Tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2020

Qt Group Oyj Pörssitiedote 18.2.2021 Klo 8.00

Neljäs vuosineljännes: Kasvu jatkui ja kannattavuus parani yli odotusten

Tilikausi 2020
•    Liikevaihto kasvoi 36,1 prosenttia 79 455 tuhanteen euroon (58 373). Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto kasvoi 37,7 prosenttia.
•    Jakelulisenssiliikevaihto kasvoi 4,8 prosenttia 15 255 tuhanteen euroon (14 556).
•    Liiketulos oli 17 017 tuhatta euroa (219).
•    Liikevoittomarginaali (EBIT-%) oli 21,4 prosenttia (0,4 %).
•    Osakekohtainen tulos oli 0,53 euroa (-0,01).

Loka-joulukuu 2020

•    Liikevaihto kasvoi 40,9 prosenttia 23 819 tuhanteen euroon (16 907)*. Vertailukelpoisin valuutoin liikevaihto kasvoi 46,6 prosenttia.
•    Liiketulos oli 6 134 tuhatta euroa (-48).
•    Liikevoittomarginaali (EBIT-%) oli 25,8 prosenttia (-0,3 %).
•    Osakekohtainen tulos oli 0,19 euroa (-0,01).

* sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti. Tässä tiedotteessa esitetyt tilinpäätösluvut perustuvat yhtiön tilintarkastettuun tilinpäätökseen. Tilintarkastuskertomus on annettu 17. helmikuuta 2021.

HALLITUKSEN ESITYS OSINGONJAOSTA

Qt Group Oyj:n hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että 31.12.2020 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa.

Liiketoimintakatsaus

Taloudellinen kehitys:

Qt:n liikevaihto oli neljännellä neljänneksellä 23 819 tuhatta euroa (16 907 tuhatta euroa), kasvua 40,9 prosenttia. Lisenssimyynti ja konsultointi kasvoi 55,3 prosenttia ja ylläpitotuotot kasvoi 4,0 prosenttia. Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli -663 tuhatta euroa ja liikevaihto vertailukelpoisin valuutoin kasvoi siten 46,6 prosenttia.

Tilikauden 2020 liikevaihto kasvoi 36,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja oli 79 455 tuhatta euroa (58 373 tuhatta euroa). Lisenssimyynti ja konsultointi kasvoi 46,9 prosenttia ja ylläpitotuotot kasvoi 11,7 prosenttia. Osana lisenssimyyntiä ja konsultointia jakelulisenssiliikevaihto kasvoi 4,8 prosenttia 15 255 tuhanteen euroon (14 556 tuhatta euroa). Valuuttakurssien vaikutus vertailukauden liikevaihtoon oli -662 tuhatta euroa ja liikevaihto vertailukelpoisin valuutoin kasvoi siten 37,7 prosenttia.

Qt:n liiketulos katsauskaudella loka-joulukuussa 2020 oli 6 134 tuhatta euroa (-48 tuhatta euroa). Tilikauden liiketulos oli 17 017 tuhatta euroa (219 tuhatta euroa). Tilikauden kustannuksia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna kasvattivat erityisesti alihankinnan kustannukset, jotka kohdistuivat muun muassa konsultointiin ja tuotekehitykseen sekä henkilöstön lisäyksen aiheuttama palkkasumman kasvu. Matkustus- ja markkinointikulut olivat pienemmät kuin vertailukaudella.

Konsernin palveluksessa oli vuoden 2020 lopussa 366 henkilöä, kun vuotta aiemmin henkilöstön määrä oli 340. Henkilöstön lisäys on ollut voimakkainta myyntiorganisaatiossa ja Aasian konsultointiorganisaatioissa.
Toimitusjohtaja Juha Varelius:

Tilikausi 2020 oli maailmanlaajuisesta koronavirusepidemiasta johtuen monella tapaa poikkeuksellinen, mutta Qt-konsernille kokonaisuutena erittäin menestyksekäs. Yhtiö onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan erittäin voimakkaasti läpi vuoden toiminnan kannattavuuden pysyessä samalla erittäin hyvänä. Kasvun ajurina toimi etenkin erinomaisesti sujunut kehittäjälisenssien myynti. Erityisen hyvin kehittäjälisenssien myynti sujui EMEA:n alueella. Myös konsultointipalveluiden kysyntä säilyi tilikaudella jopa yllättävänkin vahvana koronavirusepidemia huomioiden.

Sen sijaan jakelulisenssitulojen kasvuvauhti jäi tilikaudella yhtiön odotuksista. Koronavirusepidemia on keväästä 2020 alkaen aiheuttanut monille yhtiön asiakkaille eriasteisia tuotantokatkoja ja projektien lykkääntymisiä, minkä johdosta kyseiset asiakasyritykset eivät ole saaneet tuotteitaan markkinoille alkuperäisten arvioidensa mukaisesti. Tämän seurauksena myös yhtiön jakelulisenssitulot asiakkaiden tuotteiden myynneistä jäivät odotettua vähäisemmiksi. Tilikauden jälkimmäisellä vuosipuoliskolla vastatuulta liikevaihdon kasvuun tuli myös valuuttakurssien vaikutuksesta.

Joulukuussa tapahtuneen uuden merkittävän tuoteversion Qt 6.0:n julkaisun myötä yhtiö siirtyy kehittäjälisenssien myynnissä uuteen toistuvaislaskutteiseen malliin. Hinnoittelumallin päivittämisen odotetaan vaikuttavan kehittäjälisenssiliikevaihtoon positiivisesti jatkossa vuosien 2021–2023 aikana.

Koronavirusepidemiasta johtuen yhtiö siirtyi laajalti etätyöskentelyyn jo keväällä 2020. Kuten yhtiön menestyskin osaltaan osoittaa, etätyöskentely on sujunut yhtiössä hyvin. Sen sijaan asiakastapaamisten määrään ja laatuun etätyöskentelyllä on ollut negatiivinen vaikutus. Rekrytointeja hidastimme koronakriisin alkuvaiheessa, mutta loppuvuotta kohden nostimme rekrytoinnin normaalille tasolle. Koronavirusepidemian johdosta myös useita markkinointitapahtumia on peruttu, siirretty tai korvattu sähköisillä tapahtumilla.

Vahva liikevaihdon kasvu näkyi suotuisasti myös liiketuloksen kehityksessä. Liiketuloksen positiivista kehitystä tukivat osaltaan budjetoitua alhaisemmat kustannukset, kun kasvuinvestointeja ei koronavirusepidemiasta johtuen kyetty toteuttamaan kaikilta osin suunnitelmien mukaisesti. Liiketulos oli selvästi voitollinen koko tilikauden ajan ja tilikauden jälkimmäisellä vuosipuoliskolla liikevoittomarginaali nousi jopa yli 25 prosentin.

Tilikauden 2020 aikana yhtiö julkaisi uudet versiot useasta eri tuotteesta. Merkittävän uuden tuoteversion Qt6:n lisäksi yhtiö julkaisi uudet versiot muun muassa Qt for MCUs 1.4, Qt Design Studio 1.6 ja Qt Automotive Suite 5.15 -tuotteista, joilla parannetaan eri työkalujen välistä yhteentoimivuutta ja mahdollistetaan asiakkaille entistä tehokkaampi sulautettujen järjestelmien kehittäminen.

Yhtiö on järjestelmällisesti edennyt vuonna 2016 asettamiensa kasvutavoitteiden mukaisesti ja on erinomaisissa asemissa saavuttamaan tavoitteensa myös jatkossa, niin vuoteen 2021 päättyvällä nykyisellä strategiakaudellaan kuin vuoteen 2025 ulottuvalla uudella strategiakaudellaan.

Tulevaisuuden näkymät

Toimintaympäristö ja markkinanäkymät

Yhtiö arvioi liiketoimintansa lähivuosien kasvunäkymät erittäin lupaaviksi. Konsernin kehittämispanostus kohdistuu työpöytäsovellusten lisäksi sulautettuihin järjestelmiin autoteollisuuden, kulutuselektroniikan, lääketieteellisten laitteiden ja teollisuusautomaation alueilla. Lisäksi tuotekehityksessä panostetaan sulautettujen järjestelmien rakentamisessa tarvittaviin lisäarvo-ominaisuuksiin ja työkaluihin. Sulautettuihin järjestelmiin liittyvän myynnin kasvu heijastuu myös liiketoiminnan ansaintalogiikkaan. Volyymipohjaiset jakelulisenssitulot tästä myynnistä kertyvät pidemmän ajan kuluessa. Sen myötä Qt:lle on yhtiönä tyypillistä, että yksittäisten vuosineljännesten liikevaihto ja kasvu voivat vaihdella merkittävästikin eri vuosineljännesten välillä. Orgaanisen kasvun lisäksi yhtiö etsii kasvumahdollisuuksia myös strategiaansa tukevien yritysostojen kautta.

Koronavirusepidemiasta johtuen tulevaisuuden näkymiin liittyy lyhyellä aikavälillä korostunutta epävarmuutta. Koronavirusepidemia on aiheuttanut monien yhtiöiden liiketoiminnalle maailmanlaajuisesti erilaisia ja eriasteisia negatiivisia vaikutuksia. Yhtiölle nämä vaikutukset ovat toistaiseksi näkyneet lähinnä jakelulisenssimyynnistä kertyvän liikevaihdon kasvun hidastumisena. Epidemian jatkuessa nämä vaikutukset yhtiön toimintaan tulevat oletettavasti myös jatkumaan. Pitkittyessään epidemian negatiiviset vaikutukset saattavat ulottua myös yhtiön tarjoamiin konsultointipalveluihin. Yhtiön kyetessä jatkossa toteuttamaan kasvupanostuksia suunnitelmiensa mukaisesti, tästä aiheutuvat kustannukset tulevat rasittamaan liikevoiton kehittymistä kulunutta tilikautta enemmän.

Näkymät 2021

Arvioimme, että koronavirusepidemian vaikutukset yleiseen markkinatilanteeseen samoin kuin yhtiön liiketoimintaan jatkuvat vielä vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon ajan, minkä jälkeen tilanne alkaa parantua jälkimmäisellä vuosipuoliskolla. Arvioimme yhtiön koko vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan vertailukelpoisin valuutoin 25–35 prosenttia edellisvuodesta ja liikevoittomarginaalin olevan vähintään 15 prosenttia.

Taloudellinen raportointi

Liikevaihto ja tuloskehitys

Qt:n liiketulos loka-joulukuussa 2020 oli 6 134 tuhatta euroa (-48 tuhatta euroa). Yhtiön liiketoiminnan kulut, sisältäen materiaalit ja palvelut, henkilöstökulut, poistot ja muut liiketoiminnan kulut, olivat neljännellä neljänneksellä 17 781 tuhatta euroa (17 636 tuhatta euroa), ja ne ovat kasvaneet edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 0,8 prosenttia. Liiketoiminnan kuluista henkilöstökuluja oli 65,1 prosenttia (62,6 %) eli 11 572 tuhatta euroa (11 040 tuhatta euroa).

Yhtiön nettorahoituskulut olivat neljännellä neljänneksellä 442 tuhatta euroa (66 tuhatta euroa positiiviset), johtuen ulkomaisten tytäryhtiöiden rahoittamiseen liittyvien valuuttamääräisten sisäisten saamisten ja velkojen kurssieroista.

Qt:n neljännen neljänneksen tulos ennen veroja oli 5 691 tuhatta euroa (18 tuhatta euroa) ja tulos oli 4 462 tuhatta euroa (-205 tuhatta euroa). Katsauskauden verot olivat 1 229 tuhatta euroa (-222 tuhatta euroa).

Osakekohtainen tulos oli 0,19 euroa neljännellä neljänneksellä (-0,01 euroa).

Tilikauden liiketulos oli 17 017 tuhatta euroa (219 tuhatta euroa). Yhtiön liiketoiminnan kulut, sisältäen materiaalit ja palvelut, henkilöstökulut, poistot ja muut liiketoiminnan kulut, olivat tilikaudella 62 901 tuhatta euroa (59 434 tuhatta euroa), ja ne ovat kasvaneet edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 5,8 prosenttia. Liiketoiminnan kuluista henkilöstökuluja oli 67,0 prosenttia (66,2 %) eli 42 140 tuhatta euroa (39 359 tuhatta euroa). Tilikauden kustannuksia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna kasvattivat erityisesti alihankinnan kustannukset, jotka kohdistuivat muun muassa konsultointiin ja tuotekehitykseen, henkilöstön lisäyksen aiheuttama palkkasumman kasvu sekä liikevaihdon kasvusta palkitseva henkilöstön tulospalkkio-ohjelma. Matkustus- ja markkinointikulut olivat pienemmät kuin vertailukaudella.

Yhtiön nettorahoituskulut olivat tilikaudella 657 tuhatta euroa (102 tuhatta euroa), johtuen ulkomaisten tytäryhtiöiden rahoittamiseen liittyvien valuuttamääräisten sisäisten saamisten ja velkojen kurssieroista.

Muissa liiketoiminnan tuotoissa on huomioitu järjestettävistä tapahtumista saadut tuotot ja yhtiön Norjassa saamat tutkimus- ja kehitystoiminnan verovapaat investointiavustukset, summaltaan 222 tuhatta euroa (351 tuhatta euroa). Avustus koskee Qt:n Norjan yhtiön soveltuvia tutkimus- ja kehitystoiminnan henkilöstökuluja, ja se maksettiin yhtiölle jälkimmäisellä vuosipuoliskolla 2020.

Qt:n tilikauden tulos ennen veroja oli 16 360 tuhatta euroa (117 tuhatta euroa) ja tulos oli 12 826 tuhatta euroa (-352 tuhatta euroa). Katsauskauden verot olivat 3 534 tuhatta euroa (469 tuhatta).

Tilikauden osakekohtainen tulos oli 0,53 euroa (-0,01 euroa).

Rahoitus ja investoinnit

Liiketoiminnan rahavirta oli tilikaudella 12 745 tuhatta euroa (6 110 tuhatta euroa) johtuen positiivisesta tuloksesta. Qt:n rahavarat olivat tilikauden lopussa yhteensä 22 046 tuhatta euroa (11 944 tuhatta euroa).

Qt-konsernin taseen loppusumma oli tilikauden lopussa 61 416 tuhatta euroa (49 996 tuhatta euroa). Investointien nettorahavirta tilikaudella oli -630 tuhatta euroa (-465 tuhatta euroa).

Omavaraisuusaste oli 66,6 prosenttia (54,3 %) ja nettovelkaantumisaste (gearing) -64,9 prosenttia (-46,4 %). Korollisia velkoja oli 2 655 tuhatta euroa (4 081 tuhatta euroa), joista lyhytaikaisten velkojen osuus oli 1 282 tuhatta euroa (1 625 tuhatta euroa).

Tilikauden sijoitetun pääoman tuotto oli 63,6 prosenttia (1,1 %) ja oman pääoman tuotto 54,8 prosenttia (-2,0 %).
Tutkimus ja tuotekehitys

Tuotekehitysmenot sisältyvät kaikki tilikauden tulokseen, eikä yhtiön taseessa ole aktivoituja tuotekehitysmenoja.

Tuotekehitysmenot olivat tilikauden aikana yhteensä 13 601 tuhatta euroa (12 865 tuhatta euroa) ja ne vastasivat 17,1:tä prosenttia (22,0 %) liikevaihdosta. Tuotekehitysmenot kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna 5,7 prosenttia.
Tuotekehityksessä työskenteli tilikauden aikana keskimäärin 117 henkilöä (119 henkilöä).
Henkilöstö

Konsernin henkilöstömäärä oli neljännellä neljänneksellä keskimäärin 361 (342) ja tilikauden lopussa 366 (340). Konsernin henkilöstökulut neljänneksellä olivat 11 572 tuhatta euroa (11 040 tuhatta euroa) ja ne kasvoivat 4,8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Henkilöstökulut olivat tilikauden aikana yhteensä 42 140 tuhatta euroa (39 359 tuhatta euroa) ja ne kasvoivat 7,1 prosenttia.

Tilikauden lopussa kansainvälisen henkilöstön osuus oli 73 % prosenttia (71 %).

Katsauskauden muut tapahtumat

Hallinnointi

Qt Group Oyj:n 10.3.2020 kokoontunut varsinainen yhtiökokous vahvisti yhtiön tilinpäätöksen
konsernitilinpäätöksineen tilikaudelta 1.1.‒31.12.2019 sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja
toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että 31.12.2019 päättyneeltä tilikaudelta vahvistettavan taseen mukaan ei makseta osinkoa.

Yhtiökokous vahvisti yhtiön hallituksen ja tilintarkastajan palkkiot, päätti hallituksen jäsenmääräksi viisi (5) sekä valitsi yhtiön hallituksen. Qt Group Oyj:n hallituksessa jatkavat Robert Ingman, Jaakko Koppinen, Mikko Marsio, Leena Saarinen ja Tommi Uhari. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi Robert Ingmanin ja hallituksen varapuheenjohtajaksi Tommi Uharin.

Yhtiökokous myönsi Qt Group Oyj:n hallitukselle seuraavat valtuudet:

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2 000 000 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla.

Valtuutuksen mukaan hallitus päättää, miten osakkeita hankitaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa. Valtuutus käsittää myös osakkeiden hankkimisen kaupankäynnissä Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä pörssilistalla sen ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen ja ohjeiden mukaan, tai osakkeenomistajille tehtävän ostotarjouksen kautta.

Osakkeita voidaan hankkia yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen
rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen tai muutoin edelleen luovutettaviksi tai mitätöitäviksi.

Osakkeiden hankinnan tulee perustua osakkeen markkinahintaan pörssilistalla. Valtuutus on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 10.9.2021 saakka, ja se kumoaa aiemmin annetut omien osakkeiden hankkimista ja/tai pantiksi ottamista koskevat valtuutukset.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 § mukaisten erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä seuraavasti.

Valtuutuksen nojalla annettavien osakkeiden lukumäärä voi olla yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta.
Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Valtuutuksen nojalla hallituksella on oikeus päättää osakeanneista ja erityisten oikeuksien antamisesta osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti).

Valtuutusta voidaan käyttää yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen ja yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi sekä muihin yhtiön hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Hallitus on valtuutettu päättämään kaikista muista osakeannin tai osakeantien ja mainittujen erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien merkintähinnasta, sen maksamisesta ja merkitsemisestä yhtiön taseeseen.

Valtuutus on voimassa 18 kuukauden ajan valtuutuspäätöksestä eli 10.9.2021 saakka, ja se kumoaa aiemmin annetut osakkeiden tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.
Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Yhtiöllä ei ole ollut muita olennaisia normaalista liiketoiminnasta poikkeavia tapahtumia katsauskauden jälkeen.
Riskit ja epävarmuustekijät

Yhtiön lyhyen aikavälin riskit ja epävarmuustekijät liittyvät mahdollisiin merkittäviin muutoksiin yhtiön liiketoiminnassa sekä liiketoiminnan kehittämisen edellyttämän henkilöstön pitämiseen ja rekrytointiin. Lisäksi koronavirusepidemian pitkittyminen saattaa hidastaa liiketoiminnan kasvua ja vaikuttaa omaisuuserien arvostukseen. Toistaiseksi epidemialla ei ole ollut vaikutusta omaisuuserien arvostukseen.

Valuuttakurssivaihteluilla, erityisesti Yhdysvaltain dollarin ja euron välillä, saattaa olla merkittävää vaikutusta yhtiön liikevaihdon kehittymiseen. Merkittävääkin heilahtelua vuosineljännesten välisessä liikevaihdossa ja etenkin kannattavuudessa saattaa lisäksi aiheuttaa sopimusten pitkät, jopa 18 kuukauden pituiset, läpimenoajat suurasiakasmarkkinassa.

Yhtiön liiketoiminnan riskejä ja niihin varautumista on kuvattu myös yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.qt.io.

Espoossa 18. helmikuuta 2021

Viestintä

Tilinpäätöstiedotteen suomenkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille pidetään MS Teams -kokouksena torstaina 18.2.2021 klo 10.00 alkaen. Tilaisuuteen pyydetään ystävällisesti ennakkoilmoittautumaan 18.2.2021 klo 9.45 mennessä: jouni.lintunen(a)qt.io. Osallistumislinkki toimitetaan ilmoittautuneille ennen kokouksen alkamista.

Tilinpäätöstiedote ja sen esitys on nähtävissä konsernin internetsivuilla www.qt.io sijoittajat-osiossa 18.2.2021
klo 10.00 alkaen.

Toimitusjohtaja Juha Varelius, +358 9 8861 8040