Benecol ja kaura voittajina maaliin: Tiukka seula eurooppalaisissa terveysväitteissä

Raisio Oyj      Lehdistötiedote 5.9.2012

Benecol ja kaura voittajina maaliin:
Tiukka seula eurooppalaisissa terveysväitteissä

Elintarvikkeista on jatkossa sallittua käyttää vain Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA:n arvioimia ja EU-komission hyväksymiä terveysväitteitä. Vain viidelle elintarvikkeen ainesosalle on tähän mennessä myönnetty vahvin mahdollinen, sairauden riskitekijän vähentämistä koskeva artiklan 14 terveysväite. Benecol®-tuotteiden kolesterolia alentava kasvistanoliesteri on yksi näistä ainesosista. Toiminnallisten artiklan 13 terveysväitteiden käyttö elintarvikkeiden markkinoinnissa muuttuu viimeistään joulukuussa 2012, kun hylättyjen väitteiden tulee poistua käytöstä.

”Terveysväitteiden säätely on tarpeen, koska yhä useamman elintarvikkeen markkinoinnissa viitataan terveysvaikutuksiin”, kertoo professori Seppo Salminen Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta. ”Lainsäädännön tavoitteena on suojata kuluttajaa katteettomilta tai harhaanjohtavilta väitteiltä ja siten helpottaa hänen mahdollisuuttaan valita terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio.”

Kahdenlaisia terveysväitteitä

”Terveysväitteitä on kahdenlaisia. Artiklan 13 väitteet ovat niin sanottuja toiminnallisia terveysväitteitä. Esimerkiksi väite proteiinin lihasmassan kasvua edistävästä vaikutuksesta on toiminnallinen terveysväite. Artiklan 14 väitteet ovat vahvimpia mahdollisia terveysväitteitä ja ne koskevat joko sairauden riskitekijän vähentämistä tai lasten kasvua ja kehitystä”,  kertoo Regulatory Manager Malin Keto-Tokoi Raisio-konsernista. Keto-Tokoi puhui Raisio Oyj:n keskiviikkona 5.9. järjestämässä terveysväitteitä käsitelleessä tilaisuudessa.

Jotta terveysväite voidaan hyväksyä, siinä väitetyt terveyshyödyt on todistettava vankalla tutkimusnäytöllä.  Viranomaisten seula on ollut tiukka. Vahvoja sairauden riskin vähentämistä koskevia väitteitä (Art. 14) on tähän mennessä hyväksytty vain viidelle elintarvikkeen ainesosalle, ja keväällä 2012 EU-komissio hyväksyi vain murto-osan elintarvikkeille haetuista  toiminnallisista (Art. 13) terveysväitteistä. EU-komission ylläpitämä terveysväiterekisteri sisältää kaikki hyväksytyt ja hylätyt terveysväitteet.

”Benecol-tuotteiden kolesterolia alentavalla ainesosalla, kasvistanoliesterillä, on lupa käyttää vahvinta mahdollista terveysväitettä. Voimme kertoa kuluttajille, että kasvistanoliesteri alentaa kolesterolia, joka on sydäntaudin riskitekijä”, Malin Keto-Tokoi toteaa. ”Benecol-tuotteiden myynnin kasvu osoittaa, että kuluttajat luottavat tämän jo lähes 20 vuotta markkinoilla olleen suomalaisen innovaation tutkittuun tehoon.”

Kauran monet terveyshyödyt

Myös kauran sisältämä beetaglukaanikuitu on saanut hyväksyttyjä terveysväitteitä. Lisäksi täysjyväkauratuotteissa voidaan käyttää useita vitamiineille ja kivennäisaineille hyväksyttyjä väitteitä. ”Suomalaiset ovat aina arvostaneet kauraa ruokavaliossaan ja on hienoa, että kauran terveyshyödyt voivat näkyä kuluttajille myös hyväksyttyinä terveysväitteinä ”, toteaa Senior Advisor Pirjo Alho-Lehto Raisio-konsernista.

viestintä- ja IR-päällikkö

Lisätiedot: