• Qt Group/

Johtava autonvalmistaja rakentaa seuraavan sukupolven käyttöjärjestelmänsä Qt:lla

Qt Group edistää ohjelmistovetoisten ajoneuvojen kehitystä tukemalla Mercedes-Benz AG:ta uuden sukupolven digitaalisten kojelautojen rakentamisessa. Uusista kojelaudoista löytyy 3D-näyttöjä ja pitkälle kehittyneitä viihdejärjestelmiä.

Espoo, Suomi, 31. lokakuuta 2023 - Qt Group (Nasdaq, Helsinki: QTCOM) on tänään ilmoittanut pitkäaikaisen yhteistyönsä Mercedes-Benzin kanssa siirtyvän seuraavaan vaiheeseen. Autonvalmistaja on päivittänyt teknologiansa uusimpaan Qt 6 -versioon ja hyödyntää sekä Qt Groupin suunnittelu- ja kehitys- että laadunvarmistustyökalujen tukea odotetun MB.OS-käyttöjärjestelmän rakentamisessa. Uusi käyttöjärjestelmä tulee kaikkiin valmistajan autoihin ja näyttöihin. Qt:n avulla kehitystyötä voidaan tehdä eri alustoille yhtä aikaa ja samalla koodipohjalla sekä nopeuttaa tuotteiden saamista markkinoille.

Uusi käyttöjärjestelmä on keskeinen osa autonvalmistajan käyttäjäkokemusta ja arkkitehtuuriltaan läpimurto ohjelmistovetoisessa ajoneuvokehityksessä. Se sisältää uusia digitaalisia näyttöjä ja edistyneen kuljettajan avustusjärjestelmän. Qt:n ollessa keskeisessä roolissa autonvalmistajan siirtyessä ohjelmistovetoisessa ajoneuvokehitykseen, yhteistyön seuraavan vaiheen odotetaan parantavan MB.OS-käyttöjärjestelmän suorituskykyä, kehitystyön helppoutta ja ylläpidon sujuvuutta ajoneuvon sovelluksissa, jotka toimivat käyttöjärjestelmän päällä.

Qt:n kehitysympäristö ja -työkalut antavat autonvalmistajille mahdollisuuden ottaa omistajuuden omista ohjelmistoistaan, ja monet seuraavatkin nyt johtavien valmistajien esimerkkiä. Qt-teknologiaa käyttää yli 1,5 miljoonaa kehittäjää maailmanlaajuisesti. Tarjoamalla monipuolisia ratkaisuja koko ohjelmistokehityksen elinkaarelle, aina käyttöliittymäsuunnittelusta ohjelmistokehitykseen ja laadunvarmistukseen, Qt mahdollistaa suunnittelijoiden ja kehittäjien samanaikaisen työskentelyn. Tämä tehostaa kehitystyötä.

“On hienoa nähdä, että toimialajohtajat panostavat innovatiivisten käyttäjäkokemusten luomiseen. Siirtyminen Qt 6 -versioon tarkoittaa, että tiimillä on käytössään kattavat työkalut ohjelmistovetoiseen ajoneuvokehitykseen”, sanoo Steffan Schumacher, Senior Vice President, Business Operations, Qt Groupista. “Qt sopii saumattomasti digitaalisten käyttöliittymien rakentamiseen erityisesti, kun halutaan luoda uudenlaisia viihdekokemuksia ja mahdollistaa joustavat päivitykset.”

Qt mahdollistaa kehittäjien ja suunnittelijoiden saumattoman yhteistyön, samassa ympäristössä, digitaalisia tuotteita suunniteltaessa.Qt:n soveltaminen läpi valmistajan kaikkien ajoneuvojen ja näyttöjen aina heijastusnäytöistä, matkustajien näytöistä ja takaistuimen viihdejärjestelmistä digitaalisiin mittaristoihin, mahdollistaa automerkeille Qt:n kehitysympäristön skaalautuvuuden tuomat edut.

Qt Group

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali ohjelmistoyritys, jonka teknologioihin luottavat alojensa johtavat yritykset ja yli 1,5 miljoonaa kehittäjää ympäri maailman kehittäessään käyttäjien rakastamia sovelluksia ja älylaitteita. Autamme asiakkaitamme parantamaan tuottavuutta koko tuotekehitysprosessin läpi käyttöliittymäsuunnittelusta ja ohjelmistokehityksestä laadunvarmistukseen ja tuotantoon. Asiakkaamme toimivat yli 70 eri alalla yli 180 maassa. Qt Group työllistää noin 700 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 155,3 miljoonaa euroa vuonna 2022. Lue lisää osoitteessa: www.qt.io.

pr@qt.io