Qt Group Oyj: Puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024

Tämä tiedote on tiivistelmä Qt Group Oyj:n tammi-kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä PDF-tiedostona, sekä saatavilla Qt Groupin verkkosivuilla www.qt.io/sijoittajat.

Toinen vuosineljännes 2024: Liikevoitto kasvoi merkittävästi liikevaihdon vahvan kasvun myötä

Huhti-kesäkuu 2024

• Liikevaihto kasvoi 22,7 prosenttia 53,3 miljoonaan euroon (43,5 miljoonaa euroa). Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli 0,1 miljoonaa euroa ja liikevaihto kasvoi vertailukelpoisin valuutoin 22,3 prosenttia.

• Liikevoitto (EBITA) oli 18,5 miljoonaa euroa (12,5 miljoonaa euroa) eli 34,7 prosenttia (28,7 %) liikevaihdosta.

• Liikevoitto (EBIT) oli 16,5 miljoonaa euroa (10,5 miljoonaa euroa) eli 31,0 prosenttia (24,1 %) liikevaihdosta.

• Osakekohtainen tulos oli 0,53 euroa (0,31 euroa).

Tammi-kesäkuu 2024

• Liikevaihto kasvoi 17,9 prosenttia 98,4 miljoonaan euroon (83,4 miljoonaa euroa). Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli -0,3 miljoonaa euroa ja liikevaihto kasvoi vertailukelpoisin valuutoin 18,3 prosenttia.

• Liikevoitto (EBITA) oli 29,5 miljoonaa euroa (20,3 miljoonaa euroa) eli 30,0 prosenttia (24,3 %) liikevaihdosta.

• Liikevoitto (EBIT) oli 25,5 miljoonaa euroa (16,3 miljoonaa euroa) eli 25,9 prosenttia (19,5 %) liikevaihdosta.

• Osakekohtainen tulos oli 0,83 euroa (0,48 euroa).

Sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.  Liikevaihdon muutosprosentti vertailukelpoisin valuutoin on laskettu muuntamalla vertailukauden 2023 liikevaihto raportointikauden 2024 toteumakurssein ja vertaamalla 2024 toteutunutta liikevaihtoa tähän vertailukelpoisin valuuttakurssein laskettuun 2023 liikevaihtoon.

Avainluvut

1 000 EUROA 4-6/2024 4-6/2023 Muutos, % 1-6/2024 1-6/2023 Muutos, % 1-12/2023
Liikevaihto 53 329  43 469 22,7 % 98 407  83 440 17,9 % 180 743
Liiketulos (EBITA) 18 525  12 492 48,3 % 29 486  20 292 45,3 % 55 379
EBITA, % 34,7 % 28,7 % 30,0 % 24,3 % 30,6 %
Liiketulos (EBIT) 16 517  10 484 57,5 % 25 471  16 277 56,5 % 47 349
EBIT, % 31,0 % 24,1 % 25,9 % 19,5 % 26,2 %
Oman pääoman tuotto % 10,1 % 8,5 % 15,8 % 13,2 % 33,9 %
Sijoitetun pääoman tuotto % 11,5 % 8,5 % 17,9 % 13,1 % 35,6 %
Korollinen vieras pääoma1 3 945  29 051 -86,4 % 3 945  29 051 -86,4 % 20 513
Rahavarat1 40 350  26 821 50,4 % 40 350  26 821 50,4 % 33 595
Nettovelkaantumisaste % 1 -25,4 % 2,3 % -25,4 % 2,3 % -10,7 %
Omavaraisuusaste %1 73,3 % 56,6 % 73,3 % 56,6 % 64,4 %
Tulos/osake, EUR 0,53 0,31 69,2 % 0,83 0,48 70,7 % 1,40
Laimennusvaikutuksella oikaistu tulos/osake, EUR 0,53  0,31 69,2 % 0,82  0,48 70,7 % 1,39
Henkilöstö, keskimäärin 828  717 15,4 % 813  708 14,7 % 732

1 Kauden lopussa

Toimitusjohtaja Juha Varelius

Vuoden 2024 toisella neljänneksellä Qt Groupin liikevaihto kasvoi vertailukelpoisin valuutoin 22 prosenttia ja oli 53 miljoonaa euroa. Vuosineljännes oli selkeästi vahvempi vuoden ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Kehittäjälisenssimyynti kasvoi erittäin vahvasti. Lisäksi kasvua vauhditti Pohjois-Amerikassa kesäkuussa solmittu merkittävä uusi lisenssikauppa. Maantieteellisesti liikevaihto kehittyi hyvin Aasiassa ja Amerikassa. Euroopassa liiketoiminta kärsi toimintaympäristön haasteista.

Toisen vuosineljänneksen liikevoitto (EBITA) oli 19 miljoonaa euroa, kasvaen 48 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. EBITA-marginaali oli 35 prosenttia.  Liiketoimintamallimme skaalautuvuuden ansiosta kykymme ylläpitää toimintamme kannattavuutta on erittäin hyvä.

Vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen aikana julkaisimme kaksi merkittävää kumppanuutta. Huhtikuussa aloitimme yhteistyön Qualcomm Technologies Incin kanssa tehden edistyneiden graafisten käyttöliittymien kehitystyötä ja ohjelmistojen laadunvarmistusta teollisuuden IoT-laitteissa. Qt:n monialustaisten kehitystyökalujen yhdistäminen Qualcommin teknologiaan tarjoaa IoT-laitevalmistajille mahdollisuuden merkittävästi nopeuttaa tuotteidensa saamista markkinoille. Kesäkuussa liityimme osaksi LG Electronicsin autoteollisuuden sisältöalustaa. Qt Group ja LG Electronics tuovat yhteistyössä Qt-ohjelmistokehitysympäristön LG:n webOS-pohjaiselle ajoneuvojen viihdejärjestelmien kehitysalustalle (ACP). Yhteistyön tavoitteena on antaa autoteollisuuden kehittäjille ja suunnittelijoille mahdollisuus luoda entistä innovatiivisempia sisältö- ja suoratoistopalveluita autoihin.

Arvioimme, että toimintaympäristön haasteet jatkuvat edelleen etenkin Euroopassa. Näemme kuitenkin, että meillä on erinomaiset lähtökohdat lisätä kasvuamme vuoden 2024 jälkimmäisellä vuosipuolikkaalla ensimmäiseen vuosipuoliskoon verrattuna. Pidämme koko vuotta koskevan tulosohjeistuksemme muuttumattomana.

Näkymät 2024

Arvioimme, että koko vuoden 2024 liikevaihto kasvaa vertailukelpoisin valuutoin 20-30 prosenttia edellisvuodesta ja että liikevoittomarginaali (EBITA-%) on 25-35 prosenttia vuonna 2024.

Tiedotustilaisuus

Qt Group järjestää englanninkielisen tiedotustilaisuuden 8. elokuuta 2024 klo 11.00–12.00 Sanomatalossa, Helsingissä sekä webcast-lähetyksenä www.qt.io/sijoittajat. Tilaisuudessa esiintyvät toimitusjohtaja Juha Varelius ja talousjohtaja Jouni Lintunen. Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048457

Juha Varelius, toimitusjohtaja, p. +358 9 8861 8040

Jakelu: