Qt ostaa Axivion GmbH:n vahvistaakseen markkinoiden johtavaa laadunvarmistustyökalujen tuoteportfoliota

Qt Group Oyj, sisäpiiritieto, 11.8.2022 klo 17:45

Espoo – 11. elokuuta 2022: Qt Group Oyj on tänään solminut kaupan saksalaisen Axivion GmbH:n koko osakekannan ostamisesta.  Axivion on huipputeknologiaan perustuvien laadunvarmistustyökalujen, kuten staattisen analyysin ja ohjelmistoarkkitehtuurin analyysin, merkittävä toimittaja.

Yrityshankinta täydentää hyvin Qt Groupin laadunvarmistustyökalujen tuoteportfoliota. Panostamme kasvavaan markkinaan, jonka merkittävä ajuri on asiakkaiden lisääntyvä tarve luotettavalle, tehokkaalle ja laadukkaalle ohjelmistolle. Yhdessä Axivionin huipputiimin ja johtavan teknologian kanssa, olemme iloisia voidessamme laajentaa osaamistamme tällä markkinalla, tehden samalla yhtiöstä entistä vahvemman kumppanin asiakkaillemme. Axivionin edistyneet analyysiratkaisut tehostavat ohjelmistokehitysprosessia havaitsemalla ohjelmiston laatua ja toimintaa rapauttavia tekijöitä, kuten virheet, toistorakenteet ja poikkeamat ohjelmointikäytännöistä. Qt Group aikoo hyödyntää sen globaalia myyntiverkostoa myydäkseen Axivionin tuotteita uusille ja olemassa oleville asiakkaille, sekä laajentaa myyntiä Qt-ekosysteemin ulkopuolisille C/C++ ohjelmistokehitysmarkkinoille. Vuonna 2021 Axivionin liikevaihto oli 5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 1.5 miljoonaa euroa (pro forma).

”Olen erittäin tyytyväinen voidessani kertoa Axivionin yritysostosta ja laadunvarmistus -liiketoiminnan laajentamisesta vastaamaan paremmin asiakkaidemme tarpeita. Meidän missiomme Qt:lla on parantaa asiakkaidemme tuotekehitysprosessin tehokkuutta. Ohjelmointivirheiden ja haavoittuvuuksien löytäminen ja korjaaminen ohjelmistokehitysprosessin alkuvaiheessa säästää kehityskustannuksia, lisää tehokkuutta ja parantaa ohjelmiston laatua” sanoo Juha Varelius, toimitusjohtaja, Qt Group Oyj. ”Axivionin yrityshankinta on hyvä esimerkki kasvustrategiastamme, jossa pyrimme laajentamaan kohdemarkkinaamme Qt-ekosysteemin ulkopuolelle markkinalle, joka on merkittävästi yli miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoinen ja kasvaa kaksinumeroista vauhtia. Yhdessä Axivionin tiimin kanssa, ja kattavan laadunvarmistustuoteportfolion avulla meillä on mahdollisuus kasvaa markkinoita nopeammin, samalla kun hyödynnämme entistä tehokkaammin globaalia myyntiverkostoamme tarjoamalla useita itsenäisiä tuotteita” hän jatkaa.

”Olemme erittäin iloisia voidessamme jatkaa Axivionin menestystarinaa osana Qt Groupia. Axivion perustettiin luomaan markkinoiden laajin ratkaisuvalikoima laadunvarmistukseen, sekä tietoturvan ja haavoittuvuuksien hallintaan. Qt Groupin vahva asema globaaleilla markkinoilla, sekä laaja asiakaskunta yli 70 eri toimialalla tarjoavat erinomaisen perustan tulevaisuuden kasvulle”, sanoo Thomas Eisenbarth, toimitusjohtaja ja perustaja, Axivion GmbH.

Axivion GmbH lyhyesti

Axivion GmbH perustettiin vuonna 2006 oheisyrityksenä Stuttgartin yliopistossa. Yritys työllistää noin 33 henkilöä Saksassa ja Itävallassa, ja sen pääkonttori sijaitsee Stuttgartissa, Saksassa.

Axivion Suite -ratkaisu sisältää kattavan valikoiman erilaisia laadunvarmistustyökaluja: staattinen analyysi, ohjelmistoarkkitehtuurin analyysi, ja muita analyysiratkaisuja kloonien, toistorakenteiden ja saavuttamattoman koodin havaitsemiseen. Lisäksi Axivion tarjoaa konsultointipalveluja tekniseen integraatioon ja kouluttamiseen. Axivionin asiakkaat toimivat useilla eri toimialoilla kuten teollisuusautomaatio, lääketiede ja autoteollisuus.

Avainluvut (pro forma, tilintarkastamattomat)

Miljoonaa euroa 2021 2020
Liikevaihto 5,0 4,1
Liikevoitto (EBIT) 1,5 0,8
Liikevoittomarginaali (EBIT %) 30 % 19 %
Myyntisaamiset, 31.12. 1,1 0,8
Rahavarat, 31.12. 1,6 1,2

Kauppahinta ja yrityshankinnan rahoitus

Ostettavan liiketoiminnan sovittu kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja (ns. enterprise value) on 32 miljoonaa euroa, josta 24 miljoonaa euroa maksetaan käteisellä ja 8 miljoonaa euroa Qt Groupin osakkeilla. Lisäksi osapuolet ovat sopineet mahdollisesta lisäkauppahinnasta arvoltaan enintään 12 miljoonaa euroa, joka maksetaan Axivionin tuotteiden myynnistä kertyvän liikevaihdon kasvun perusteella ajanjaksolla 2022-2024.

Varsinaisen yhtiökokouksen 15.3.2022 osakeantivaltuutuksen nojalla Qt Groupin hallitus on osapuolten välisen kauppasopimuksen ehtojen mukaisesti päättänyt suunnata kaupan myyjille osakeannin sovitun osakekauppahinnan maksamiseksi. Osakeannissa myyjät merkitsevät yhteensä 130 700 kappaletta Qt Groupin uusia osakkeita 61.25 euron osakekohtaisella merkintähinnalla. Merkintähinta vastaa Qt Group Oyj:n osakkeen kaupankäyntimäärillä painotetun kurssin keskiarvoa ajanjaksolla 1.8.2022 - 9.8.2022.

Uudet Qt Groupin osakkeet merkitään kaupparekisteriin arviolta 12.8.2022. Uudet osakkeet tuottavat omistajilleen osakkeenomistajan oikeudet rekisteröintipäivästä lähtien. Uudet osakkeet ovat kaupankäynnin kohteena NASDAQ Helsinki Oy:ssä yhdessä vanhojen osakkeiden kanssa arviolta 16.8.2022. Osakeannissa merkittyjen osakkeiden rekisteröinnin jälkeen Qt Groupin osakkeiden kokonaismäärä on 25 398 398. Uudet osakkeet vastaavat noin 0,51 prosenttia Qt Groupin osakekannasta uusien osakkeiden rekisteröinnin jälkeen.

Qt Group konsolidoi Axivionin taloudelliseen raportointiin vuoden 2022 kolmannelta vuosineljännekseltä alkaen. Yrityshankinnan ei odoteta vaikuttavan merkittävästi Qt Groupin taloudelliseen kehitykseen vuonna 2022.

Juha Varelius, toimitusjohtaja, p. +358 9 8861 8040

Media:
pr@qt.io

Jakelu:

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Kansainväliset yhtiöt ja ohjelmoijat ympäri maailman luottavat Qt:n teknologiaan, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan luomaan poikkeuksellisia asiakaskokemuksia ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli 121 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa työskentelee noin 500 henkeä. Lue lisää osoitteessa https://qt.io

Axivion GmbH

Axivion, (Stuttgart, Saksa), on innovatiivisten ohjelmistoratkaisujen tarjoaja staattiseen ohjelmistoanalyysiin ja ohjelmiston rapautumiselta suojautumiseen. Axivionin keskeisin tuote on Axivion Suite, joka parantaa ohjelmiston laatua ja helpottaa ohjelmistojärjestelmien ylläpitoa C, C++ ja C# ohjelmistokielillä. Staattisen analyysiin lisäksi Axivion Suite sisältää innovatiivisia työkaluja arkkitehtuurin varmistamiseen ja kloonien hallintaan. Lisäksi Axivion Suite havaitsee ohjelmistoa rapautavia tekijöitä, kuten virheet, toistorakenteet ja poikkeamat ohjelmointikäytännöistä.

Axivionin MISRA varmentaja kattaa yli 100 % kaikista automaattisesti testattavista MISRA säännöistä eri MISRA standardeille (MISRA C:2004, MISRA C:2012, ja MISRA C++:2008). Lisäksi Axivion tukee: AUTOSAR C++ 14 tyylikäytäntöjä, CERT®, C Secure Coding (ISO/IEC TS 17961) ja CWE (Common Weakness Enumeration sääntöjä. Axivion Suiten staattisen analyysin yhteen sopivuus eri turvajärjestelmien kanssa on sertifioitu (ISO 26262 up to ASIL D, IEC 61508 up to SIL 4, IEC 62304 up to Class C, EN 50128 and EN 50657 up to SIL 4).

Axivionin asiakkaat kehittävät innovatiivisia ja huipputeknisiä ratkaisuja eri toimialoilla kuten: teollisuusautomaatio, autoteollisuus, raideteollisuus, elektroniikka, informaatioteknologia, lentoteollisuus, lääketiede, kone- ja laitevalmistus, mittaus-, kontrolli- ja säännöstelyteknologia.

Lisätietoa: https://www.axivion.com/en/