Taantuma tuplasi logistiikkayhtiö Transvalin

Yritykset hakevat kustannustehoja varastointi- ja huolintapalveluitaan optimoimalla

Ulkoistusten suhdannejoustavuus ja vain liikkuvasta tavarasta maksettava kustannus houkuttavat yhä useampia yrityksiä. Suomalaiselle Transvalille vuosi 2009 oli merkittävä käännekohta varastointipalveluiden hallinnan ulkoistusten osalta. Tuolloin syvimmässä taantumassa useat tunnetut yritykset ulkoistivat sisälogistiikan toiminnot Transvalille. Vuonna 2008 Transval työllisti 590 henkeä. Vuoden 2011 joulukuuhun mennessä henkilöstöluku on kivunnut jo 1200 työntekijään.

Transval Oy:n toimitusjohtaja Risto Vilo näkee nykyhetkessä paljon yhteistä loppuvuoteen 2008: "Yritykset hakevat niin sisälogistiikkaansa kuin muuhunkin toimintaansa tehokkuutta, mutta myös toimintojen suhdannejoustoa ja palvelulaatua parantavia toimintamalleja. Ulkopuolisen toimijan tuottaja-asiakassuhde pitää tekemisen tunnetusti terävänä ja tehokkaana. Nyt malli on käytössä vasta alan isoimmilla toimijoilla. Kilpailu ja markkinoiden kiristyvä tilanne muuttavat tilannetta nyt vuoden 2009 tapaan. Henkilöstökulujen muuttaminen sesonkeihin kohdistuviksi muuttuviksi kuluiksi on osa yritysten vakaustoimenpiteitä. Lisäksi palveluntuottajalla on usein paremmat edellytykset taata töiden jatkuvuus monipuolisen toimintakenttänsä johdosta. Näin ulkoistamalla myös turvataan työpaikkoja."

Lisätietoa:
Risto Vilo, toimitusjohtaja
risto.vilo@transval.fi

Transval Oy on vuonna 1994 toimintansa aloittanut yhtiö, jonka pääomistajaksi nousi vuonna 2010 MB-Rahastot. Viidessä eri puolella Etelä-Suomea sijaitsevassa terminaalissa toimivan Transvalin kokonaisliikevaihto päättyvällä tilikaudella on 50 milj. euroa. Yhtiön referenssilistalla ovat muiden muassa Itella Logistics Oy, Schenker Cargo Oy, DHL Freight (Finland) Oy,  Finnair Cargo Terminal Handling Oy ja DSV Road Oy.