EHDOKKAAT LUONNOTAR-PALKINNON SAAJAKSI ON NIMETTY

Report this content

Ehdokkaat vuoden 2009 Luonnotar-palkinnon saajaksi on nimetty. Nimetyt ehdokkaat ovat pelimanni, musiikkipedagogi Mauno Järvelä, saksofonisti Jukka Perko ja laulaja, joikaaja Ulla Pirttijärvi-Länsman. Puu kulttuurissa ry myöntää Luonnotar-tunnustuspalkinnon joka toinen vuosi yksityiselle henkilölle tai yhteisölle, joka on työllään merkittävästi edistänyt maakunnissa tapahtuvaa musiikkitoimintaa, -kasvatusta ja -kulttuuria ja jonka toiminta on ollut kansainvälisesti näkyvää. Tämän vuotisen Luonnotar-palkittavan valitsee viulisti Pekka Kuusisto em. kolmen ehdokkaan joukosta. Tunnustuspalkinto on suuruudeltaan 10 000 euroa ja se jaetaan 10.9.2009 Sibeliustalossa. Palkinnon jakamisen mahdollistaa Metsämiesten Säätiön taloudellinen tuki. Vuoden 2009 ehdokkaat Mauno Järvelä (s.1949) aloitti soittoharrastuksensa 7-vuotiaana ja sai klassisen musiikkikoulutuksen Sibelius-Akatemiassa v.1969-1975. Työuransa Järvelä aloitti Suomen Kansallisoopperan orkesterin jäsenenä ja jatkoi mm. Radion sinfoniaorkesterissa ja Kokkolan orkesterissa. Järvelä on tehnyt merkittävän uran kansanmusiikin edistäjänä; sekä pelimannina että musiikinopettajana ja opetusmenetelmien kehittäjänä. Hän oli 1970-luvulla suositun Kankaan pelimannit -yhtyeen jäsen. Nykyään hän soittaa mm. JPP:ssä, Tango-orkesteri Untossa ja Järvelän pelimanneissa. Järvelä on ansioitunut pedagogina yhdistämällä luovasti klassisen ja kansanmusiikin aineksia opetustyössään. Järvelän kehittämää toimintatapaa kutsutaan näppäriopetukseksi, opetukseen ja kursseille osallistuneita lapsia ja nuoria näppäripelimanneiksi. Näppärikursseja järjestetään Kaustisten lisäksi eri puolilla Suomea ja myös ulkomailla. Jukka Perkon (s. 1968) kansainvälinen ura alkoi vuonna 1987 Dizzy Gillespien pestattua 19-vuotiaan saksofonistin big bandiinsa. Gillespien yhtyeessä viettämänsä kahden vuoden jälkeen Perko on johtanut omia yhtyeitään ja esiintynyt yli 40 maassa. Perko on tunnettu paitsi jazz-muusikkona myös klassisen musiikin piireissä. Hän on vieraillut monien suomalaisten kaupunginorkestereiden ja Avanti! -kamariorkesterin solistina. Suomalainen kulttuuri on inspiroinut Perkoa soittamaan, sovittamaan ja säveltämään. ’Uuno Kailas’ –levy sisältää Perkon sävellyksiä ja ’Music of Olavi Virta’ –albumilla kuullaan hänen sovituksiaan. Virtuosi Di Kuhmo -kamariorkesterin kanssa julkaistun ’Kaanaanmaa’ -levyn menestyksen myötä Perkosta on tullut kysytty virsien tulkitsija. Perko toimii tuntiopettajana Sibelius-Akatemian jazz-osastolla ja Viapori Jazz -festivaalin taiteellisena johtajana. Jukka Perko - saksofonikilpailu järjestetään joka kolmas vuosi Huittisissa. Ulla Pirttijärvi-Länsman (s. 1971) aloitti laulajan, joikaajan uransa koulutyttönä Angelin tytöt -kokoonpanossa. Myöhemmin hän aloitti soolouran ja on levyttänyt joikuja soolona ja yhteistyössä eri muusikoiden kanssa sekä kiertänyt ympäri maailmaa konsertoimassa. Viime vuosina yhteistyö mm. norjalaisten muusikoiden Frode Fjellheimin ja Transjoik –yhtyeen kanssa on ollut aktiivista. Pirttijärvi-Länsmanin ohjelmisto koostuu perinteisistä joiuista ja omista joiuista, joiden aiheet ovat hyvinkin ajankohtaisia. Pirttijärvi-Länsman edistää joikuperinnettä kiertämällä kouluissa ja opettamalla saamelaisluokkien oppilaita ja opettajia. Lisäksi hän kerää ja tallentaa joikuperinnettä eri saamelaisseuduilta. Hän on toiminut näyttelijänä ja ohjaajana sekä säveltänyt saamenkielisen messun luterilaisen kirkon tilaamana. Hän toimi Lapin läänin läänintaiteilijana vuosina 2004-2008. Luonnotar-palkinto jaetaan viidennen kerran Luonnotar -tunnustuspalkinto perustettiin vuonna 2001. Palkinnolla halutaan muistaa musiikinalan näkijöitä ja tekijöitä, joille kansainvälisyys ja toiminta maakunnissa ovat olleet keskeinen osa menestystä. Vuonna 2001 valtioneuvos Riitta Uosukainen valitsi palkinnonsaajaksi muusikko Sari Kaasisen. Vuonna 2003 kapellimestari Osmo Vänskä valitsi palkittavaksi urkuri Kalevi Kiviniemen ja vuonna 2005 palkinnon sai professori Seppo Kimanen valitsijanaan professori Lasse Pöysti. Edellisen, syksyllä 2007 jaetun palkinnon sai oopperaohjaaja Jussi Tapola, valinnan teki professori Jorma Hynninen. Puu kulttuurissa ry on aatteellinen yhdistys, jonka tavoitteena on edistää puun käyttöä kulttuurin keinoin. Yhdistys jakaa kansainvälistä Spirit of Nature -puuarkkitehtuuripalkintoa vuorovuosina Luonnotar-palkinnon kanssa. Luonnotar-palkinto jaetaan Metsämiesten Säätiön taloudellisella tuella. Metsäalan yleishyödyllisenä säätiönä se jakaa vuosittain 1,2 miljoonaa euroa apurahoja kulttuurin edistämiseen ja perinteen tallentamiseen, tutkimukseen, ammattitaidon kohottamiseen sekä alan arvostuksen ja kiinnostavuuden edistämiseen. Luonnotar 2009 –palkinnon saaja julkistetaan torstaina 10.9.2009 ja palkinto luovutetaan Sibeliustalossa Sibelius-festivaalin konsertin yhteydessä. Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Päivi Ronkainen, Puu kulttuurissa ry, puh. 050 381 9378 Lisätietoja Metsämiesten Säätiöstä osoitteesta www.mmsaatio.fi.