Tiedot EU:n maaseututukien saajista nyt verkkopalveluna

Maaseutuvirasto vei EU-tukitiedot helpommin selailtavaan muotoon

Tiedotusvälineille 21.5.2015

Oivaltavan analytiikan edelläkävijä Qlik ja Maaseutuvirasto avasivat EU-tukitietojen hakupalvelun uudessa selailtavassa muodossa.

EU-lainsäädäntö velvoittaa jäsenmaat julkistamaan tukitiedot vuosittain. Aiemmin Maaseutuvirasto on julkaissut tuensaajat tiedostomuodossa verkkosivuillaan. Tänä vuonna tietoja pystyy Qlikin analytiikka-alustan ansiosta tarkastelemaan klikaten selailtavassa muodossa ja tekemään suodatuksia ja hakuja.

”Tietoa voi nyt suodattaa ja selata käyttäjälähtöisesti. Uskon, että uudistus on tervetullut kaikille, jotka haluavat paneutua tukitietoihin tarkemmin”, Maaseutuviraston tietojärjestelmäasiantuntija Antero Konttinen sanoo.

Hakupalvelussa julkaistaan EU-tuet ja niihin sisältyvä kansallinen osuus, mutta ei kansallisia maataloustukia. Hakupalvelusta löytyvät muun muassa myönnetyt viljelijätuet, markkinatuet, hanke- ja yritystuet ja rakennetuet. Yhteensä EU:n kokonaan tai osittain rahoittamia tukia jaettiin Suomeen 1 574,94 miljoonaa euroa vuonna 2014.

Qlik valikoitui hakupalvelun alustaksi kilpailijoiden joukosta visuaalisuutensa ja helppokäyttöisyytensä ansiosta. Hakupalvelussa voi nyt suodattaa tietoja monella tapaa, esimerkiksi paikkakunnan, tukityypin tai tuensaajan mukaan.

”Viranomaiset avaavat dataa koko ajan lisää, mikä on hienoa. Vielä hienompaa on, että kuten tässä tapauksessa, viranomainen tarjoaa datan myös sellaisessa muodossa, jossa kuka tahansa kansalainen osaa sitä tarkastella ja tulkita ilman että tarvitsee teknistä osaamista”, Qlikin maajohtaja Jarmo Rajala toteaa.

Linkki EU-tukitietojen hakupalveluun: EU-tukitietojen hakupalvelu

Jarmo Rajala, maajohtaja, Suomi ja Baltia, Qlik, jarmo.rajala@qlikview.com, puh. 040 530 0384

Qlik

Qlik on visuaalisen analytiikan edelläkävijä. Sen tuotteet kattavat vaativien asiakkaiden tarpeet alkaen raportoinnista ja datan omatoimisesta visualisoinnista aina tietojen ohjattuun, sulautettuun ja räätälöityyn analytiikkaan. Lähes 35 000 asiakasta käyttää Qlikin tuotteita lukuisista erilaisista lähteistä saatavan tiedon yhdistelyyn ja parempaan ymmärtämiseen. Datamassoista paljastuvat piilevät vaikutussuhteet lietsovat uusia näkemyksiä ja ideoita. Qlik ja sen yli 1 700 kumppania palvelevat yli 100 maassa. Lisätietoja: www.qlikview.com/fi