Piano-paviljongin rakennustyöt alkavat

Report this content

Puu kulttuurissa ry:n hallitus on tehnyt päätöksen Piano-paviljongiksi nimetyn kahvila-ravintolarakennuksen rakentamisesta Ankkurinrantaan, Lahteen. Piano-paviljongin on suunnitellut yksi Pohjoismaiden tunnetuimmista arkkitehdeista, ruotsalainen Gert Wingårdh. Rakennus valmistuu kesäksi 2008.

Wingårdh suunnitteli paviljongin vuoden 2000 Spirit of Nature –puuarkkitehtuuripalkinnon saajan, italialaisen Renzo Pianon kunniaksi. Paviljonki rakennetaan teräsperustusten päälle osin rantahiekan, osin veden päälle. Rakennukselle on ominaista massiivisten puuelementtien ja läpinäkyvyyden, lasin kohtaaminen.

Piano-paviljonki palvelee asiakkaita kesäaikaan kahvilana ja talvella tilauskäytössä juhla- ja kokoustilana. Sisätiloissa asiakaspaikkoja on noin 50. Ravintolapalvelusta vastaa vieressä sijaitseva Ravintola Casseli Oy.

Sibeliustalon välittömässä läheisyydessä sijaitseva Piano-paviljonki tulee olemaan kiinnostava ja merkittävä arkkitehtuurinen nähtävyys niin kotimaisille kuin ulkomaisille matkailijoille. Paviljonki on osa Lahden Puuarkkitehtuuripuistoa, joka rakentuu alueelle Spirit of Nature –palkinnonsaajien suunnittelemista töistä.

Puu kulttuurissa ry:n rakennushankkeen pääyhteistyökumppani on Dynea Oy. Rahoitukseen osallistuvat myös monet rakennusmateriaaleja toimittavat yritykset, kuten Finnforest, Pilkington Lahden Lasitehdas Oy, UPM ja Versowood. Lisäksi hanketta tukevat mm. Metsänomistajien liitto Etelä-Suomi / Family Timber Finland ja OP-Pohjola-ryhmä sekä apurahoja myöntäneet säätiöt, Askon Säätiö, Huonekalusäätiö ja Marjatta ja Esko Kollin Säätiö. Neuvottelut yhteistyöstä jatkuvat useiden tahojen kanssa.

Puu kulttuurissa ry edistää kulttuurin keinoin puun käyttöä ja imagoa. Yhdistys jakaa vuorovuosin kahta palkintoa, kansainvälistä puuarkkitehtuuripalkintoa Spirit of Nature Wood Architecture Award ja kotimaassa jaettavaa Luonnotar-kulttuuripalkintoa.

Lisätietoja ja havainnekuvia:
toiminnanjohtaja Päivi Ronkainen, puh. 050 381 9378,