Qt osaksi LG:n autoteollisuuden sisältöalustaa

Qt:n kehitysympäristö tehostaa autojen sisältö- ja suoratoistopalvelujen käyttöliittymien ja käyttökokemuksen kehittämistä LG:n webOS-pohjaisella Automotive Content Platform (ACP) -alustalla

Espoo, Suomi, 26. kesäkuuta 2024Qt Group ja LG Electronics (LG) tuovat yhteistyössä Qt-ohjelmistokehitysympäristön LG:n webOS-pohjaiselle ajoneuvojen viihdejärjestelmien kehitysalustalle (ACP). Yhteistyön tavoitteena on antaa autoteollisuuden kehittäjille ja suunnittelijoille mahdollisuus luoda entistä innovatiivisempia sisältö- ja suoratoistopalveluita autoihin.

Qt:n kehitysympäristö tukee jo entuudestaan LG:n avoimen lähdekoodin helposti räätälöitävää webOS-käyttöjärjestelmää, jota hyödynnetään erityisesti kuluttajaelektroniikassa. Aiemmin LG onkin luottanut Qt:n kehitysympäristöön luodessaan helppokäyttöisiä ja intuitiivisia käyttöliittymiä ja käyttäjäkokemuksia esimerkiksi älytelevisioihin, digitaalisiin opasteisiin, älynäyttöihin ja kodinkoneisiin. LG:n ACP-alusta on kuitenkin suunniteltu nimenomaan autojen sisältö- ja suoratoistokokemusten luomiseen. LG on jo tuonut viihdealustansa merkittävän autovalmistajan uusimpiin automalleihin ja tehnyt yhteistyötä maailmanlaajuisten suoratoistopalveluiden kanssa tuodakseen uutta viihdettä alustalle.

Qt toimii liikkeellepanevana voimana sisältöalustan tulevaisuuden kehitystyössä, kun yhä useammat automerkit ottavat alustan käyttöön omissa viihdejärjestelmissään. Qt:n kehitysympäristön vahvuus piilee sen suoraan käyttöönotettavissa ominaisuuksissa ja toiminnoissa, jotka nopeuttavat kehitysprosesseja. Qt mahdollistaa nopeammat käynnistysajat ja suorituskyvyn sekä tehokkaamman muistinkäytön, mikä vahvistaa luottamusta teknologian kykyihin.

Edistyneiden ohjelmistojen kehittäminen on ratkaisevan tärkeää ajoneuvojen käyttäjäkokemusten parantamisessa. LG:n ja Qt:n kumppanuus lisää kyvykkyyksiämme liikkumiseen liittyvien innovaatioiden erittäin tärkeällä osa-alueella,” sanoo Sang-yong Lee, Senior Vice President of the R&D laboratory, LG Electronics VS Company:lta. ”LG jatkaa yhteistyötä innovatiivisten kumppaneiden kuten Qt:n kanssa, jotta voimme luoda ajoneuvojen sisälle mukaansatempaavia kokemuksia, jotka vastaavat autovalmistajien ja heidän asiakkaidensa moninaisia vaatimuksia.”

Uusien tutkimusennusteiden mukaan autojen viihdejärjestelmien maailmanlaajuisten markkinoiden odotetaan kasvavan 35,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin vuoteen 2030 mennessä. Laajemmin ottaen ohjelmistovetoiset ajoneuvot luovat yli 650 miljardin dollarin arvopotentiaalin autoteollisuudelle vuoteen 2030 mennessä. Qt Group on äskettäin lisännyt General Motorsin ja Mercedes Benzin kaltaiset autovalmistajat suunnittelu- ja kehitystyökalujensa käyttäjien joukkoon tukeakseen kasvuaan. Lisäksi aiemmin vuonna 2024 Qt:n käyttöliittymien kehitysympäristö tuli saataville AWS Marketplace -palveluun.

LG on ollut luotettava Qt-kumppani ja edelläkävijä viihdejärjestelmien innovaatioissa vuosia, joten olemme innoissamme voidessamme auttaa heitä luomaan vaikuttavia autojen käyttäjäkokemuksia,” sanoo Juha Varelius, Qt Groupin toimitusjohtaja. “Autoihin tarkoitettuja web-pohjaisia sovelluksia tekee suuri kehittäjäekosysteemi. Kun Qt toimii olennaisena osana LG:n webOS-käyttöjärjestelmään pohjautuvaa sisältöalustaa, kehittäjät voivat aiempaa helpommin luoda ja pyörittää sovelluksiaan suoraan käyttöjärjestelmässä. Useimmilla autoteollisuuden toimijoilla on jo Qt-pohjaisia resursseja ohjelmistossaan, ja tämä on meille jälleen yksi merkittävä virstanpylväs alalla.”

Qt Groupin suunnittelu-, kehitys- ja laadunvarmistustyökalut edistävät entistä saumattomampaa yhteistyötä kehittäjien ja suunnittelijoiden välillä tekemällä prosesseista suoraviivaisia ja mahdollistamalla yhtäaikaisen työskentelyn samalla alustalla. Työkalut ovat ihanteellisia monialustaiseen kehitykseen, erityisesti matalatehoisille ja sulautetuille laitteille.

Qt Group
Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali ohjelmistoyritys, jonka teknologioihin luottavat alojensa johtavat yritykset ja yli 1,5 miljoonaa kehittäjää ympäri maailman kehittäessään käyttäjien rakastamia sovelluksia ja älylaitteita. Autamme asiakkaitamme parantamaan tuottavuutta koko tuotekehitysprosessin läpi käyttöliittymäsuunnittelusta ja ohjelmistokehityksestä laadunvarmistukseen ja tuotantoon. Asiakkaamme toimivat yli 70 eri alalla yli 180 maassa. Qt Group työllistää noin 800 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 180,7 miljoonaa euroa vuonna 2023. Lue lisää osoitteessa: www.qt.io

pr@qt.io