Liikematkailijatutkimus: lähes 70 % suomalaisista liikematkailijoista on yhdistänyt loman ja työmatkan

Lehdistötiedote 7.3.2013

68 % suomalaisista liikematkailijoista on ainakin kerran yhdistänyt liikematkaansa loman siten, että oli jäänyt liikematkan päätyttyä paikkakunnalle pidemmäksi aikaa tai saapunut etukäteen. 77 % heistä majoittui koko matkan ajan samassa hotellissa. Lisäksi 55 %:lla puoliso tai perhe on ollut mukana liikematkalla. Vain 7 % ilmoitti, ettei halua yhdistää työmatkailua ja vapaa-ajanmatkailua.

Nämä tiedot käyvät ilmi Radisson Blu Plaza Hotellin yhdessä Mailand Communications Oy:n kanssa toteuttamasta liikematkailijabarometrista. Sähköisenä kyselynä toteutettuun barometriin vastasi yhteensä 1360 suomalaista liikematkailijaa. Vastaajat poimittiin Radisson Blun ja S-ryhmän kanta-asiakasrekistereistä, joita ovat Club Carlson ja S-Card.

“Radisson Blu Plaza on uudistunut vuonna 2012 sekä tilojen että palvelukonseptien osalta. Tiesimme ja otimme aikanaan uudistuksen yhdeksi lähtökohdaksi maailmanlaajuisesti nousevan trendin yhdistää liikematkailuun vapaa-ajanmatkailua. Nyt Plazan avajaisten kunniaksi toteutettu kysely vahvistaa trendin nousun myös Suomessa”, Sokotelin liiketoimintajohtaja Tomi Peitsalo sanoo.

Radisson Blu Plazan uudistuksessa esimerkiksi perinteinen business lounge -ajattelu on hylätty. Plaza Lounge on tarkoitettu kaikille korkeampien huoneluokkien asiakkaille ja tilat sekä palvelut sopivat sekä työntekoon että vapaa-ajanviettoon.

Liikematkailijat arvostavat sujuvuutta

Liikematkailijabarometrissa vastaajat arvioivat myös erilaisten peruspalveluiden ja muiden kriteerien tärkeyttä liikematkahotellin valinnassa. Tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat sijainti (95 % arvioi tärkeäksi tai erittäin tärkeäksi kriteeriksi), huonehintaan sisältyvä aamiainen (93 %) sekä hyvät liikenneyhteydet (81 %). Jos katsotaan vain vastausten “erittäin tärkeää” määriä, edellä mainittujen lisäksi tärkeimpien kriteerien joukkoon nousee internet-yhteyden kuuluminen huonehintaan.

Vähiten tärkeitä kriteereitä liikematkailijoille ovat erilaisten tyyny- ja peittovaihtoehtojen saatavuus, tv-kanavavalikoima ja autonvuokraus.

“Kriteerit hotellin valinnalle ovat samankaltaisia kuin vapaa-ajanmatkailussa. Yhteys omiin työ- ja vapaa-ajan virtuaaliverkostoihin on aina tärkeää ja siksi verkkoyhteyksien on tänä päivänä sisällyttävä peruspalveluihin. Toisaalta esimerkiksi unikokemusta on hotellimaailmassa kehitetty niin paljon, että oletustyyny ja -peitto sopivat useimmille matkailijoille. Tiedämme, että tietyille erityisryhmille kuten selkävaivaisille mahdollisuus tyynyn valintaan on todella tärkeä”, hotellinjohtaja Inari Lehtinen sanoo.

Lounge on kiinnostavin ekstrapalvelu

Hotellin peruspalveluiden lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan erilaisten lisäpalveluiden merkitystä hotellivalinnalle. Kiinnostavimmiksi lisäpalveluiksi osoittautuivat lounge-palvelut kuten päivän lehdet, virvokkeet ja oma asiakaspalvelutiski sekä itse lounge-tila. Liikematkailijat arvostivat seuraavaksi eniten turistineuvontapalveluita ja omien laitteiden kytkentämahdollisuutta huoneen tv- ja kaiutinjärjestelmiin. Vähiten kiinnostavat ekstrapalvelut liikematkailijoille olivat lautapelit, pelikonsolit ja 3D-tv.

“Vastaajien tyypillisin ikäryhmä oli 30–49 vuotta eli varsinaiset diginatiivisukupolvet ovat vasta tulossa liikematkailuikään. Odotamme näiden vielä vähäisesti nyt vastaajia kiinnostaneiden palveluiden kasvattavan sitä myötä suosiotaan”, Tomi Peitsalo sanoo.

Suurin osa kyselyyn vastanneista liikematkailijoista varaa matkansa itsenäisesti suoraan hotellin verkkosivuilta tai myyntipalvelusta (36 %), taikka yrityksensä käyttämän liikematkatoimiston palveluportaalista tai puhelinpalvelusta (18 %). Kuluttajaverkkopalveluiden osuus oli vähäinen. Yritykset ovat vastaajien mukaan valmiit maksamaan hotelliyöstä keskimäärin noin 136 euroa kotimaassa ja 148 euroa ulkomailla.

Uudistuneelle Plazalle tunnustusta

Maailmanlaajuisia trendejä noudatteleva Radisson Blu Plazan uudistus miellyttää matkailijoita. Hotelli on syksystä 2012, uudistuneiden palveluiden ja tilojen tultua käyttöön, noussut lyhyessä ajassa Tripadvisor-palvelussa sijalle 8 Helsingin hotellirankingissa. Lisäksi Plazalle myönnettiin helmikuussa harvinainen tunnustus, Tripadvisor Travellers’ Choice 2013 -palkinto, joka tänä vuonna myönnetään alle prosentille Tripadvisorin hotelleista.

“Olemme seuranneet Tripadvisorissa annettuja asiakasarvioita tarkasti ja vastanneet myös saamiimme kriittisiin arvioihin avoimesti. Asiakkaiden palvelu myös sosiaalisessa mediassa on yksi prioriteeteistamme ja siksi olemme iloisia ja ylpeitä tästä tunnustuksesta”, Tripadvisor-palautteista vastaava Front Office Manager Petri Uronen sanoo.

Plazan asiakkaat ovat myös Radisson Blun alkuvuoden asiakaspalautteiden perusteella tyytyväisimpiä. Plaza arvioitiin niissä kaikista Suomen Radisson Blu -hotelleista parhaaksi.

Inari Lehtinen, hotellinjohtaja, Radisson Blu Plaza, puh. 050 303 8560, inari.lehtinen@radissonblu.com

Tomi Peitsalo, liiketoimintajohtaja, Sokotel Oy, puh. 050 609 31, tomi.peitsalo@sok.fi

Lehdistömateriaalit, tilojen esittelytiedustelut, haastattelupyynnöt:

Aino Laakso, Senior Consultant, Mailand Communications Oy, puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Kuvia ja tietoa Plazasta: http://www.cisionwire.fi/radisson-blu-plaza-hotel

Radisson Blu Plaza Hotel
Radisson Blu Plaza Hotel sijaitsee Helsingin Rautatientorilla, jossa kaikki kaupungin nähtävyydet, kulttuurielämykset ja ostosmahdollisuudet ovat käden ulottuvilla. Hotellin 302 huonetta yhdistelee modernia muotoilua ja viimeisintä teknologiaa rakennuksen historiallisiin puitteisiin. Ravintolamaailma Kitzens tarjoilee herkkuja viidestä maailman keittiöstä. Tila- ja palvelukonseptiuudistuksen myötä Plaza Hotel on Made by You, sellainen hotelli- ja ravintolaelämys kuin sinä haluat.

Radisson Blu Hotels & Resorts -hotelliketju kuuluu The Carlson Rezidor Hotel Groupiin, joka on yksi maailman nopeimmin kasvavista hotelliyrityksistä. Ryhmään kuuluvat Radisson Blu Hotellien lisäksi Park Inn  by Radisson-, Regent- ja Hotel Missoni -hotelliketjut. Rezidor Hotel Groupilla on yhteensä yli 400 hotellia ympäri maailman. Hotelliryhmän kanta-asiakasohjelma on Club Carlson. Suomessa Radisson Blu Hotels & Resorts -liiketoiminnasta vastaavat S-ryhmään kuuluvat Sokotel Oy ja Turussa TOK.