Johdon osavuotinen selvitys 1.1.-31.3.2021

Qt Group Oyj Pörssitiedote 22.4.2021 kello 15:00

Ensimmäinen vuosineljännes:

Erittäin vahva liikevaihdon ja liiketuloksen kasvu

Tammi–maaliskuu 2021

• Liikevaihto kasvoi 27,3 prosenttia 23 362 tuhanteen euroon (18 356)*. Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli -960 tuhatta euroa ja liikevaihto vertailukelpoisin valuutoin kasvoi siten 34,3 prosenttia.
  • Liiketulos oli 4 812 tuhatta euroa (2 174)
  • Liikevoittomarginaali (EBIT-%) oli 20,6 prosenttia (11,8 %).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,16 euroa (0,07)

* sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

Liiketoimintakatsaus

Taloudellinen kehitys:

Qt Group Oyj:n liikevaihto ensimmäisellä neljänneksellä oli 23 362 tuhatta euroa (18 356 tuhatta euroa), jossa kasvua oli 27,3 prosenttia. Lisenssimyynti ja konsultointi kasvoivat 40,1 prosenttia ja ylläpitotuotot laskivat -7,3 prosenttia. Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli negatiivinen -960 tuhatta euroa, ja liikevaihto vertailukelpoisin valuutoin kasvoi siten 34,3 prosenttia.

Qt:n liiketulos katsauskaudella tammi-maaliskuussa 2021 oli 4 812 tuhatta euroa (2 174 tuhatta euroa). Kasvuinvestointeja ja uusia rekrytointeja on toteutettu kasvustrategian mukaisesti. Konsernin palveluksessa oli vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen lopussa 391 henkilöä, kun vuotta aiemmin neljänneksen lopun
henkilöstön määrä oli 342.

Yhtiön taloudellinen tilanne on hyvä, mutta tilanteen kehittymistä sekä liiketoimintaennusteita kaikkien toimintojen osalta seurataan tarkasti.

Toimitusjohtaja Juha Varelius:

Qt-konsernin liiketoiminta sujui vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä odotusten mukaisesti. Liikevaihtomme vahva kasvu jatkui kaikilla maantieteellisillä alueilla, voimakkaimmin Aasiassa ja Euroopassa. Kehittäjälisenssien myynti jatkoi erittäin vahvaa kasvuaan ja positiivista oli myös jakelulisenssien suotuisa kehitys. Yhtiö on pystynyt järjestelmällisesti kasvattamaan solmimiensa kauppojen keskimääräistä arvoa, mutta katsauskauden liikevaihdossa mikään yksittäinen kauppa ei ollut erityisen merkityksellinen. Vastatuulta liikevaihdon kasvuun tuli Yhdysvaltain dollarin heikentymisestä. Qt:n myynnistä noin kaksi kolmasosaa on USD-pohjaista.

Liikevaihdon kasvun myötä yhtiön liiketoiminta oli vahvasti voitollista liiketuloksen ollessa 4 812 tuhatta euroa ja liikevoittomarginaalin ollessa 20,6 prosenttia toteutetuista kasvuinvestoinneista huolimatta. Investoinnit ovat käsittäneet etenkin voimakkaan panostuksen myynti- ja konsultointihenkilöstön rekrytointiin, jossa on katsauskaudella onnistuttu suunnitelmien mukaisesti.

Koronavirusepidemia vaikuttaa edelleen moniin asiakkaisiimme negatiivisesti. Viime aikoina markkinoilla on alkanut näkyä haasteita elektroniikkakomponenttien, kuten piirilevyjen saatavuudessa, mikä voi jatkuessaan aiheuttaa asiakkaidemme tuotantokapasiteetin laskua ja toimitusten viivästymisiä. Liikkumisrajoitukset hidastavat myös konsultointiprojektiemme etenemistä erityisesti Aasiassa. Kokonaisuutena koronavirusepidemian vaikutukset yhtiön liiketoimintaan ovat toistaiseksi olleet kuitenkin verraten vähäiset.

Yhtiö julkaisi Qt for MCUs 1.7 -tuotteen katsauskauden aikana.

Tulevaisuuden näkymät

Toimintaympäristö ja markkinanäkymät

Yhtiö arvioi liiketoimintansa lähivuosien kasvunäkymät erittäin lupaaviksi. Konsernin kehittämispanostus kohdistuu työpöytäsovellusten lisäksi sulautettuihin järjestelmiin autoteollisuuden, kulutuselektroniikan, lääketieteellisten laitteiden ja teollisuusautomaation alueilla. Lisäksi tuotekehityksessä panostetaan sulautettujen järjestelmien rakentamisessa tarvittaviin lisäarvo-ominaisuuksiin ja työkaluihin. Sulautettuihin järjestelmiin liittyvän myynnin kasvu heijastuu myös liiketoiminnan ansaintalogiikkaan. Volyymipohjaiset jakelulisenssitulot tästä myynnistä kertyvät pidemmän ajan kuluessa. Sen myötä Qt:lle on yhtiönä tyypillistä, että yksittäisten vuosineljännesten liikevaihto ja kasvu voivat vaihdella merkittävästikin eri vuosineljännesten välillä. Orgaanisen kasvun lisäksi yhtiö etsii kasvumahdollisuuksia myös strategiaansa tukevien yritysostojen kautta.

Koronavirusepidemiasta johtuen tulevaisuuden näkymiin liittyy lyhyellä aikavälillä korostunutta epävarmuutta. Koronavirusepidemia on aiheuttanut monien yhtiöiden liiketoiminnalle maailmanlaajuisesti erilaisia ja eriasteisia negatiivisia vaikutuksia, joista toipuminen tulee olemaan eri toimialoilla ja maantieteellisillä alueilla epäyhtenäistä ja voi kestää pitkäänkin. Yhtiölle epidemian vaikutukset ovat toistaiseksi näkyneet lähinnä jakelulisenssimyynnistä kertyvän liikevaihdon kasvun hidastumisena ja viime aikoina hieman myös konsultointipalvelujen tarjonnassa.

Näkymät 2021

Pidämme aiemman ennusteemme vuodelle 2021 ennallaan ja arvioimme yhtiön koko vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan vertailukelpoisin valuutoin 25–35 prosenttia edellisvuodesta ja liikevoittomarginaalin olevan vähintään 15 prosenttia.

Edellä mainitussa arviossa ei ole huomioitu katsauskauden jälkeen yhtiön julkistaman froglogic GmbH:n hankinnan vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan.

Katsauskauden muut tapahtumat

Hallinnointi

Qt Group Oyj:n 16. maaliskuuta 2021 kokoontunut varsinainen yhtiökokous vahvisti yhtiön tilinpäätöksen konsernitilinpäätöksineen tilikaudelta 1.1.‒31.12.2020, käsitteli yhtiön toimielinten palkitsemisraportin sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että 31.12.2020 päättyneeltä tilikaudelta vahvistettavan taseen mukaan ei makseta osinkoa.Yhtiökokous päätti yhtiön hallituksen ja tilintarkastajan palkkiot, päätettiin hallituksen jäsenmääräksi viisi (5) sekä valittiin yhtiön hallitus. Qt Group Oyj:n hallituksessa jatkavat Robert Ingman, Jaakko Koppinen, Mikko Marsio, Leena Saarinen ja Tommi Uhari. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi Robert Ingmanin ja hallituksen varapuheenjohtajaksi Tommi Uharin.

Yhtiökokous myönsi Qt Group Oyj:n hallitukselle seuraavat valtuudet:

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2 000 000 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla.

Valtuutuksen mukaan hallitus päättää, miten osakkeita hankitaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa. Valtuutus käsittää myös osakkeiden hankkimisen kaupankäynnissä Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä pörssilistalla sen ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen ja ohjeiden mukaan, tai osakkeenomistajille tehtävän ostotarjouksen kautta.

Osakkeita voidaan hankkia yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen tai muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi.

Osakkeiden hankinnan tulee perustua osakkeen markkinahintaan pörssilistalla. Valtuutus on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 16.9.2022 saakka ja se kumoaa aiemmin annetut omien osakkeiden hankkimista ja/tai pantiksi ottamista koskevat valtuutukset.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 § mukaisten erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä seuraavasti. Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta.

Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Valtuutuksen nojalla hallituksella on oikeus päättää osakeanneista ja erityisten oikeuksien antamisesta osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti).

Valtuutusta voidaan käyttää yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen ja yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi sekä muihin yhtiön hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Hallitus on valtuutettu päättämään kaikista muista osakeannin tai osakeantien ja mainittujen erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien merkintähinnasta, sen maksamisesta ja merkitsemisestä yhtiön taseeseen.
Valtuutus on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 16.9.2022 saakka ja se kumoaa aiemmin annetut osakkeiden tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Yhtiö julkisti 13.4.2021 ostaneensa saksalaisen froglogic GmbH -yhtiön koko osakekannan 30 miljoonan euron kauppahinnalla, josta 24 miljoonaa maksetaan käteisellä ja 6 miljoonaa euroa Qt Groupin osakkeilla. Osakekauppahinnan maksamiseksi yhtiön hallitus on, varsinaisen yhtiökokouksen 16.3.2021 osakeantivaltuutuksen nojalla, päättänyt suunnata kaupan myyjille osakeannin, jossa myyjät merkitsevät yhteensä 62 184 kappaletta Qt Groupin uusia osakkeita 96,49 euron osakekohtaisella merkintähinnalla. Merkintähinta vastaa Qt Group Oyj:n osakkeen kaupankäyntimäärillä painotetun kurssin keskiarvoa ajanjaksolla 1.4.2021 - 9.4.2021. Uudet Qt Groupin osakkeet on merkitty kaupparekisteriin 15.4.2021 ja ne on otettu kaupankäynnin kohteeksi NASDAQ Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa 16.4.2021. Osakeannissa merkittyjen osakkeiden rekisteröinnin jälkeen Qt Groupin osakkeiden kokonaismäärä on 24 922 140, josta annetut uudet osakkeet edustavat noin 0,25 prosenttia. Kaupan myötä Qt:n tuotevalikoima laajenee kattamaan froglogicin testausautomaatiotyökalut tarjoten asiakkaille aikaisempaa kokonaisvaltaisemman tuotekokonaisuuden koko ohjelmistokehitysprosessin aikana. Toisaalta kaupalla mahdollistetaan Qt:n globaalin myyntiverkoston hyödyntäminen froglogicin tuotteiden jakelukanavana.

Espoossa 22. huhtikuuta 2021

Yhtiö ei järjestä tiedotustilaisuutta johdon osavuotisista selvityksistä.

Johdon osavuotinen selvitys on nähtävissä konsernin internetsivuilla www.qt.io sijoittajat-osiossa 22.4.2021 klo 15.00 alkaen.

Toimitusjohtaja Juha Varelius, +358 9 8861 8040

JAKELU: