• Raisio Oyj/

Benecol-tuotteet osana suomalaisten terveellisempää arkea jo 25 vuotta – viisi myyttiä ja faktaa korkeasta kolesterolista

Raisio lanseerasi kolesterolia alentavat Benecol-levitteet Suomen markkinoille päivälleen 25 vuotta sitten. Tänä päivänä Benecol on kansainvälinen ja arvostettu terveysvaikutteisten elintarvikkeiden monipuolinen tuoteperhe: miljoonat ihmiset eri maissa käyttävät Benecol-tuotteita päivittäin. Juhlavuoden tavoitteena on saada ihmiset paremmin tietoisiksi kolesterolista ja sen vaikutuksista sekä tarjota helppoja ja monipuolisia tapoja alentaa kolesterolia osana arjen jokapäiväisiä valintoja.

Vuosien tutkimustyön tulos vaikuttaa yli sukupolvien

Kolesterolia alentavat Benecol®-tuotteet ovat olleet markkinoilla jo 25 vuotta. Maailman ensimmäinen kolesterolia alentava elintarvike, Benecol-margariini, tuotiin Suomessa markkinoille 16.11.1995. Samalla luotiin kokonaan uusi kolesterolia alentavien terveysvaikutteisten elintarvikkeiden tuotekategoria.

Benecol-tuotteiden teho on todistettu yli 80 tieteellisessä tutkimuksessa. Osoituksena erittäin vahvasta tutkimusnäytöstä kasvistanoliesteri on hyväksytty osaksi lukuisia kotimaisia ja kansainvälisiä sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden alentamiseen tähtääviä hoitosuosituksia. Lisäksi Benecol-tuotteiden markkinoinnissa on lupa käyttää EU-komission myöntämää vahvaa terveysväitettä, joka on hyväksytty vain muutamalle elintarvikkeen ainesosalle.

Benecol onkin valittu maailman kymmenen merkittävimmän ravitsemuskeksinnön joukkoon (European Journal of Clinical Nutrition 2009). Benecolin uraauurtava matka suomalaisesta innovaatiosta maailmanlaajuiseksi kuluttajabrändiksi on oikea suomalainen menestystarina.

Benecol auttaa syömään terveellisemmin

Benecol-tuotteet auttavat suomalaisia syömään terveellisemmin. Tuotteet vastaavat kuluttajien tarpeisiin tarjoamalla tehokkaan kolesterolia alentavan terveysvaikutuksen osana maukkaita elintarvikkeita.

Raisio kuuntelee kuluttajia tarkasti ja haluaa olla suunnannäyttäjä kolesterolia alentavissa elintarvikkeissa tulevaisuudessakin. Tänä vuonna Benecol-tuoteperheen reseptejä ja pakkauskokoa päivitettiin vastaamaan entistä paremmin kuluttajien toiveita. Myös pakkausilmettä ja brändimainontaa uudistettiin 25-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Brändiuudistuksen myötä yhä uudet kuluttajat toivotetaan tervetulleeksi alentamaan kolesteroliaan tehokkailla ja herkullisilla Benecol-tuotteilla. Kätevät, päivittäin nautittavat tuotteet kuten jogurttijuomat ja suomalaisten kuluttajien makutottumuksiin kehitetyt herkulliset makuvaihtoehdot houkuttelevat ottamaan kolesterolia alentavan tehon osaksi arkea.

Kolesterolimyyteille kyytiä

Kiireisen arjen ja epäterveellisten houkutusten keskellä kolesteroli on ja pysyy ajankohtaisena suomalaisten elämässä: tutkimusten mukaan jopa yli puolella aikuisista on kohonnut veren kolesteroliarvo. Korkea kolesteroli ei näy eikä tunnu, joten sen vaikutuksia terveyteen voi olla vaikea havaita. Kolesterolin ympärille kietoutuu myös monia myyttejä liittyen siihen, mitä kohonnut kolesteroli tarkoittaa, mitä voi olla kohonneen kolesterolin taustalla ja miten korkeaan kolesteroliin voi vaikuttaa.

Ihmisten tietous kolesterolista ja korkean LDL-kolesterolin vaikutuksista terveyteen on haalistunut tultaessa 90-luvulta tähän päivään. Jokainen voi vaikuttaa omaan terveyteensä arjen valinnoilla. Tutustu yleisimpiin kolesterolimyytteihin ja lue vinkit, joilla pidät omat kolesteroliarvosi kunnossa.

Viisi myyttiä ja faktaa korkeasta kolesterolista

MYYTTI #1: Korkea kolesteroli karttaa nuoria ihmisiä

Korkean kolesterolin voisi helposti luulla olevan vain varttuneempien vaiva, mutta tämä ei aina pidä paikkaansa. Noin puolella Euroopan väestöstä on kohonnut kokonaiskolesteroli (1). Tutkimusten mukaan monilla keski-ikäisillä, joiden ”huono” LDL-kolesteroli on kohonnut, on jo valtimotaudin merkkejä. Mitä aikaisemmassa vaiheessa kohonneeseen kolesteroliin reagoidaan, sitä parempi on pitkän ajan sydänterveysennuste (2,3).

Korkea kolesteroli voi olla myös perinnöllistä. Jos jollain perheenjäsenellä tai sukulaisella on kolesteroliongelma, kannattaa tarttua toimeen ja selvittää omat kolesteroliarvot.

MYYTTI #2: Vähärasvainen ruokavalio estää kolesterolin kohoamisen

Ei kannata luottaa siihen, että vähärasvainen ruokavalio suojaisi kolesterolivaivoilta – kolesteroliarvot voivat siitä huolimatta kohota. Kolesterolin alentaminen on hyvä aloittaa tarkastelemalla omia ruokavalintoja. Erityisen tärkeää on ymmärtää rasvojen laadun merkitys. Rasvat voidaan jakaa tyydyttyneisiin ja tyydyttymättömiin, ja niiden oikea suhde voi vaikuttaa myönteisesti kolesteroliarvoihisi ja kokonaisterveyteesi.

Esimerkiksi kerma, täysmaito, kovat juustot, voi ja muut meijerituotteet sisältävät tyydyttyneitä eli kovia rasvoja. Kun niitä syö harvemmin, kolesteroliarvot voivat liikkua parempaan suuntaan. Pehmeät, monityydyttymättömät rasvat ovat sydänterveyden kannalta parempia. Niitä saa monista herkullisista ruoista: ruokalistalla kannattaa olla rasvaista kalaa, kuten lohta ja silakoita sekä pähkinöitä, siemeniä ja kasviöljyjä sekä niistä valmistettuja levitteitä. Näin voi nautiskella elämästä ja saada vaihtelua ruokavalioon.

MYYTTI #3: Säännöllisesti liikkuva säästyy korkean kolesterolin riskiltä

Säännöllinen liikunta voi lisätä ”hyvän” HDL-kolesterolin määrää. Pelkkä treenaaminen ei kuitenkaan ole takuuvarma keino pitää kolesterolia kurissa. Sen rinnalle tarvitaan terveellinen ruokavalio. Ei siis anneta viiden kilometrin lenkin olla hukkareissu – jo muutama helppo muutos ruokavalinnoissa auttaa pienentämään korkean LDL-kolesterolin riskiä.

MYYTTI #4: Tuntisin kyllä, jos minulla olisi korkea kolesteroli

Moni uskoo, että korkea kolesteroli aiheuttaa omaan oloon tai terveyteen muutoksia, jotka ihminen pystyy itse havaitsemaan. Näin ei kuitenkaan ole, sillä kohonnut kolesteroli ei yleensä aiheuta näkyviä oireita.

Kolesteroliarvot selvitetään verikokeella. Korkea kolesteroli on sydäntaudin riskitekijä. Maailman sydäntaudeista kolmannes johtuu korkeasta kolesterolista (1). Sen vuoksi on tärkeää selvittää omat kolesteroliarvot ja seurata niitä yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

MYYTTI #5: Kaikki kolesteroli on pahasta

Keho tarvitsee tietyn määrän kolesterolia esimerkiksi hormonien tuotantoon ja solujen rakennusaineeksi. Elimistö pystyy kuitenkin itse valmistamaan tarvitsemansa kolesterolin, joten sen riittävyydestä ei tarvitse kantaa huolta.

Benecol on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki ja kasvistanoliesteri Raision maailmanlaajuisesti patentoima ainesosa. Vain Benecol-tuotteet sisältävät kasvistanoliesteriä. Raision laaja partneriverkosto myy ja markkinoi Benecol-tuotteita. Suomessa Benecol on maan laajin kolesterolia alentava tuoteperhe, johon kuuluu kasvirasvalevitteitä, jogurttijuomia, jogurtteja ja välipalapatukoita.

Lisätiedot: Meri Mattila, Benecol Brand & Category Activation Manager, Raisio Oyj, puh. 040 7050 581

Viitteet kolesterolimyytteihin:

World Health Organisation. Raised cholesterol. https://www.who.int/data/gho/data/themes/topics/topic-details/GHO/ncd-risk-factors [Lainattu huhtikuussa 2020]
2 Brunner FJ, Waldeyer C, Ojeda F, et al. Lancet. 2019; 394(10215): 2173–2183
3 Fernández-Friera L, Fuster V, López-Melgar B, et al. J Am Coll Cardiol 2017; 70(24): 2979–2991

Lue myös:

FinTerveys 2017 -tutkimus (Myytti #1)
Hooper ym. Cochrane Database for Systematic Reviews 2020 (Myytti #2)
Dyslipidemiat: Käypä hoito -suositus 2017 (Myytti #3)