TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET UHKAAVAT PITKÄÄ TYÖURAA

Joka viides suomalainen kärsii tuki- ja liikuntaelinten sairauksista tai -vaivoista. Ne ovat masennuksen ohella yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja ja koskettavat väestöstämme jo yli miljoonaa ihmistä. Samalla, kun työurien pidentämiseksi vanhuuseläkkeen alaikärajaa nostetaan, yhä useampi joutuu ennenaikaisesti pois työelämästä selkä- ja nivelsairauksien vuoksi.

- Useiden kansainvälisten tutkimusten mukaan maailmanlaajuisesti suurimpana terveysuhkana pidetään kroonisia, työkyvyttömyyttä ja invaliditeettia aiheuttavia tauteja. Liikuntaelinsairauksien osuus invalidisoivista tekijöistä on jo lähes 30 %. Näistä suurimman osan muodostavat juuri alaselän ja niskan vaivat, Suomen Kiropraktikkoliiton puheenjohtaja Roope Rinta-Seppälä tietää.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien aiheuttamista sairauspoissaoloista aiheutuu myös merkittävät kustannukset yhteiskunnalle ja yrityksille.

Monet selkärangan ongelmista on vältettävissä riskitekijöitä minimoimalla. Liikunnan puute, toistuva ja yksipuolinen kuormitus, paino-ongelmat, stressi, tapaturmat ja elämäntavat ovat ikääntymisen sekä perintötekijöiden ohella tyypillisimpiä syitä tuki- ja liikuntaelinoireisiin. Kokonaisvaltaisten terveyttä edistävien toimenpiteiden ohella tarvitaan myös hoitoa ja kuntoutusta, jotta sairauksia voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää niistä aiheutuvia haittoja. Tulehduskipulääkkeet auttavat useimmiten oireiden lievittämisessä, mutta vaivojen varsinainen toiminnallinen syy jää hoitamatta.
- Terveydenhuollon olisi muututtava tuki- ja liikuntaelinongelmien osalta ennaltaehkäisevämmäksi ja tehokkaammaksi. Kiropraktiikkaa monipuolisemmin hyödyntämällä mahdollistetaan potilaille kokonaisvaltaisempi hoito, Rinta-Seppälä toteaa.

Suomen Kiropraktikkoliiton tavoitteena on saada kiropraktiset hoidot Kelan korvausten piiriin. Samalla liitto haluaa jäsenilleen oikeuden lähettää potilas röntgen-, ultraääni- tai magneettikuvauksiin. Liiton puheenjohtaja Roope Rinta-Seppälän mukaan lakimuutoksella saataisiin aikaan merkittävät rahalliset ja ajankäytölliset hyödyt. Potilaan hoito tehostuu ja työkyvyttömyyteen mahdollisesti johtavia ongelmia pystytään ennaltaehkäisemään jo aikaisessa vaiheessa.

Kiropraktiikalla on vakiintunut asema sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuoltojärjestelmässä Pohjois-Amerikassa, Australiassa, Norjassa, Tanskassa, Iso-Britanniassa, Uudessa-Seelannissa ja Sveitsissä. Kiropraktikkoliitto näkee vastaavanlaisen muutoksen olevan tarpeellinen myös Suomessa, jotta väestön työkykyisyys ja hyvinvointi turvataan.
- Esimerkiksi Norjassa tuki- ja liikuntaelinongelmista kärsivät ohjataan suoraan kiropraktikolle, jolloin potilas saa heti hoitoa kipujen varsinaisiin syihin, virheasentoihin sekä toiminnallisiin häiriöihin ja tarvittaessa pystytään lähettämään suoraan magneettikuvauksiin. Tämän jälkeen on hyvät puitteet aloittaa tarvittava kuntoutus ja elämäntapamuutokset.

Torstaina 16.10. vietetään vuosittaista Maailman selkäpäivää (World Spine Day). Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta selkärangan kunnon ylläpitämisestä sekä hyvän ryhdin ja liikkeen merkityksestä selän hyvinvointiin. Pitkäaikaiset sairauspoissaolot ja työkyvyttömyyseläke ovat vältettävissä pitämällä huolta tuki- ja liikuntaelinten toimivuudesta.

Lisätiedot:

Roope Rinta-Seppälä