Puurakentajat on valittu massiivipuurungon toimittajaksi uudessa Martta Wendelinin päiväkotihankkeessa

Puurakentajat Group Oy  Lehdistötiedote 26.1.2021 kello 10.15

Massiivipuurakentamiseen erikoistunut Puurakentajat Group Oy on valittu massiivipuurungon toimittajaksi Martta Wendelinin päiväkodin rakennushankkeeseen Tuusulassa. Puurakentajat toimittaa täysin puurakenteisen päiväkodin puurungon asennettuna.

Rakennus on kuutiomäärässä Suomen suurin CLT-päiväkoti, jossa rakennetaan reilun 3 200 neliön nykyaikainen, terveellinen ja turvallinen päiväkoti noin 240 päiväkotilapselle. Tilat tehdään helposti muunneltaviksi ja monikäyttöisiksi, mikä mahdollistaa myös tilojen ilta- ja vapaa-ajan käytön eri tarkoituksiin.

Kohteen pääurakoitsijana toimii Arkta Rakennuskultti Oy. Pääsuunnittelusta vastaa Arkkitehdit Frondelius + Keppo + Salmenperä Oy.

Rakennusurakassa noudatetaan Joutsenmerkin ympäristökriteerejä, joilla varmistetaan, että rakennus on ympäristöystävällinen koko sen elinkaaren ajan.

Puurakentajien osalta rakennustyöt alkavat huhtikuussa 2021. Päiväkodin on määrä olla valmis toukokuussa 2022.

”On todella hienoa, että Puurakentajat on jälleen valittu rakentamaan uutta puurunkoista päiväkotia. Tämä on Suomen suurin massiivipuupäiväkoti ja jo viides päiväkotihanke, jossa Puurakentajat toimittaa rakennuksen puurungon ja toimii puurungon asentajana. Hanke osoittaa, että CLT-rakentamiseen liittyvää nykyaikaista rakennustekniikkaa sekä Puurakentajien laajaa osaamista CLT-rakentajana arvostetaan yhä enemmän, varsinkin tällaisessa vaativassa ympäristössä, jossa halutaan luoda lapsille oppimista edistävä, terveellinen ja turvallinen toimintaympäristö. Tämä vahvistaa edelleen käsitystämme siitä, että puurakentamisessa on huomattavat kasvumahdollisuudet ja meidän omat kasvutavoitteemme ovat saavutettavissa myös nykyisessä haastavassa markkinatilanteessa”, sanoo Puurakentajat Group Oy:n toimitusjohtaja Mikko Leino.

”Tämä on meille ensimmäinen CLT-runkoinen päiväkotihanke, mistä olemme erittäin innoissamme. Arkta Rakennuskultti haluaa olla ekologisen rakentamisen kärjessä, ja siksi olemme erityisen tyytyväisiä siitä, että olemme mukana tässä hankkeessa, jossa pääsemme toteuttamaan joutsenmerkittyä päiväkotia. Lisäksi olemme hyvillämme, että pääsimme kohteen pääurakoitsijana valitsemaan rungon kokonaistoimittajaksi kokeneen CLT-runkojen osaajan”, sanoo Arkta Rakennuskultti Oy:n toimitusjohtaja Marko Kähkönen.

Puurakentajat on valinnut Stora Enson ja Versowoodin rakennushankkeen materiaalitoimittajiksi.

Rakennusuunnittelussa on yhä olennaisempaa löytää ratkaisuja, joilla pystytään hillitsemään ilmastonmuutosta sekä optimoimaan materiaalien kierrätettävyyttä rakennuksen koko elinkaaren ajan. Puun käytön lisääminen rakennuksissa alentaa hiilijalanjälkeä rakennusvaiheessa, ja puumateriaali toimii hiilinieluna koko rakennuksen elinkaaren ajan. Puurakennus on pitkäikäinen ja materiaali on myös täysin kierrätettävissä. Kiinnostus massiivipuurakentamista kohtaan kasvaa kiihtyvällä tahdilla.

Lisätietoja:

Puurakentajat Group Oy Mikko Leino, toimitusjohtaja
Puh. + 358 40 551 4055
mikko.leino@puurakentajat.fi

Puurakentajat on suomalainen puurakentamiseen erikoistunut konserni, jolla on kokemusta massiivipuurakentamisesta ja -saneeraamisesta jo vuodesta 2006 lähtien. Suunnittelemme, tuotamme ja rakennamme ekologisesti kestäviä ja terveellisiä pientaloja, kerrostaloja sekä muun muassa kouluja ja päiväkoteja. Kaikki rakennukset rakennetaan PEFC-sertifioiduista metsissä kasvaneista puista. Ydinosaamisemme on tehokas ja ympäristöystävällinen CLT-rakentaminen (Cross Laminated Timber tai massiivipuuelementit). Massiivipuuelementit mahdollistavat nykyaikaisia arkkitehtonisia ratkaisuja ja tehostavat rakentamista sekä taloudellisesti että ympäristön ja terveyden kannalta. Rakennamme rakennuksia, joissa ihminen voi hyvin. www.puurakentajat.fi