Suomalainen porausteknologia kasvaa Kaukoidän talouden vanavedessä

Pienen Dooforin ainutlaatuinen iskutekniikka valloittaa markkinoita

Nokialainen Doofor Oy on jo 25 vuotta toimittanut porakoneita kallioporauksissa käytettäviin porauslaitteisiin. Joustavana ja pienenä toimijana yritys on kehittänyt omaa tuotettaan pieteetillä asiakkaidensa tarpeita kuunnellen.

Nyt toisessa sukupolvessa toimivan yrityksen porakoneiden kysyntä on kuin hiipien kasvanut kansainvälisille markkinoille. Koneiden nopealiikkeinen venttiili ja tehokkaaksi kehittynyt männän muoto ovat osoittautuneet alansa huipuiksi.

Maailman johtava tunnelikohteiden porauslaitevalmistaja Herrenknecht AG on valinnut Dooforin TBM-laitteidensa tyyppikoneeksi. Laitteiden käyttökohteena olevat metrotunneli-työmaat eivät salli minkäänlaisia keskeytyksiä. Vaativissa kohteissa Dooforin koneen luotettavuus ja tarkkuus korostuvat.

Doofor on hyvä esimerkki, miten pieni, hyvin erikoistunut yritys voi huippuluokan osaamisella ja pitkäjänteisyydellä valloittaa maailmaa Suomesta käsin. Nyt yrityksessä nähdään kuinka Lähi-idän, Intian ja Kiinan infrastruktuuri-investointien kasvu ja rakennusteollisuuden korkea kysyntä vetävät myös kallioporauksen laitemarkkinoita ylös. Tämä vaikuttaa myös Dooforin kasvunäkymiin. Vuonna 2011 yrityksen liikevaihto kasvoi 1,0 milj. eurosta 1,5 milj. euroon. Vastaavan kasvuvauhdin uskotaan jatkuvan vuonna 2012.

“Toimintamme on aina perustunut asiakkaan ongelmanratkaisuun, huippulaatuun ja joustavaan yhteistyöhön. Uusia asiakkaita on tullut vuosi vuodelta, kun tieto tuotteistamme on mennyt eteenpäin. Volyymin sijaan tavoitteenamme on edelleen alamme edelläkävijyys ja korkea laatu. Porakone on asiakkaidemme tuottamien poralaitteiden sydän.” kertoo Dooforin toimitusjohtaja Kalle Kuusento.

Vuonna 1987 perustettu perheyritys työllistää Nokialla viisi henkilöä. Doofor-porakoneet ovat olleet käytössä esimerkiksi Intian Chennain, Malesian Kuala Lumpurin ja Lontoon Crossrail-metrohankkeissa.

Lisätietoja:
Viestintätoimisto Endiva / Maiju Silvasti, asiakkuuspäällikkö