Frami Oy on myöntänyt seinäjokelaiselle Lumikko Oy:lle teknologiapalkinnon

Seinäjoen teknologiapalkinnon vuodelta 2011 Alfred Kordelinin säätiön Seinäjoen rahastosta saa seinäjokelainen Lumikko Oy.

Lumikko Oy:n valintaa perustellaan näin:
– Lumikko on oman tuotekehitystyön tuloksena kehittänyt tuotteet, jotka on onnistuneesti kaupallistettu myös kansainvälisillä markkinoilla. Tuotteet edustavat omalla toimialallaan huipputeknologiaa ja kytkeytyvät maakunnalle tärkeään elintarvikeketjuun. Yritys edustaa pohjalaista yrittäjyyttä modernilla tavalla kasvaen ja kansainvälistyen.

1970-luvulla perustettu Lumikko Oy on erikoistunut kylmäkuljetuksiin. Yritys valmistaa lämpötilansäätölaitteita elintarvikekuljetuskalustoon, ilmastointilaitteita joukkoliikennevälineisiin sekä jäähdytysratkaisuja puolustusteollisuuden laite- ja miehistötiloihin ja teollisuuteen.

Lumikolla on toimintaa Seinäjoen lisäksi Tampereella ja Helsingissä sekä 27 sopimushuoltopistettä ympäri maan. Työntekijöitä yhtiöllä on 55 ja liikevaihto on 9 miljoonaa. Toimitusjohtaja Jouni Saarnian mukaan teknologiapalkinto on lumikkolaisille mieluisa tunnustus arjen työn keskelle ja antaa voimaa jatkaa työtä uusien ratkaisujen löytämiseksi.

– Suunnittelupöydällämme ja protovaiheessa on yrityksen kokoon ja resursseihin nähden merkittävä määrä uusia tuotteita. Kilpailemme itseämme huomattavasti suurempien ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Pääosa liikevaihdostamme tulee edelleen kotimaisista kaupoista. Jokainen suomalaiselta asiakkaalta saatu tilaus on meille arjen teknologiapalkinto ja antaa mahdollisuuden yrittää päästä pidemmälle kohti vientiä ja kasvua. Lumikko toimii Saarnian mukaan sovelluskehityksen alueella, mutta on aika ajoin mukana myös perustutkimukseen liittyvissä projekteissa.

– Meille on tärkeä seurata teknologioiden kehittymistä, jotta voimme vastata uusilla sovelluksilla markkinoille ajoissa. Yhteistyö kylmä-, energia- ja voimantuottotekniikan perustutkimusta tekevien tahojen kanssa on meille tärkeää.

Seinäjoen teknologiapalkinto on aiemmin myönnetty seuraaville yrityksille:
2010 SeAmk:n tekniikan yksikön projektipajatoiminta
2009 Centaurea Oy
2008 DI, hall. pj. Veikko Rintamäki
2007 Plantool Oy:n tuotekehitystiimi
2006 insinööri Markku Rintaniemi
2005 teollisuusneuvos Jorma Lillbacka (Seinäjoen Teknologiakeskus Oy:n myöntämänä)

Lisäksi Vientikillan toiminnalle on myönnetty vuonna 2009 tunnustuspalkinto yritysten välisen yhteistyöverkoston rakentamisesta ja ylläpitämisestä alueella.

Frami Oy on Seinäjoen alueen yrityspalvelu- ja kehityskeskus.

Lisätietoja:
Lumikko Oy, toimitusjohtaja Jouni Saarnia, puh. 010 835 5401