• Qt Group/

Qt:n ohjelmistotyökalut nopeuttavat Planmecan kuvantamislaitteiden ja hammashoitokoneiden tuotekehitystä

Lehdistötiedote Qt Group Oyj 19.6.2019

Planmeca, yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista, on valinnut The Qt Companyn ohjelmistokehitystyökalun kuvantamislaitteidensa ja hammashoitokoneidensa digitaalisten näyttöjen ja käyttöliittymien alustaksi. Ostamalla Qt:n ohjelmistolisenssejä Planmeca standardisoi digitaalisten hammashoitokoneiden ja kuvantamislaitteiden sulautetun käyttöliittymäohjelmistokehityksen Qt-teknologian päälle.

Kuluttajaelektroniikasta tutut kosketusnäytöt nostavat myös terveysteknologialle asetetut vaatimukset entistä korkeammalle tasolle. Digitaalisten näyttöjen odotetaan toimivan saumattomasti ja turvallisesti samalla parantaen sekä potilaskokemusta, turvallisuutta että terveysalan ammattilaisten tehokkuutta.

Lääketieteellisen laitteen tuominen markkinoille vaatii valtavia investointeja ja kestää usein vuosia. Lääketieteellisten laitteiden taustalla voi olla hyvin monimutkaisia algoritmeja ja toiminnallisuuksia eri toimintaympäristöissä. Qt:n joustavuus ja eri toimintaympäristöjä tukeva teknologia auttavat laitevalmistajia vähentämään kuluja ja tuomaan laitteet markkinoille nopeammin. Qt:n ohjelmisto on myös sertifioitu, joten viranomaisvaatimusten täyttäminen on nopeampaa.

”Ohjelmistojen merkitys terveysteknologian laitteissa kasvaa tulevaisuudessa entisestään, ja Qt:n alusta mahdollistaa aiempaa nopeamman tuotekehityksen Planmecalla”, kertoo Planmecan röntgendivisioonan johtaja Timo Müller.

”Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön globaalisti kasvavan, lääketieteellisiä laitteita valmistavan Planmecan kanssa”, sanoo The Qt Companyn liiketoimintajohtaja Juhapekka Niemi. ”Qt:n teknologia ja palvelut edesauttavat sitä, että Planmecan uraauurtavat tuotteet ovat alansa johtavia myös tulevaisuudessa. Lisäksi yhteistyö osoittaa, että Suomessa on maailman johtavaa ohjelmisto-osaamista, innovatiivista tuotekehitystä sekä muotoiluosaamista.”

Yhteystiedot mediaa varten
The Qt Company
Virpi Raski
Virpi.Raski@qt.io

The Qt Company
Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Isot globaalit yritykset ja kehittäjät ympäri maailmaa käyttävät Qt-teknologiaa, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan saamaan poikkeuksellisen hyvän käyttäjäkokemuksen ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 45,6 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 300 henkeä. Lue lisää osoitteessa https://www.qt.io/fi/.

Planmeca Oy ja Planmeca Group
Planmeca Oy on yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista, jonka tuotevalikoimiin kuuluu digitaalisia hammashoitokoneita, CAD/CAM-tuotteita, korkealaatuisia 2D- ja 3D-kuvantamislaitteita sekä kattavia ohjelmistoratkaisuja. Planmecan pääkonttori sijaitsee Helsingissä, ja sen tuotteita viedään yli 120 maahan. Planmeca on alansa suurin yksityisomistuksessa oleva yritys, joka on tunnettu uraauurtavasta tuotekehityksestään ja muotoilustaan. Planmeca Oy on osa terveysteknologian alalla toimivaa Planmeca Groupia. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 746 miljoonaa euroa, ja se työllistää lähes 2 800 henkilöä maailmanlaajuisesti. www.planmeca.com

Avainsanat: