Kiropraktisella hoidolla huomattava kuntoutumistulos: Sidney Crosby aivovauriopotilaasta pelikuntoon

Kanadalainen, 24-vuotias Pittsburgh Penguinsia edustava Sidney ”Sid” Crosby saavutti pelikunnon neurotieteen ja kiropraktiikan avulla. Crosby jatkaa jälleen uraansa lokakuussa käynnistyneessä NHL:ssä 10 kuukauden tauon jälkeen. Crosbyn kuntoutti takaisin pelikentille kansainvälinen spesialistien ryhmä, jota johtivat neuropsykologi Michael Collins sekä tasapainoelimien ongelmiin erikoistunut kiropraktikko Ted Carrick.

Sidney Crosby sai alkuvuonna kaksi aivotärähdystä peräkkäisissä peleissä Washingtonia ja Tampa Bayta vastaan. Hänet määrättiin loppukaudeksi pelikieltoon. Crosby nähtiin luistelevan joukkueensa aamuharjoituksissa viime huhtikuussa, mutta varsinaisen harjoitteluluvan lääkärit myönsivät vasta myöhemmin kesällä.

Tähtisentteri kärsi sairaslomansa aikana toistuvasti huimauksesta, keskittymishäiriöistä ja tasapaino-ongelmista. Syyskuun lehdistötilaisuudessa Crosby ja hänen lääkärinsä olivat jo optimistisia, mutta vielä tuolloin supertähden paluun tarkka aikataulu oli auki.

Urheilulehti Sports Illustratedin mukaan Ted Carrickiä suositteli Crosbyn pitkäaikaiselle valmentajalle Andy O´Brienille kiropraktikko Mark Lindsay, joka puolestaan tunnetaan kehonhuollosta baseballtähti Alex Rodriquezille ja jenkkifutari Payton Manningille.

Crosbyn tapausta käytti esimerkkinään maailmanlaajuisesti tunnettu kiropraktikko, Life Universityn presidentti Guy Riekeman marraskuisella suomenvierailullaan. Guy Riekeman luennoi Grand Marina Hotellissa Helsingissä Suomen Kiropraktikkoliiton vuosikokouksessa 19.11.2011.

– Crosbyn kuntoutuminen on loistava hoitotulos, joka kertoo kiropraktiikan eduista selkärangan ja hermoston kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Tämän kiekkoilijan kohdalla oli kyseessä kaksi yhtäkkistä aivotärähdystä, mutta valtaosa selkärankaan ja edelleen hermostoon kohdistuvista häiriöistä syntyy toistuvista kiertoliikkeistä tai staattisesta kuormituksesta pitkän ajan kuluessa. Suomessakin useat urheilijat, kuten osa Lahden Pelicansin pelaajista, käyvät säännöllisesti kiropraktikon hoidossa pitääkseen yllä kehonsa koko suorituskyvyn, kertoo puheenjohtaja Harri Mäki-Pesola Suomen Kiropraktikkoliitosta.

Lisätietoa:
Tanja Hovi, tiedottaja