Tavoitteena liikevaihdon moninkertaistaminen

Quuppa keräsi ensimmäisellä rahoituskierroksellaan 20 miljoonaa euroa

Espoo 21.8.2020

Reaaliaikaisia paikannusjärjestelmiä kehittävä Quuppa on saanut historiansa ensimmäisellä rahoituskierroksella 20 miljoonaa euroa kasvupääomaa. Rahoituskierroksen sijoittajina toimivat yksityinen kasvuyrityksiin keskittynyt suomalainen pääomasijoittaja Bocap ja Tech Consulting Group TCG, joilla molemmilla on vankka kokemus teknologiayritysten kansainvälistämisestä.

Quuppa on saavuttanut kymmenen miljoonan euron liikevaihdon tulorahoituksella, mutta nyt tavoitteena on ottaa suurempi askel maailmanmarkkinoilla.

”Pystymme nyt laajentamaan palvelujamme ja tukemaan paremmin globaalia kumppaniverkostoamme. Tavoitteenamme on kasvaa 10 miljoonasta 100 miljoonaan euroon viidessä vuodessa ja nousta markkinajohtajaksi”, Quupan toimitusjohtaja ja perustaja Kimmo Kalliola kertoo.

Suurimmaksi ulkopuoliseksi sijoittajaksi lähtenyt Bocap luottaa yhtiöön.

”Etsimme yrittäjävetoisia yrityksiä, jotka voivat moninkertaistaa liikevaihtonsa kannattavasti 2–5 vuodessa. Quuppa on juuri sellainen yhtiö”, kertoo Bocapin sijoitusjohtaja ja osakas Vilma Torstila.

Yksi tekniikka moniin tarpeisiin

Quupan järjestelmiä käytetään globaalisti monella eri sektoreille kuten valmistavassa teollisuudessa, terveydenhuollossa, älykkäissä rakennuksissa ja jopa urheilussa.

Elektroniikkajätti Panasonic, kuten myös sähkö- ja tietoverkkoja rakentava Empower käyttävät Quupan teknologiaa. TietoEVRY toimii puolestaan kumppanina älytoimistoissa, joita on toimitettu esimerkiksi Fortumille ja Espoon kaupungille. Urheilussa Quupan teknologia on käytössä tamperelaisen Wisehockeyn -älykiekkojärjestelmässä, joka seuraa reaaliajassa pelaajia ja kiekkoa. Järjestelmää käytetään SM-liigassa ja KHL-areenoilla.

Terveydenhuollossa paikkatunnisteet voidaan henkilökunnan ohella liittää erilaisiin laitteisiin kuten desinfiointipisteisiin sairaalahygienian varmistamiseksi.

"Olemme innoissamme Quupan paikannusteknologsta ja siitä kuinka laajasti sitä voisi käyttää eri aloilla. Jos järjestelmä pystyy jäljittämään jääkiekkoa reaaliajassa, se kertoo jo paljon teknologian luotettavuudesta.", sanoo Risto Virkkala TCG:stä.

Korona luo uutta kysyntää

Koronapandemia on lisännyt paikkatiedon tarvetta, kun yritykset ja organisaatiot etsivät keinoja työturvallisuuden varmistamiseen. Quuppa teknologia tarjoaa keinoja sosiaalisen etäisyyden mittaamiseen ja altistumisten jäljittämiseen, joista Empowerin kehittämä EmSafe-ratkaisu on hyvä esimerkki.

"Emme ainoastaan paranna älytehtaiden tehokkuutta, vaan edistämme myös ihmisten hyvinvointia", toimitusjohtaja Kimmo Kalliola sanoo.

Lisätiedustelut:

Quuppa: VP Marketing, Sari Arjamo-Tuominen