Puurakentajat rakentaa Hopealaakson päiväkodin Helsingin Kruunuvuorenrantaan

Massiivipuurakentamiseen erikoistunut Puurakentajat Rakennus Oy rakentaa parhaillaan Helsingin Kruunuvuorenrantaan Hopealaakson päiväkotia. Ensimmäiset lapset pääsevät muuttamaan uuteen massiivipuusta rakennettuun päiväkotiin elokuussa 2021. Puurakentajat rakentaa myös Helsingin Kalasatamaan Verkkosaaren päiväkodin, jonka rakennustyöt käynnistyvät ensi vuonna.

Molemmat päiväkodit rakennetaan yhteistyössä pääurakoitsijana toimivan Oy Rakennuspartion ja Arkkitehtitoimisto AFKS kanssa. Puurakentajien yhteistyökumppani Stora Enso toimittaa kohteen CLT-elementit ja rakentamisessa käytetään apuna digitaalista CLT360+ sovellusta, jonka Stora Enso on kehittänyt yhteistyössä Puurakentajien kanssa. Hankkeessa hyödynnetään ensimmäistä kertaa Suomessa Deltabeam-järjestelmää, jolla saavutetaan pidemmät jännevälit ja kustannustehokas välipohjarakenne.

”Olen todella ylpeä siitä, että olemme voittaneet kaksi päiväkotihanketta Helsingin kaupungin järjestämässä kilpailutuksessa. Vastaehdotukset perustuivat tavanomaisempien rakennusmateriaalien käyttöön, mutta massiivipuurakenteella (CLT, Cross Laminated Timber eli ristiinliimattu puu) pystyimme tarjoamaan kilpailukykyisen ja hiilineutraalin vaihtoehdon. Rakennamme helsinkiläisille lapsille paitsi viihtyisän ja terveellisen ympäristön, myös ilmastonmuutoksen ehkäisemisen kannalta tehokkaan massiivipuisen rakennuksen”, sanoo Puurakentajat Group Oy:n toimitusjohtaja Mikko Leino.

Kaupunkisuunnittelussa on yhä olennaisempaa löytää ratkaisuja, joilla pystytään hillitsemään ilmastonmuutosta sekä optimoimaan materiaalien kierrätettävyyttä rakennuksen koko elinkaaren ajan. Puun käytön lisääminen alentaa hiilijalanjälkeä rakennusvaiheessa ja puumateriaali toimii hiilinieluna koko sen käytön ajan. Puurakennus on pitkäikäinen ja materiaali on myös täysin kierrätettävissä. Kiinnostus massiivipuurakentamista kohtaan on viimevuosina kasvanut kiihtyvällä tahdilla.

Puurakentajat Group Oy

Mikko Leino, toimitusjohtaja
P. 040 551 4055,
mikko.leino@puurakentajat.fi

Puurakentajat Group Oy

Puurakentajat on Loviisasta lähtöisin oleva suomalainen puurakentamiseen erikoistunut konserni, jossa on kymmenien vuosien kokemus massiivipuurakentamisesta ja -saneeraamisesta. Suunnittelemme, tuotamme ja rakennamme ekologisesti kestäviä ja terveellisiä pientaloja, kerrostaloja sekä mm. kouluja ja päiväkoteja.

Puurakentajien massiivipuuelementit mahdollistavat nykyaikaisia arkkitehtonisia ratkaisuja ja tehostavat rakentamista sekä taloudellisesti että ympäristön ja terveyden kannalta. Rakennamme rakennuksia, joissa ihminen voi hyvin. www.puurakentajat.fi

Avainsanat: