Qt Group mukaan AWS:n ohjelmistovetoisen ajoneuvokehityksen ekosysteemiin

Qt:n teknologia on nyt saatavilla AWS Marketplace -pilvipalvelualustalla yhtenä ensimmäisistä ohjelmistovetoisten ajoneuvojen kehitysympäristöistä. Ratkaisu on nähtävillä CES 2024 -tapahtumassa Las Vegasissa, jossa ovat esillä myös muut Qt Groupin strategiset kumppanit.

Las Vegas, Nevada, 9. tammikuuta 2024Qt Group liittyy Amazon Web Servicen (AWS) ohjelmistovetoisen ajoneuvoneuvokehityksen ekosysteemiin. Qt on yksi harvoista AWS Marketplace -palvelussa saatavilla olevista käyttöliittymien (Human Machine Interface, HMI) kehitysympäristöistä. Qt Groupin suunnittelu- ja kehitystyökaluja käyttävät General Motorsin, Mercedes Benzin ja Hyundain kaltaiset automerkit, ja yhteistyön myötä työkalujen saavutettavuus paranee entisestään.

Qt tarjoaa jo entuudestaan kattavat työkalut autoteollisuuden käyttöliittymien (HMI) suunnitteluun, kehitykseen, testaukseen ja käyttöönottoon saman koodipohjan avulla. Näin suunnittelijat, tekniset artistit, kehittäjät ja testausinsinöörit voivat työskennellä tehokkaammin yhdessä. AWS:n kautta kehittäjät pääsevät hyödyntämään työssään tuotteen täydellistä digitaalista kaksosta, ja voivat suorittaa suurimman osan, 90 prosenttia, testauksesta ja kehitystyöstä pilvessä fyysisen laitteiston sijaan. Viimeisessä vaiheessa työ voidaan siirtää takaisin fyysiseen laitteistoon lopullista testausta ja validointia varten.

Aiemmin tänä vuonna Qt Group uutisoi tutkimuksesta, jonka mukaan noin kolmannes autovalmistajista investoi digitaalisiin kaksosiin parantaakseen ajoneuvojensa käyttöliittymiä ja käyttökokemusta osana siirtymistä ohjelmistovetoiseen ajoneuvokehitykseen.

“Tämä on meille suuri askel, joka tuo uutta tulovirtaa”, sanoo Juhapekka Niemi, SVP of Product Management Qt Groupilta. “Nyt kun ratkaisumme on saatavilla AWS Marketplacessa ja kehittäminen AWS:llä on mahdollista, Qt:n brändi ja tuotteet tulevat miljoonien käyttäjien ja kehittäjien saataville. Olemme innoissamme siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, kun Qt:n edut tuodaan AWS:n kautta myös muille toimialoille, kuten terveysteknologiaan ja teollisuusautomaatioon.”

“Työkalujemme lisääminen AWS Marketplace -alustalle säästää valmistajien kehitys- ja testausaikaa huomattavasti, mikä taas vähentää iteraatioita ja prototyyppien määrää.” sanoo Patrick Dalez, Business Line Director Qt Groupilta. ”Ennen kaikkea tämä auttaa yrityksiä toimitusketjuihin liittyvien haasteiden kanssa, sillä heidän ei tarvitse enää odottaa piirisarjalevyjen tilausten saapumista. Toimitusketjujen haasteet ja lisätilaustarpeet aiheuttavat usein merkittäviä viivästyksiä. Pilven ansiosta kaikki on valmistajien ulottuvilla yhdessä paikassa. Kun kehitys ja testaus on saatu valmiiksi, kaikki pilveen rakennettu voidaan asentaa fyysiseen laitteistoon lopullista testausta ja validointia varten.

CES 2024 -tapahtumassa on esillä AWS:n uusimpien pilvipalveluiden ja ratkaisujen demot, jotka on suunniteltu autoteollisuudelle ja muille toimialoille. Qt Groupin osastolla nähdään AWS:n demojen lisäksi Qt:n kumppaneista AMD, NVIDIA, Qualcomm Technologies, Inc., NXP, Texas Instruments, Renesas, Real-Time Innovations (RTI) ja STMicroelectronics.

“Olemme innoissamme, että saamme jälleen kerran olla mukana kumppaneidemme kanssa CES 2024 -tapahtumassa, jossa esittelemme autoteollisuuden nopeaa kehitystä”, sanoo Zubair Ahmad, Automotive Product Manager AMD:ltä. Tiivis yhteistyömme Qt:n kanssa on osoittanut, että Qt kykenee tarjoamaan skaalautuvia, korkeatasoisia ja suorituskyvyltään tehokkaita toiminnallisuuksia. Autoteollisuudessa sekä ajokokemuksen että viihderatkaisujen luomiseen, että tuottavuuden parantamiseen odotetaan yhä saumattomampia kyvykkyyksiä.”

Qt Groupin työkalut sopivat erityisen hyvin digitaalisten tuotteiden suunnitteluun, kehittämiseen ja testaamiseen, sillä ne edistävät kehittäjien ja suunnittelijoiden välistä yhteistyötä mahdollistaen heidän työskentelynsä samanaikaisesti ja samassa ympäristössä. Qt:n soveltaminen kaikkiin valmistajan ajoneuvoihin ja digitaalisiin näyttöihin, kuten tuulilasin näyttöihin, matkustajien näyttöihin, takaistuimien viihdejärjestelmiin ja digitaalisiin mittaristoihin mahdollistaa autovalmistajille skaalautuvuuden hyödyt.

Qt Group

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali ohjelmistoyritys, jonka teknologioihin luottavat alojensa johtavat yritykset ja yli 1,5 miljoonaa kehittäjää ympäri maailman kehittäessään käyttäjien rakastamia sovelluksia ja älylaitteita. Autamme asiakkaitamme parantamaan tuottavuutta koko tuotekehitysprosessin läpi käyttöliittymäsuunnittelusta ja ohjelmistokehityksestä laadunvarmistukseen ja tuotantoon. Asiakkaamme toimivat yli 70 eri alalla yli 180 maassa. Qt Group työllistää noin 700 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 155,3 miljoonaa euroa vuonna 2022. Lue lisää osoitteessa: qt.io.

pr@qt.io