HopLopissa analytiikka varmistaa hymyn lasten huulilla

Sisäseikkailupuistojen johtava yritys HopLop on saavuttanut tiedolla johtamisessa näkyviä tuloksia erittäin nopeasti. Kattava analytiikka parantaa nyt lasten leikkikokemusta, vanhempien viihtyvyyttä ja henkilöstön motivaatiota – sekä yrityksen liiketulosta.

Tiedotusvälineille 17.11.2017

Onko uusi tulivuoriliuku lasten mieleen? Tuliko äkkijyrkästä dropside-liukumäestä liian vaikea tenaville? Mikä synttäriteema ei enää jaksa kiinnostaa? Riittääkö henkilökuntaa huomenna vai tuleeko pahoja ruuhkia, kun sataa ja on lomapäivä?

Nämä ovat kiperiä kysymyksiä, joihin suomalainen HopLop-ketju tarvitsee vastauksia. Ketjussa on kaksikymmentäyksi liikuntaseikkailupuistoa, joissa on runsaat 300 työntekijää. Saadakseen vankkaa tietoa ketju otti käyttöön ohjelmistoyhtiö Qlikin Qlik Sense -analytiikan helmikuussa 2017.

“Meillä oli selkeä halu ja tarve johtaa tietoon perustuen sekä ymmärtää paremmin omaa liiketoimintaamme”, HopLopin talousjohtaja Mikko Laine kertoo.

Laadukas data auttaa tuomaan hymyn asiakkaiden huulille. Analytiikan avulla ongelmia voi torjua ennakkoon, kun esimerkiksi henkilöstön työvuorot on yhdistetty tietoon koululaisten lomista ja sääennusteista.

”HopLop on esimerkki Qlik Sensen hyödyntäjästä, joka sen avulla hakee itselleen kilpailuetua ja kehittää liiketoimintaansa määrätietoisesti. HopLop myös osoittaa, miten analytiikka tuottaa konkreettisia tuloksia riippumatta yrityksen koosta”, Qlikin maajohtaja Petteri Ormio iloitsee.

Vauhtia päätöksentekoon ja mielekkäämpää työtä

HopLopin analytiikan tekninen valmistelu- ja integrointivaihe kesti vain noin kuukauden. Hyödyt on saatu irti pikavauhtia. Analytiikka on avannut läpinäkyvyyden kaikkiin yksiköihin. Päätöksenteon nopeus on parantunut selvästi, kun kaikilla on sama tieto samaan aikaan käytössään.

Päiväkohtaiset asiakasvirrat tulevat heti silmille ilman, että tekee juuri mitään. Puistojen johtajat voivat nähdä, mitä omassa puistossa tapahtuu, ja heillä on käytössään samat tiedot kuin koko ketjun johdollaKaikkien työ on mielekkäämpää, eivätkä päätökset pohjaudu mututietoon”, Mikko Laine sanoo.

Ennestään HopLopilla oli jo käsitys siitä, millä mittareilla liiketoimintaa voitaisiin ohjata. Data oli kuitenkin eri järjestelmien syövereissä, ja sitä piti hakea manuaalisesti.

“Saattoi kulua kaksikin viikkoa ennen kuin näimme detaljit, ja silloin juna oli jo mennyt ja monta viikkoa oli menetetty”, Mikko Laine vertaa.

HopLopin käyttämä Qlik Sense -ohjelmisto automatisoi datan keruun suoraan monista eri lähteistä reaaliaikaisesti. Välissä ei ole erillistä tietovarastoa eikä toiminnanohjausjärjestelmää. HopLop on pystynyt luomaan liiketoiminnalle selkeitä mittareita ja tulostavoitteita.

“Puistonjohtajat näkevät itse yhdestä käyttöliittymästä, miten hyvin oma puisto pääsee tavoitteisiin ja he näkevät koko ketjun kehityksen. Yhdessä voimme puhua asioista sellaisina, kuten ne ovat, ja keskustella, mitä tehdään jatkossa”, Mikko Laine kertoo.

Qlik Sensellä data avautuu helposti ymmärrettävällä tavalla puistonjohtajille, joista kaikki eivät ole kokeneita liiketoimintadatan hyödyntäjiä. Analytiikkasovelluksesta on kuitenkin tullut kaikille päivittäinen työkalu.

Analytiikka näyttää nopeasti, mikä lapsia kiinnostaa

Tänä vuonna HopLop-ketjun koko on kaksinkertaistunut. Voimakas kasvu nostaa painetta saada nopeasti dataa eri yksiköistä. Tässä Qlik Sense -ohjelmisto on korvaamaton apu.

“Kun investoimme uuteen puistoon ja leikkialueeseen, haluamme tehdä lapsia kiinnostavia asioita. Analytiikan avulla opimme saman tien, mikä toimii ja mikä, ja vältämme virheet olemalla ketteriä”, Mikko Laine sanoo.

Qlik Sense mahdollistaa myös kokonaan uusia mittareita ja jatkuvan kehityksen tuomalla uusia tietolähteitäJoustavuudesta on etua lisättäessä puistojen digitaalisuutta.

“Emme aio istuttaa lapsia padin eteen. Sen sijaan esimerkiksi sisätilapaikannus voi näyttää, mikä liukumäki kiinnostaa tai mihin muodostuu ikäviä jonoja. Nämä ovat myös kysymyksiä, joihin ei tällä hetkellä saada vastausta tai arviointi on silmämääräistä tai perustuu asiakaspalautteeseen”, Laine vihjaa.

Lisätietoja:

Jaana Laitinen, QlikTech Finland Oy, puh. 046 851 1701, jaana.laitinen@qlik.com

Mikko Laine, CFO, HopLop Oy, puh. 050 599 9201, mikko.laine@hoplop.fi

HopLop on Suomen suurin liikuntaseikkailupuistojen ketju ja merkittävin yksityinen lasten liikuttaja. HopLop on perustettu vuonna 2006 ja sillä on 21 toimipistettä ympäri Suomea. HopLop haluaa kannustaa lapsia leikkiin ja liikkumiseen sekä tukea perheiden hyvinvointia. Suomalaisomisteisella HopLopilla on käytössään Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu. hoplop.fi

Qlik on visuaalisen analytiikan edelläkävijä. Sen tuotteet kattavat vaativien asiakkaiden tarpeet alkaen raportoinnista ja datan omatoimisesta visualisoinnista aina tietojen ohjattuun, sulautettuun ja räätälöityyn analytiikkaan.  Yli 40 000 asiakasta käyttää Qlikin tuotteita lukuisista eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelyyn ja parempaan ymmärtämiseen. Datamassoista paljastuvat piilevät vaikutussuhteet lietsovat uusia näkemyksiä ja ideoita. Qlik ja sen yli 1 700 kumppania palvelevat yli 100 maassa. Lisätietoja: qlik.com/fi.