Peugeot valitsi Qt:n tekniikan konseptiautonsa ohjaamoon

Lehdistötiedote  The Qt Company 12.10.2018

Qt-kehitysympäristö on pohjana seuraavan sukupolven PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT konseptiauton digitaalisessa ohjaamossa

Ranskalainen autonvalmistaja Peugeot on valinnut Qt:n kehitysympäristön PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT -konseptiauton digitaalisen ohjaamon alustaksi.

Nykyautojen sisätilojen näytöt ja kuljettajan käyttöliittymät – mukaan lukien digitaaliset kojelaudat, heijastusnäytöt, informaatiojärjestelmät ja takapenkin viihdejärjestelmät – ovat keskeisessä osassa ajokokemuksen muuttuessa yhä digitaalisemmaksi. Näyttöjen lisääntyessä alkuperäisillä laitevalmistajilla (OEM) on täysi työ säilyttää yhtenäinen käyttökokemus. Sen lisäksi, että OEM-valmistajien on pystyttävä tarjoamaan käyttöystävällistä grafiikkaa ja luotettavaa suorituskykyä, järjestelmien on myös täytettävä toiminnallisen turvallisuuden vaatimukset silloinkin, kun kehitystoimet etenevät erittäin nopeasti suunnittelusta tuotantoon.

PEUGEOTin täysin sähköinen konseptiauto on yhdistelmä klassista tyylikkyyttä ja viimeisintä teknologiaa ja siinä on valmius autonomiseen ajoon. Digitaalisessa ohjaamossa on 16 näyttöä, joista suurin on kooltaan 49 tuumaa, sekä ohjauspyörä, joka vetäytyy kojelaudan sisään autonomisen ajon aikana. Digitaalisen ohjaamon toteutuksessa Peugeot käytti Qt-kehitysympäristöä.

Qt:n eri käyttöjärjestelmiä tukeva ohjelmistokehitysympäristö tarjoaa kattavan alustan, jonka avulla PEUGEOT on pystynyt luomaan pitkälle kehitetyn digitaalisen ohjaamon, joiden ominaisuudet kattavat kaiken aina kojelaudan säätimistä ja mittareista keskikonsolin kosketusnäytöllisiin käyttöliittymiin. Qt Quick ja Qt 3D työkalujen avulla PEUGEOT pystyy kehittämään intuitiivisia, seuraavan sukupolven kosketusnäyttöjä, joissa on 3D-grafiikkaa. Qt:n eri alustoja tukeva ympäristö tarjoaa siis lopulta ajajalle käyttökokemuksen, jossa kaikki näytöt on sovitettu saumattomasti yhteen.

”Olemme todella innoissamme siitä, että olemme päässeet yhdessä maailman johtaviin autonvalmistajiin kuuluvan yhtiön kanssa kehittämään digitaalista ohjaamoa, joka sopii täydellisesti yhteen muiden PEUGEOT e-LEGEND CONCEPT -konseptiauton innovaatioiden kanssa”, totesi The Qt Companyn autotoimialasta vastaava johtaja Tero Marjamäki. ”Tulevaisuuden autot sopeutuvat digiaikaan ja myös ajokokemuksen on seurattava kehitystä. Qt:n teknologian avulla PEUGEOT näyttää tietä tulevaisuuden ajokokemukselle ja varmistaa, että digitaalinen ohjaamo on yhtä edistyksellistä tekniikkaa kuin se, mitä löytyy konepellin alta.

Qt:n digitaalinen ohjaamo on esillä PEUGEOT e-LEGEND konseptiautossa, joka julkistetaan Pariisin autonäyttelyssä 4.−14.10.2018.

Yhteystiedot mediaa varten
Virpi Raski, Virpi.Raski@qt.io, 045 106 5363

Tietoa The Qt Company yhtiöstä
Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Kansainväliset yhtiöt ja ohjelmoijat ympäri maailman luottavat Qt:n teknologiaan, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan luomaan poikkeuksellisia asiakaskokemuksia ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön nettomyynti vuonna 2017 oli 36,3 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 300 henkeä. Lue lisää osoitteessa https://www.qt.io/fi/

Tietoa Peugeot-yhtiöstä
PEUGEOTIN asiakaslupaukseen kuuluvat innostava ja palkitseva ajokokemus, virtaviivainen suunnittelu ja tinkimätön laatu, ja juuri niitä jokainen PEUGEOT-kuljettaja saa myös tuntea. PEUGEOT, joka toimii lähes 160 maassa ja yli 10 000 myyntipisteessä, lisäsi vuonna 2017 myyntiään 10,4 % saavuttaen peräti 2 119 845 auton myyntilukemat ympäri maailman. PEUGEOT yhdistää korkean laadun, miellyttävän ulkonäön ja tunteen tavoitteeseensa olla kansainvälisesti tunnetuin kalliimman hintaluokan yleiskäyttöauto. Automerkin historia alkoi vuonna 1889, ja alkuvuodesta 2018 se vahvistui entisestään, kun PEUGEOT 3008DKR Maxi auto toi valmistajalle jälleen uuden Dakar-rallin voiton. Vuonna 2018 automerkki tavoittelee rallicross-mestaruutta entistäkin tiukemmin PEUGEOT 208 WRX autollaan.

Avainsanat: