Qt Group Oyj: Johdon osavuotinen selvitys tammi-maaliskuu 2023

Qt Group Oyj, pörssitiedote, 28.4.2023 klo 8.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Qt Group Oyj:n tammi-maaliskuun 2023 Johdon osavuotisesta selvityksestä. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä PDF-tiedostona, sekä saatavilla Qt Groupin verkkosivuilla www.qt.io/sijoittajat

Ensimmäinen vuosineljännes 2023: Vahva alku vuodelle - liikevaihto kasvoi 27 prosenttia ja EBITA kasvoi 40 prosenttia

Tammi-maaliskuu 2023

• Liikevaihto kasvoi 26,6 prosenttia 40,0 miljoonaan euroon (31,6 miljoonaa euroa). Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli 0,7 miljoonaa euroa ja liikevaihto kasvoi vertailukelpoisin valuutoin 24,0 prosenttia.
  • Liikevoitto (EBITA) oli 7,8 miljoonaa euroa (5,6 miljoonaa euroa) eli 19,5 prosenttia (17,7 %) liikevaihdosta.
  • Liikevoitto (EBIT) oli 5,8 miljoonaa euroa (4,7 miljoonaa euroa) eli 14,5 prosenttia (14,8 %) liikevaihdosta.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,15 euroa).

Sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.  Liikevaihdon muutosprosentti vertailukelpoisin valuutoin on laskettu muuntamalla vertailukauden 2022 liikevaihto raportointikauden 2023 toteumakurssein ja vertaamalla 2023 toteutunutta liikevaihtoa tähän vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuun 2022 liikevaihtoon.

Avainluvut

1 000 EUROA   1-3/2023  1-3/2022 Muutos, %  1-12/2022
Liikevaihto        39 971         31 572 26,6 % 155 318
Liiketulos (EBITA)           7 800           5 586 39,6 % 42 249
EBITA, % 19,5 % 17,7 % 27,2 %
Liiketulos (EBIT)           5 792           4 667 24,1 % 36 870
EBIT, % 14,5 % 14,8 % 23,7 %
Oman pääoman tuotto % 4,9 %  7,9 % 49,6 %
Sijoitetun pääoman tuotto % 4,7 %  6,9 % 41,5 %
Korollinen vieras pääoma1        28 271         20 472 38,1 % 28 159
Rahavarat1        23 071         35 315 -34,7 %             8 815
Nettovelkaantumisaste % 1  5,7 % -32,6 % 22,3 %
Omavaraisuusaste %1  54,2 % 37,7 % 52,8 %
Tulos/osake, EUR 0,17              0,15 11,9 % 1,36
Laimennusvaikutuksella oikaistu tulos/osake, EUR       0,17     0,15 14,8 % 1,36
Henkilöstö, keskimäärin              699               535 30,7 % 603

1 Kauden lopussa

Toimitusjohtaja Juha Varelius

Qt Groupin liikevaihto kehittyi hyvin ja odotustemme mukaisesti vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Tammi-maaliskuussa 2023 liikevaihto oli 40 miljoonaa euroa eli liikevaihto kasvoi vertailukelpoisin valuutoin 24 prosenttia.

Liikevoitto (EBITA) oli 8 miljoonaa euroa eli 20 prosenttia liikevaihdosta ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Kasvua viime vuoden vertailukauteen nähden kertyi 40 prosenttia. Tammi-maaliskuussa 2023 henkilöstömäärämme kasvoi 18 työntekijällä ja oli maaliskuun lopussa yhteensä 706. Edellisvuoden maaliskuun loppuun verrattuna henkilöstömäärämme on kasvanut 26 prosenttia. Jatkamme edelleen henkilöstön rekrytointia erityisesti myynnin ja tutkimus- ja tuotekehityksen tiimeihimme kasvustrategiamme mukaisesti.

Vuoden 2023 alussa toimme markkinoille Qt Insight 1.0 analytiikkaratkaisun, joka tarjoaa yritysten käyttöön tietoa sovellusten ja laitteiden käyttötavoista ja suorituskyvystä. Erinomaisen asiakaskokemuksen tarjoamiseksi yritysten on olennaista ymmärtää käyttäjien tapoja navigoida sovelluksissa päivittäisessä elämässä, mutta erityisesti sulautettujen laitteiden osalta kattavaa tietoa on voinut olla haastavaa kerätä ja analysoida. Analytiikkaratkaisumme on erinomainen esimerkki asiakaslähtöisestä tuotekehityksestämme, jolla pyrimme parantamaan asiakkaidemme tuottavuutta koko tuotekehitysprosessin läpi. Julkaisimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä myös Design Studio 4.0, Qt Creator 10 ja Coco 6.1 -ohjelmistopäivitykset. Design Studion täysin uusittu, intuitiivinen käyttöliittymä huomioi entistä paremmin ei-tekniset käyttäjät, ja tuo merkittäviä parannuksia mm. erilaisten fotorealististen materiaalien käyttöön sekä liikkumiseen 2D- ja 3D-näkymien välillä.

Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos luo hyvän pohjan Qt Groupin liiketoiminnan kehitykselle vuonna 2023. Markkinoiden epävarmuudesta huolimatta näemme, että meillä on erinomainen mahdollisuus kasvattaa asemaamme sekä ohjelmistokehitystyökalujen että laadunvarmistuksen markkinoilla. Toteuttamalla kasvustrategiaamme ketterästi ja tarkasti, olemme luottavaisia, että onnistumme tuottamaan lisäarvoa asiakkaillemme ja osakkeenomistajillemme lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Näkymät 2023

Arvioimme, että koko vuoden 2023 liikevaihto kasvaa vertailukelpoisin valuutoin 20-30 prosenttia edellisvuodesta ja että liikevoittomarginaali (EBITA-%) on 20-30 prosenttia vuonna 2023.

Tiedotustilaisuus

Qt Group järjestää englanninkielisen tiedotustilaisuuden 28. huhtikuuta 2023 klo 11.00–12.00 Sanomatalossa, Helsingissä sekä webcast-lähetyksenä www.qt.io/sijoittajat. Tilaisuudessa esiintyvät toimitusjohtaja Juha Varelius ja talousjohtaja Jouni Lintunen. Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin kautta: http://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=10010160

Juha Varelius, toimitusjohtaja, p. +358 9 8861 8040

Jakelu: