoa tietoa lomakohteista, hotelleista jne. matkanjärjestäjien tarjoaman tiedon tueksi. Aurinkomatkojen Paikka auringossa -palvelu vastaa tähän huutoon ja onkin jo kivunnut alan suurimpien yhteisöjen joukkoon. Palvelun avulla myös me kuuntelemme matkaajien rehellisiä mielipiteitä ja siten kehitämme omaa toimintaamme”, sanoo Aurinkomatkojen kaupallinen johtaja Tuomo Meretniemi.

Nettimatkailu laajentaa matkailuharrastusta

VTT:n tutkija ja verkkoyhteisöistä väitöstutkimuksensa tehnyt Maria Antikainen sanoo matkailun sopivan verkkoyhteisön aiheeksi erinomaisesti. ”Matkailu on muuttunut netin ja yhteisöllisyyden myötä. On luontevaa surffata netissä ja etsiä tietoa ja muiden kokemuksia matkoista sekä antaa oma panoksensa keskusteluun.”

”Harrastus- ja lifestyle-yhteisöt, kuten Paikka auringossa, ovat suosittuja – fiksut, samanhenkiset ihmiset keskustelevat kiinnostuksensa kohteista. Asiapitoiset, aikuiselle väestölle suunnatut verkkopalvelut ja -yhteisöt kasvattavat koko ajan suosiotaan Suomessa”, kertoo Antikainen nykysuuntauksista.

Paikka auringossa -käyttäjille matkailu näyttää olevan harrastus, joka nyt on laajentunut myös verkkoon. Käyttäjätutkimuksen mukaan puolet vastaajista matkustaa 1-2 kertaa vuodessa. Ahkerimpia matkaajia eli yli neljä kertaa vuodessa matkustavia on enemmän kuin joka kymmenes. Vain 1 % matkustaa vähemmän kuin kerran vuodessa.

Ihmisten halu jakaa kokemuksiaan kertoo palvelun hyvästä ilmapiiristä

TNS Gallupin Online travel 2008 -tutkimuksen mukaan matkailun verkkoyhteisöistä luetaan erityisesti muiden kirjoittamia matkakertomuksia ja katsellaan matkakuvia. Myös Aurinkomatkoilla kerrotaan samaa: Paikka auringossa -palvelun suosituimpia sivuja ovat paitsi matkakohteet, myös matkakertomukset ja kuvat. Palvelussa onkin kaikkiaan lähes 800 matkakertomusta ja yli 23 500 matkakuvaa ja -videota.

Paikka auringossa on väylä myös avoimelle keskustelulle: keskustelua käydään yli 400:sta matkailuun liittyvästä aiheesta. Verkkoyhteisöjen menestymisen kannalta sisällön tason ylläpitäminen on oleellista. ”Varsinkin vanhemmat verkon käyttäjät vaativat luottamuksellisen ilmapiirin osallistuakseen palveluun aktiivisesti. Paikka auringossa näyttää onnistuneen tässä; palvelussa on päästy hyvin vauhtiin ensimmäisen vuoden aikana. On yritykselle myönteistä antaa asiakkaille ja muille aihepiiristä kiinnostuneille paikka keskustella avoimesti ja rehellisesti. Se varmasti tuo kilpailuetua Aurinkomatkoille”, arvioi Antikainen.

Käyttäjämäärät kasvussa, nyt käyntejä yli 470 000

Ensimmäisen vuoden aikana palvelussa on erillisiä käyntejä yli 470 000. Tällä hetkellä palvelussa on lähes 6900 rekisteröitynyttä käyttäjää, joista käyttäjätutkimuksen mukaan kaksi kolmannesta käy palvelussa vähintään kerran kuussa. Aktiivisia, vähintään viikoittain käyviä on 15 %.

Kaikkiaan Paikka auringossa -palvelun eri sivuja on katsottu yli 6,5 miljoonaa kertaa. Keskimääräinen kävijä selailee palvelun sisältöä noin 4,5 minuuttia.

Paikkaauringossa.fi
Paikka auringossa -sivusto on palvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa matkakokemuksiaan, neuvoja ja vinkkejä sekä keskustella matkailusta ja matkakohteista. Käyttäjät voivat tutustua toisiinsa ja ottaa yhteyttä samaan kohteeseen suuntaaviin matkalaisiin. Rekisteröitynyt käyttäjä voi myös esitellä omia matkakuviaan ja -videoitaan, ylläpitää matkakohdelistoja sekä kirjoittaa matkakertomuksia.

Lisätietoja: Kaupallinen johtaja Tuomo Meretniemi, Aurinkomatkat, puh. 010 446 7100 tai 050 390 3050. Lisää tietoa myös www.aurinkomatkat.fi ja www.paikkaauringossa.fi.