Sovellus tee-se-itse datavisualisointiin Qlikiltä

Ilmainen Qlik Sense Desktop muuttaa tietomassat graafisiksi esityksiksi

Tiedotusvälineille 15.8.2014

Oivaltavan analytiikan edelläkävijä Qlik on julkistanut ilmaisversion uudesta datavisualisointisovelluksestaan. Qlik® Sense Desktop -sovelluksella kuka tahansa voi tehdä helposti interaktiivisia visualisointeja suuristakin tietomassoista. Organisaatioissa kertyvää tietoa voi Qlik Sensellä jalostaa näppärästi raporteiksi ja esityksiksi.

“Tietoa kertyy yrityksissä valtavasti, ja lisäksi sitä avataan esimerkiksi valtion taholta tiedonhaluisten kansalaisten käyttöön yhä enemmän. Näimmekin, että Qlik Sensen kaltaiselle itsepalvelutyökalulle on jatkuvasti kasvava tarve. Sen avulla perinteiset taulukot lukemattomine numeroineen avautuvat visuaaliseen, ymmärrettävään ja edelleen käytettävään muotoon”, Qlikin Suomen ja Baltian maajohtaja Jarmo Rajala kertoo.

Qlik Sense Desktop asennetaan Windowsiin omaksi ohjelmakseen. Datatiedostoja voi sovelluksessa vetää luontevasti näytöllä suoraan sovelluksen pureskeltavaksi. Sovellus mahdollistaa navigoitavat visualisoinnit myös kokoelmina, jotka voidaan tallentaa paikallisina tiedostoina ja jakaa muille käyttäjille. Aloitteleva käyttäjä pääsee alkuun vetämällä vaikkapa Excel-taulukon suoraan sovellukseen.

Qlik Sense Desktop on kaikille ilmainen sekä koti- että yrityskäytössä. Sovellusten määrää tai jakamista ei ole rajoitettu mitenkään.

Palvelimelle asennettava täysimittainen Qlik Sense tullee yleisesti saataville syyskuussa 2014. Siinä sovelluskehitys toteutetaan palvelimella päätelaitteiden sijaan. Käyttö onnistuu myös mobiilisti ja jaetusti. Järjestelmässä on hallintatyökalut muun muassa tietoturvaan ja sovellustenhallintaan. Qlik Senseen syötetty tieto indeksoituu välittömästi palvelimella, joten käyttäjä voi saman tien ryhtyä tutkimaan ja käsittelemään dataa.

”QlikView-alustamme toi liiketoimintatiedon konesalien kätköistä koko organisaation saataville ja analysoitavaksi. Nyt Qlik Sensen myötä voimme tarjota ratkaisun myös nopeaan ja itsenäiseen datavisualisointiin. Tällä yhdistelmällä yritys kuin yritys pääsee todella hyödyntämään keräämäänsä tietoa liiketoimintansa tehostamiseen”, Jarmo Rajala sanoo.

Qlik Sense Desktopin ominaisuuksia:

• Sovellukseen voidaan helposti tuoda useita tietolähteitä aina yksinkertaisista Excel-tiedostoista ODBC-yhteensopiviin tietokantoihin.

• Visualisointien rakentaminen ja laajentaminen käy hetkessä vetämällä datatiedostoja sovellukseen.

• Datan tutkiminen ja yhdistely onnistuu uusilla ja ennennäkemättömillä tavoilla. Käyttäjät voivat kaivautua tietoon dynaamisesti ja saada vastauksia aina uusiin kysymyksiin.

• Smart Search aloittaa analysoinnin koko aineistosta heti, kun sanoja tai numeroita aletaan kirjoittaa.

• Intuitiiviset ja älykkäät visualisoinnit tuovat esiin datasta nousevia säännönmukaisuuksia korostamalla dynaamisesti uusia tietoja ja assosiaatioita.

• Tarinankerrontaa tukeva sovellus mahdollistaa interaktiiviset tiedon esittämistavat, joissa käyttäjä voi kaivautua lennossa syvemmälle dataan etsiäkseen vastaukset tiedon tutkimisen aikana syntyviin uusiin kysymyksiin.

Qlik Sense Desktopin voi ladata osoitteesta: www.qlik.com/us/explore/products/qlik-sense/desktop

Jarmo Rajala, maajohtaja, Suomi ja Baltia, Qlik, jarmo.rajala@qlik.com, 040 530 0384

Qlik

Qlik tarjoaa intuitiivisia analytiikkaohjelmistoja datan omatoimiseen visualisointiin ja ohjattuun tulkintaan. Jo 33 000 asiakasta käyttää Qlikin tuotteita lukuisista erilaisista lähteistä saatavan tiedon yhdistelyyn ja parempaan ymmärtämiseen. Datamassoista paljastuvat piilevät vaikutussuhteet lietsovat uusia näkemyksiä ja ideoita. Qlik ja sen yli 1 700 kumppania palvelevat yli 100 maassa. Lisätietoja: www.qlik.com/fi.