• QlikView/

Qlikin BI-yritysohjelmistojen uusi sukupolvi yhdistää helppokäyttöisyyden ja vahvat bisnesominaisuudet

Qlik Sense Enterprise 2.0 kattaa kaikki nykyaikaisen liiketoiminta-analytiikan tarpeet datan visualisoinnista ja raportoinnista ohjattuun ja sulautettuun analytiikkaan

TIEDOTUSVÄLINEILLE 28.4.2015

Visuaalisen analytiikan edelläkävijä Qlik on esitellyt Qlik Sense Enterprise 2.0:n, uusimman version nykyaikaisesta liiketoiminta-analytiikan alustaratkaisustaan. Qlik Sense Enterprise tulee saataville kesäkuussa 2015, ja sen käyttökohteet kattavat organisaation kaikki tarpeet datan visualisoinnista raportointiin ja mittaristoihin, ohjattuun analytiikkaan ja sulautettuihin analyyseihin asti. Kaikki toiminnot perustuvat assosiatiiviseen QIX-indeksointimoottoriin. Qlik esitteli Qonnections-kumppanitilaisuudessaan analytiikka-alustansa uusia toimintoja, kuten datan omatoimista valmistelua, integroitua raportointia ja uusia visualisointeja.

Ainoa täysimittainen BI-ratkaisu nykyajan tiedolla johdetulle yritykselle
Qlik Sense skaalautuu yrityksen kasvun mukana. Se on rakennettu alusta alkaen helppokäyttöiseksi visualisointeja tuottavaksi järjestelmäksi, joka tarjoaa mobiili- ja ryhmätyöominaisuuksia varustettuna yritystason tietoturvalla ja hallinnalla.

Markkinoilla on visualisointityökaluja, jotka tarjoavat helppokäyttöisyyttä Excelin pyörittämiseen tottuneelle käyttäjälle, mutta niitä ei ole suunniteltu skaalautumaan eikä niissä ole yritysten tarvitsemia hallintaominaisuuksia. Qlik tuo BI-ohjelmistojen markkinoille aivan uudenlaisen näkökulman ainutlaatuisella alustaratkaisullaan, joka ei vastaa pelkästään kysymykseen ”mitä tapahtui?”, vaan myös ”miksi?” ja ”mitä seuraavaksi?”.

”Tuottavuus kasvaa, kun käyttäjät voivat tehdä helposti ja omatoimisesti visuaalisia analyyseja. Qlik Sense yhdistää tähän yritystason tietoturvan, skaalautuvuuden ja hallinnan koko organisaation laajuisesti”, sanoo Anthony Deighton, Qlikin teknologiasta ja tuotteista vastaava johtaja. “Tämä tuotestrategia poimii rusinat molempien maailmojen pullista yhdistämällä nopeat ja interaktiiviset visualisointiratkaisut yritystason liiketoiminta-analytiikkaan.”

Ryhmätyö lisää arvoa
Visualisointityökaluihin tehdyt investoinnit tuottavat parhaalla mahdollisella tavalla, kun käyttäjät pystyvät jakamaan analyysiensa tuloksia helposti. Qlik Sensen käyttäjät voivat tulostaa ja viedä sisältöjä suoraan PDF- ja PowerPoint-muodossa yhdellä napsautuksella ja jakaa raportteja helposti. Tässä takana on Qlikin äskettäin ostaman NPrinting-yrityksen teknologia.

Itsepalvelu lisää nopeutta
Qlik Sensellä voi hakea erimuotoisia tietoja useista eri lähteistä. Ohjelma yhdistää lähteet automaattisesti ja löytää datasta piilossa majailevat vaikutus- ja syy-seuraussuhteet. Smart Data Load on uusi ja visuaalinen datan profilointiominaisuus, joka helpottaa entisestään organisaation kaiken sirpaleisen tietomassan yhdistämistä yksinkertaisen käyttöliittymän avulla. Visuaalinen datan lataustyökalu nopeuttaa päivittäisten tehtävien tekemistä ilman tarvetta kirjoittaa riviäkään koodia. Tehokäyttäjät voivat luonnollisesti halutessaan käyttää skriptejä monimutkaisempien tehtävien sujuvoittamiseksi.

Visualisointi lisää intuitiivisuutta
Uutta Qlik Sensessä on myös entistä parempi ennakoiva haku- ja luokittelutoiminto Smart Search, sekä laajemmat kartta-, KPI- ja pivot-ominaisuudet. Uusi älykäs pistekaaviodatan esitystapa mahdollistaa tietojen tarkastelun miljardeista arvopisteistä ilman, että datan säännönmukaisuudet ja merkitykset menetettäisiin.

Pilvidata lisää yhteistyötä
Qlik DataMarketin käyttäjillä on ulottuvillaan kattava valikoima ulkoisia datalähteitä suoraan Qlik Sensessä. Ulkopuolisiin tietoihin yhdistelyn avulla oman datan pystyy sijoittamaan laajempaan viitekehykseen ja saamaan uusia näkemyksiä ja oivalluksia. Lisäksi Qlik Cloudin kautta voi jakaa Qlik Sense -sovelluksia ilmaiseksi viidelle käyttäjälle, vaikka he eivät olisikaan Qlik Sensen käyttäjiä.

Qlik Sense Enterprise kuuluu Qlikin visuaalisten analytiikkatuotteiden perheeseen:

• Qlik Analytics Platform on suunniteltu helpottamaan ohjelmistokehittäjien työtä datalähtöisten sovellusten rakentamiseksi Qlikin tehokkaan analytiikkamoottorin päälle. Näin kehittäjät eivät joudu tyytymään oman analytiikkatuotteensa mahdollisesti rajoittuneisiin visualisointiominaisuuksiin, vaan he voivat käyttää Qlik Analytics Platformia avoimena alustana haluamansa visualisoinnin luomiseksi. Vain mielikuvitus on rajana.
  • Qlik Sense Desktop on Qlikin uuden sukupolven visualisointityökalun ilmaisversio. Vasta-alkajat pääsevät visualisoinnin, datasamoilun ja tarinankerronnan makuun helposti vetämällä Excel-tiedoston sovellukseen tai hakemalla tiedot suoraan yrityksen tietojärjestelmistä. Qlik Sense Desktop on itsenäinen Windows-sovellus, joka on ilmainen sekä yksityisessä että yrityskäytössä. Luotavien sovellusten määrää tai tiedostojen jakamista ei ole lainkaan rajoitettu.
  • Qlik Sense Enterprise kattaa kaikki liiketoiminta-analytiikan tarpeet alkaen raportoinnista ja datan omatoimisesta visualisoinnista aina tietojen ohjattuun, sulautettuun ja räätälöityyn analytiikkaan. Qlik Sense Enterprise ei tunne rajoja: se palvelee yhtäläisesti niin bisneskäyttäjiä, ohjelmistokehittäjiä kuin tietohallintoa.
  • Qlik Cloud laajentaa Qlikin pilvituotteiden valikoimaa aina vain monipuolisempia käyttötarkoituksia varten. Qlik Sense Cloudilla voi jakaa sovelluksia rajoituksetta jopa viidelle henkilölle. Qlik Sense Chartsilla voi julkaista interaktiivisia kaavioita julkisilla sivustoilla, mikä tekee yhteistyöstä helppoa. Qlik DataMarket puolestaan tuo ulkoiset datalähteet saumattomasti käyttöön.

Lisätietoja:
Jarmo Rajala, maajohtaja, Suomi ja Baltia, Qlik, jarmo.rajala@qlikview.com, puh. 040 530 0384
Toni Stubin, Netprofile, toni@netprofile.fi, puh. 040 865 6560

Tietoja Qlikistä
Qlik on visuaalisen analytiikan edelläkävijä. Sen tuotteet kattavat vaativien asiakkaiden tarpeet alkaen raportoinnista ja datan omatoimisesta visualisoinnista aina tietojen ohjattuun, sulautettuun ja räätälöityyn analytiikkaan. Lähes 35 000 asiakasta käyttää Qlikin tuotteita lukuisista eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelyyn ja parempaan ymmärtämiseen. Datamassoista paljastuvat piilevät vaikutussuhteet lietsovat uusia näkemyksiä ja ideoita. Qlik ja sen yli 1 700 kumppania palvelevat yli 100 maassa. Lisätietoja: www.qlik.com/fi.