Villilä Studioiden Timo Savunen: Suomalainen elokuva-ala janoaa lisää hyviä käsikirjoituksia

Sibelius, Hella W, Täällä Pohjantähden alla, Postia pappi Jaakobille, Jadesoturi, FC Venus, V2 – Jäätynyt enkeli.  Näiden suomalaisten elokuvien tärkeänä moottorina on ollut Länsi-Suomessa sijaitseva Villilä Studiot. Tänä syksynä Villilä Studiot on sopinut kahden pitkän näytelmäelokuvatuotannon toteuttamisesta Satakunnassa. Suomen Elokuvasäätiö myönsi tuet sekä Artista Filmi Oy:n  Vuonna 85- että Snapper Films Oy:n Ella ja kaverit-tuotannoille. Molempia tuotantoja on kehitetty ja neuvoteltu pitkään. Ellaa ja kavereita valmisteltiin ennen sopimusta lähes kaksi vuotta. Tuotantoja ryhdytään lavastamaan Villilään jo tammikuussa.

Villillä Studioita luotsaa tuotantopäällikkö Timo Savunen, joka vastaa uusien elokuvatuotantojen hankinnasta, tuotantojen koordinoinnista ja osarahoituksesta sekä yritys- ja EU-rahoituksella pyörivän toiminnan hallinnoinnista.

– Suomessa luova talous on nyt hyvässä viennissä. Siksi suhtaudun kulttuurin ja viestinnän alan opiskelupaikkojen vähentämiseen varautuneesti. Aikanaan opiskelin itse monimediatoimittajaksi ja uratavoitteeni oli toimittaa artikkeleja Hesarin kuukausiliitteeseen. Erityisen hyvä opettaja herätti kuitenkin kiinnostukseni elokuva-alalle, moniosaamisen ja hyvien käsikirjoituksien perään kuuluttava Savunen kertoo.

Villilä Studioiden tähtäimessä on kansainvälinen yhteistyö, mutta verkostoitumisen päätavoitteena on pitää huolta juuri paikallisten ja kotimaisten alan osaajien työllistymisestä. Villilän elokuvastudio on tullut tunnetuksi pitkien näytelmäelokuvien toteuttajana ja isojen tuotantoyhtiöiden yhteistyökumppanina. Villilä osallistuu konkreettisesti tuotannon suunnitteluun ja toteutukseen etsien asiakkaille kuvauspaikkoja, hankkien rekvisiittaa, sopien catering- ja majoituspalveluista, rekrytoiden työryhmiä ja avustaen tuotantojen purkamisessa. Suurtuotantojen rinnalla kuvataan myös useita dokumenttielokuvia ja indie-tuotantoja. Tuotannollinen vetoapu valjastetaan yhtä lailla mainosten, musiikkivideoiden kuin animaatioidenkin käyttöön.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Tanja Hovi, tiedottaja