Viihdejätti Sky valitsi suomalaisen Qt:n teknologian kodin viihdejärjestelmän käyttöliittymäksi

Korkea suorituskyky, monipuolinen grafiikka ja alustariippumaton tuki Sky:n valinnan taustalla

Helsinki – 18. huhtikuuta 2016 – Suomalainen globaalisti toimiva ohjelmistoyhtiö The Qt Company ilmoitti, että Euroopan johtava viihdeyhtiö Sky on ottanut käyttöön Qt:n alustariippumattoman sovellus- ja käyttöliittymäkehitysympäristön. Sky käyttää Qt:n teknologiaa uudessa, juuri markkinoille tuomassaan kodin viihdejärjestelmässään nimeltä Sky Q. Sky valitsi Qt:n teknologian, koska sen avulla voi rakentaa ominaisuuksiltaan monipuolisia ja visuaalisesti miellyttäviä käyttöliittymiä. Myös Qt:n kyky tarjota natiivi suorituskyky eri laitealustoilla oli ratkaisevaa valinnassa.

Sky on Euroopan johtava viihdeyhtiö, jolla on yli 21 miljoonaa asiakasta Italiassa, Saksassa, Itävallassa, Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Sky Q on yhtiön seuraavan sukupolven kodin viihdealusta, joka tarjoaa asiakkaille Fluid ViewingTM-toiminnallisuuden. Sen ansiosta Sky:n asiakkailla on pääsy palvelun sisältöön useilla eri päätelaitteilla niin kodissa kuin sen ulkopuolellakin. Esimerkiksi asiakas voi keskeyttää ohjelman katselun toisessa huoneessa ja jatkaa sen katselua muualla kotona vaikka toisen television tai tabletin kautta.

Käyttöliittymän kehitysalustan valinnassa kiinnitetään kaikkein eniten huomiota siihen, että sen avulla voi rakentaa kauniita, houkuttelevia ja intuitiivisia käyttöliittymiä sekä siihen, että kehittäjät voivat toteuttaneet ne helposti. Qt:n teknologia on vahva juuri näillä kahdella osa-alueella. Se mahdollistaa monipuoliset graafiset ominaisuudet, jotka toimivat nopeasti kaikilla laitealustoilla. Qt:n alustariippumattomuuden ansiosta toiselle alustalle kehitetty sovellus voidaan helposti ottaa käyttöön myös toisella alustalla.

“Sky on luonut laadukkaan seuraavan sukupolven kodin viihdejärjestelmän ja olemme ylpeitä, että saamme olla mukana sen kehityksessä. Älypuhelinten ja tablettien aikakaudella kuluttajat odottavat sulavalinjaista grafiikkaa, nopeaa vasteaikaa ja siirrettävyyttä laita-alustalta toiselle. Qt-teknologia tarjoaa kaiken tämän asiakkaiden käyttöön. Sen taustalla on ainutlaatuinen yhdistelmä QML- ja verkkoteknologiaa, jollaista mikään muu teknologia ei tarjoa”, sanoo myyntijohtaja Juhapekka Niemi The Qt Companystä.

The Qt Company lyhyesti

The Qt Company on Digia Oyj:n tytäryhtiö*, joka vastaa Qt:n tuotekehityksestä, kaupallistamisesta ja lisensoinnista sekä kaupallisin että avoimen lähdekoodin lisenssein. Maailmanlaajuisesti yli 1 000 000 ohjelmistokehittäjän käyttämä Qt on C++ -pohjainen kirjasto- ja työkalualusta, joka mahdollistaa tehokkaiden, interaktiivisten ja monialustaisten sovelluksien ja laitteiden kehittämisen.

Qt tukee useita eri käyttöjärjestelmiä pöytäkoneista sulautettuihin järjestelmiin ja mobiililaitteisiin. Se myös auttaa ohjelmistokehittäjiä säästämään huomattavasti sovellus- ja laitekehitykseen käytettyä aikaa, sillä samaa sovelluskoodia voidaan helposti hyödyntää uudelleen.

Johtavat teollisuusyritykset, kuten Navico, ABB, Pitney Bowes, Thales, Michelin, Magneti Marelli ja Sennheiser käyttävät Qt:tä ajoneuvolaitteistojensa, teollisten automaatiosovellustensa sekä liiketoimintakriittisten järjestelmiensä ohjelmistoalustana.

The Qt Company toimii Suomessa, Norjassa, Saksassa, USA:ssa, Venäjällä, Japanissa, Kiinassa ja Koreassa. Lue lisää: http://qt.io

* Digia ja Qt ovat päättäneet jakautua kahdeksi erilliseksi pörssiyhtiöksi. Kaupankäynnin Qt Groupin osakkeilla odotetaan alkavan Nasdaq OMX Helsinki Oy:n pörssilistalla arviolta 2.5.2016. Lisätietoa jakautumisesta: http://digia.fi/sijoittajat/jakautuminen/

Lisätietoa:

Katja Kumpulainen, markkinointijohtaja, The Qt Company