Lisää terveellisiä massiivipuukouluja Puurakentajien ammattitaidolla

Report this content

Puurakentajat Group Oy valittiin kahden uuden koulun massiivipuurungon toimittajaksi Uudellamaalla. Helsingin luonnontiedelukion puurunkotoimitus Kumpulan yliopistokampukselle toimitetaan loppuvuodesta 2021 ja 2022 alkuvuodesta alkaa Inkoon suurimman ruotsinkielisen koulun rakentaminen luonnonkauniille paikalle Inkoonjoen rannalle. Lukiolaiset voivat aloittaa uusissa tiloissaan arviolta syksyllä 2023 ja Inkoossa koululaiset loppuvuodesta 2022.

Helsingin luonnontiedelukioon rakennetaan viisi kerrosta ja kellari, yhteensä noin 5290 brm2. Inkoon Kyrkfjärdenin kouluun puolestaan tulee kaksi kerrosta ja kokonaisala on noin 3130 brm2. Molempien rakentamisessa käytetään monipuolisesti Puurakentajien CLT (Cross Laminated Timber) -massiivipuuelementtejä. Kumpaisessakin hankkeessa massiivipuurakentamisen valintaperusteina ja tilaamisen ajureina olivat ympäristötavoitteet, rakennuksen terveellisyys, turvallisuus ja kestävyys sekä esteettiset perusteet.

Inkoon Kyrkfjärdenin koulun tilaaja, Inkoon kunta, kertoo tavoitteena olevan rakentaa arkkitehtonisesti korkeatasoinen, terveellinen, turvallinen ja vikasietoinen puurakenteinen koulurakennus.

Helsingin kaupungin ja Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy:n luonnontiedelukion yhteisrakennushankkeessa puolestaan tavoitteena on toteuttaa nykyvaatimusten mukaiset tilat, jotka suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, nuorten kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisen ympäristöksi. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen kampuksella ja alueella. Rakennus on energia- ja elinkaaritehokas sekä vähähiilinen.

Turvallisuus ja terveellisyys ensiarvoisen tärkeitä

Puurakentajien CLT-massiivipuuelementit ovat ekologisuudeltaan, luonnolliselta hengittävyydeltään, paloturvallisuusominaisuuksiltaan, kestävyydeltään ja akustiikkaominaisuuksiltaan omassa luokassaan. CLT-elementti muodostaa tiiviin, hengittävän ja valmiin sisäpinnan ja jäykkyytensä sekä kantavan rakenteensa ansiosta CLT-runko mahdollistaa arkkitehtonisesti kiinnostavia ratkaisuja. Esimerkkinä monipuolisista ratkaisumahdollisuuksista: Helsingin luonnontiedelukiossa myös portaat ovat CLT-puuelementtirakenteita ja seinien CLT-elementit toimivat portaikoissa kaiteena.

”Koulurakennusten yhteydessä korostuvat luonnollisesti turvallisuuden ja terveellisyyden vaatimukset. Olemme iloisia, kun saamme olla mukana rakentamassa parempaa ja terveempää tulevaisuutta koululaisille ja opiskelijoille. Yhä useammassa kunnassa on jo ymmärretty, että massiivipuurakentaminen on tässä paras vaihtoehto ja useat tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet puurakentamisen terveellisyysominaisuuksiltaan ylivertaiseksi. Se muun muassa alentaa stressitasoa ja verenpainetta, on antibakteerinen ja parantaa oppimistuloksia”, toteaa Puurakentajat Group Oy:n toimitusjohtaja Mikko Leino.

Ympäristöministeriö julkaisi viime syksynä julkisen puurakentamisen kansalliset tavoitteet, joiden mukaan puurakentamisen markkinaosuus kaikesta julkisesta uudisrakentamisesta on 31 prosenttia vuonna 2022 ja 45 prosenttia vuonna 2025. Taustalla on ilmastonmuutoksen hillintä ja pyrkimys kohti vähähiilisempää rakentamista.

Lisätietoja: Puurakentajat Group Oy, tj Mikko Leino
Puh. + 358 40 551 4055
mikko.leino@puurakentajat.fi

Puurakentajat Group Oy on suomalainen puurakentamiseen erikoistunut konserni, jolla on kokemusta massiivipuurakentamisesta ja -saneeraamisesta jo vuodesta 2006 lähtien. Suunnittelemme, tuotamme ja rakennamme ekologisesti kestäviä ja terveellisiä pientaloja, kerrostaloja sekä muun muassa kouluja ja päiväkoteja. Kaikki rakennukset rakennetaan PEFC-sertifioiduista metsissä kasvaneista puista. Ydinosaamisemme on tehokas ja ympäristöystävällinen CLT-rakentaminen (Cross Laminated Timber tai massiivipuuelementit). Massiivipuuelementit mahdollistavat nykyaikaisia arkkitehtonisia ratkaisuja ja tehostavat rakentamista sekä taloudellisesti että ympäristön ja terveyden kannalta. Rakennamme rakennuksia, joissa ihminen voi hyvin. www.puurakentajat.fi