RAHAPELIYHTEISÖT YHTEISTYÖHÖN ONGELMAPELAAJIEN AUTTAMISEKSI

Report this content

Tiedote 3.5.2004 Julkaisuvapaa välittömästi RAHAPELIYHTEISÖT YHTEISTYÖHÖN ONGELMAPELAAJIEN AUTTAMISEKSI Raha-automaattiyhdistys, Veikkaus Oy ja Fintoto Oy käynnistävät syyskuussa uuden valtakunnallisen puhelinpalvelun ongelmapelaajille ja heidän omaisilleen. Puhelinpalvelulla rahapeliyhteisöt haluavat kantaa vastuuta myös pelaamisen mukanaan tuomista sosiaalisista ongelmista. Rahapeliyhteisöjen toimitusjohtajat, sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre sekä A-klinikkasäätiön ja Sininauhaliiton toimitusjohtajat allekirjoittivat sopimuksen puhelinpalvelun käynnistämisestä tänään Helsingissä. Vaikka RAY, Veikkaus ja Fintoto tulouttivat viime vuonna yhteiskunnalle yhteensä yli 900 miljoonaa euroa, ei suomalaisten rahapeliyhteisöjen tarkoituksena ole tuottojensa kasvattaminen hintaan mihin hyvänsä. Rahapelaamisen sosiaalisten haittojen ehkäiseminen on keskeinen osa suomalaisten rahapeliyhteisöjen vastuullista toimintatapaa. Osana tätä vastuullista toimintakulttuuria rahapeliyhteisöt käynnistävät ongelmapelaajille ja heidän läheisilleen tarkoitetun valtakunnallisen puhelinpalvelun 1.9.2004. Tavoitteena on rahapelaamisesta aiheutuvien yksilöllisten, yhteiskunnallisten ja sosiaalisten haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen. Palvelut tuottaa A-klinikkasäätiö ja Sininauhaliitto ry. Tilaajina toimivat rahapeliyhteisöt rahoittavat palvelun suhteessa: RAY 45 %, Veikkaus 45 % ja Fintoto 10 %. Peliongelmaisten puhelinpalvelun kokeiluvaihe kestää 31.5.2005 asti. Sen aikana puhelin päivystää viitenä päivänä viikossa kuusi tuntia päivässä. Tämän lisäksi järjestetään 2-3 päivänä viikossa erillinen riippuvuuksien hoitoon erikoistuneiden terapeuttien konsultaatiopäivystys, jonne vaativammat, syventävät kysymykset ohjataan. Kokeiluvaiheen jälkeen sosiaali- ja terveysministeriö järjestää hankkeelle arvioinnin, jonka tulokset käytetään hyödyksi palvelua kehitettäessä. Suunnitelmien mukaan toisessa vaiheessa palveluun voidaan kytkeä myös mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä peliriippuvuudesta ja peliongelmasta Internetin välityksellä. Kolmannessa vaiheessa, vuonna 2006, voidaan palveluun liittää vielä kännykkäpalvelu, jolloin asiakkaan on mahdollista esittää kysymyksiä ja saada tukea myös tekstiviestipalvelun avulla. Lisätiedot: toimitusjohtaja Markku Ruohonen, Raha-automaattiyhdistys, p. (09) 4370 2200 toimitusjohtaja Risto Nieminen, Veikkaus, p. (09) 8526 210 toimitusjohtaja Ilmari Halinen, Fintoto, p. (09) 511 00 200 konsultti Tapio Jaakkola, p. 044 26 46 955 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/03/20040503BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/03/20040503BIT00110/wkr0002.pdf