HUSin kliininen hammashoito panostaa potilasmukavuuteen huipputarkalla jäljennösteknologialla

Helsingin ja Uudenmaan suu- ja leukasairauksien klinikka on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön uuden, 3D-teknologiaan perustuvan iTero-jäljennösmenetelmän. Huipputeknologian avulla suun kuvantaminen nopeutuu ja tarkentuu jatkossa merkittävästi. Investoinnilla HUS haluaa parantaa potilaiden hoitomukavuutta ja jäljennösten laatua, vähentää kustannuksia ja poistaa allergisten reaktioiden mahdollisuuden hampaiden ja suun limakalvojen jäljentämisvaiheessa. Laite otettiin klinikalla käyttöön 4.6.2010.

- Erittäin tarkka menetelmä minimoi jäljennösvirheet. Näin se myös vähentää hoidon aikana tarvittavia käyntimääriä ja lisää potilaiden hoitomukavuutta huomattavasti kaikissa proteettisissa hoidoissa. Tietokoneohjatun koneistuksen avulla voimme korvata kalliin kullan esimerkiksi titaanilla, mikä tarjoaa merkittäviä kustannussäästöjä, kertoo osastonhammaslääkäri Heli Holming suu- ja leukasairauksien klinikalta.

Tarkemmat, työstettävämmät ja edullisemmat materiaalit

iTeron teknologia perustuu optisella laserilla suusta skannattaviin huipputarkkoihin 3D-kuviin. Tietokoneohjatun mallinnuksen ja tietokoneohjatun koneistuksen (CAD/CAM-tekniikka) avulla kuvista valmistetaan hammaslaboratorioissa kolmiulotteiset hammasmallit ja suuhun asennettava lopullinen protetiikka. Menetelmä syrjäyttää kokonaan epämukavien silikonimassojen, jäljennöslusikoiden ja skannauspuuterien käytön. iTeron digitaalinen aineisto nopeuttaa tiedonsiirtoa hammaslääkäreiden ja hammasteknikoiden välillä ja mahdollistaa reaaliaikaisen hionnan tarkastelun asiakkaan hoitokäynnin aikana.

Uuden teknologian malleissa käytettävä polyuretaanimuovi on perinteisiin kipsimalleihin verrattuna huomattavasti tarkempi materiaali, eikä muovimalleihin jää kipsille ominaisia ilmakuplia. CNC-jyrsimellä työstämiseen soveltuva titaani ja kokokeraamiset materiaalit ovat lisäksi hyvin kudosystävällisiä, mikä minimoi allergisoitumisriskin. iTeron avulla kaikki proteettiset työt esimerkiksi hammaskruunut ja -sillat voidaan valmistaa yhdestä materiaalista kuten titaanista, mikä poistaa sähköisten jännitteiden syntymisen suussa. Titaanin hinta on tuhannesosa kullan hinnasta.

Kustannussäästöjä kunnille

Uuden teknologian nähdään korvaavan nopeasti nykyisin käytössä olevat jäljennösmenetelmät ja materiaalit. iTero tuo kustannussäästöjä myös kunnille korvattavien potilaskäyntimäärien vähentymisen ja edullisempien materiaalien myötä. Laitteen HUSin klinikalle toimitti Straumann Oy.

LISÄTIETOA:
Petri Kalli, tuoteasiantuntija, Straumann Oy, p. 0400 2076 88, www.straumann.fi

Heli Holming, protetiikan ja purentafysiologian erikoishammaslääkäri, osastonhammaslääkäri
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, kirurginen sairaala, suu- ja leukasairauksien klinikka
p. (09) 471 88440 (kanslia), heli.holming@hus.fi

Mauno Könönen, professori, Helsingin yliopiston hammaslääketieteen laitos