Suomalainen innovaatio nujertamaan globaalia antibioottiresistenssiä -Mäntyöljyjalosteet mahdollistavat tuotantoeläinten rehuantibioottien korvaamisen

Suomalainen mäntyöljyjalostaja Forchem Oyj yhteistyössä Hankkija Oy:n kanssa on kehittänyt eläinrehujen antibiootit korvaavan ratkaisun. Tieteelliset tutkimukset ovat todistaneet mäntyöljyn jalostusprosessissa syntyvän pihkan resiinihapoilla olevan antimikrobisia vaikutuksia, joilla voidaan edistää tuotantoeläinten hyvinvointia, korvata rehuantibiootteja ja lisätä elintarvikkeiden puhtautta. Innovaation avulla markkinoille pystytään tarjoamaan luonnonmukainen ratkaisu, joka mahdollistaa antibioottivapaan ruuantuotannon globaalisti.

Antibiooteille vastustuskykyisten mikrobien esiintyvyys on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Laajaa antibioottien käyttöä elintarvikeketjussa on arvosteltu yhdeksi syyksi resistenttien bakteerikantojen kehittymiseen ja leviämiseen. EU:n ulkopuolella teollisessa tuotantoeläinkasvatuksessa rehuihin lisätään usein antibiootteja eläimen tuottavuuden ja nopean kasvun parantamiseksi. Esimerkiksi Yhdysvalloissa viljelijöille myydään antibiootteja noin 15 400 tonnia vuodessa.

Luonnollista tehokkuutta
Maailmanlaajuista tarpeetonta antibioottikäyttöä on vähennettävä ja korvattava se kestävillä ratkaisuilla. Monet elintarvikeyhtiöt vaativatkin jo lihantuottajiltaan antibioottivapautta, mikä lisää tarvetta korvata rehuantibiootit luonnollisilla keinoilla. Suomalaisesta mäntyöljystä jalostetulla biokemikaalilla, pihkan resiinihapoilla voidaan vähentää mikrobikasvua luonnonmukaisesti. Resiinihapoilla on myönteinen vaikutus eläinten suolistomikrobien koostumukseen, ja sitä kautta pihkan tehoaine tukee eläimen hyvinvointia, terveyttä ja tuottavuutta. Todettujen antimikrobisten hyötyjen lisäksi bakteerit eivät pysty kehittämään vastustuskykyä aineelle.

Mäntyöljyjalostamo Forchem on yhteistyössä eläinrehutoimittaja Hankkijan kanssa tuonut markkinoille Progres®-rehut, joiden tehoaineena toimivat resiinihapot syntyvät selluloosateollisuuden sivuvirrasta. Rehuteollisuuden tarvitsema lopullisen resiinihapon määrä on pieni, vain 1/1000 osa rehun kokonaismassasta.

Tuotteen kehitystyö alkoi vuonna 2008 Tekesin projektissa, jossa tutkittiin puun biokemikaalien suolistovaikutuksia. Tämän jälkeen tutkimusta on jatkettu useissa yliopistoissa ympäri maailmaa. Progres®-tuotekehitystyö palkittiin Kemianteollisuus ry:n innovaatiopalkinnolla huhtikuussa 2018. Forchem näkee tuotteen hyvänä esimerkkinä, kuinka mäntyöljystä saadaan jatkojalostamalla todellista lisäarvoa sen sijaan, että raaka-ainetta ohjataan biodieselin tuotantoon. Patentoitu Progres®-eläinrehu voi muuttaa elintarviketuotannon markkinoita merkittävästi. Innovaation merkityksestä kertoo myös Global Market Insightsin raportti, jonka mukaan eläinrehuihin käytettyjen lisäaineiden markkinan odotetaan ylittävän 25 miljardia dollaria vuoteen 2024 mennessä.

Lisätietoja antaa /
Punda., p. +358 447 398 637, tiedotus@punda.fi

Forchem Oyj on vuonna 2000 perustettu, johtava innovatiivinen biojalostamo. Tarjoamme korkealaatuisia mäntyöljypohjaisia tuotteita globaaleille toimijoille eri markkinoilla, mukaan lukien päällysteet, voiteluaineet, saippuat, paperit, mustehartsit, liimat ja eläinrehut. Forchem on yksi maailman moderneimmista, ekologisesti kestävistä mäntyöljyjalostamoista. Yrityksen liikevaihto vuonna 2017 oli 127 miljoonaa euroa. Forchemin omistaa Respol Group.

Hankkija Oy on Suomen johtava maatalouskauppa. Hankkija tekee maatalous- ja konekauppaa sekä rauta-, puutarha- ja harraste-eläinkauppaa. Yrityksellä on omaa rehuteollisuutta ja on maan suurin teollisten eläinrehujen valmistaja. Suomen Rehu on kansainvälisesti tunnustettu tuotemerkki, joka tunnetaan uusien tuoteinnovaatioiden kehittämisestä eläinten terveydentilan ja tuottavuuden parantamiseksi. Hankkijan liikevaihto vuonna 2016 oli 729 miljoonaa euroa.

Forchem Oyj
Forchem Oyj