Benemilk Oy on päättänyt selvityksen rahoitusvaihtoehdoista

Raisio Oyj, pörssitiedote 2.6.2016

BENEMILK OY ON PÄÄTTÄNYT SELVITYKSEN RAHOITUSVAIHTOEHDOISTA

Raisio Oyj tiedotti 3.11.2015 tytäryhtiönsä Benemilk Oy:n selvittävän edellytyksiä ja mahdollisuuksia uuden rahoituksen hankkimiseksi toisaalta ingredienttiliiketoiminnan aloittamiseksi ja toisaalta lisensiointiliiketoiminnan kehittämiseksi.

Selvityksen kohteena olivat niin vieraan kuin oman pääoman ehtoiset vaihtoehdot samoin kuin uuden rahoituksen hankkiminen Benemilk Oy:n yhdysvaltalaiseen tytäryhtiöön.

Toteutetun selvityksen perusteella Benemilk Oy:n hallitus on todennut, että liiketoiminnan tässä vaiheessa oman pääoman ehtoista rahoitusjärjestelyä ei ole perusteltua toteuttaa, sillä mahdollisesti kiinnostuneiden sijoittajien indikoima yhtiön arvostustaso ei ole tyydyttävä nykyisten omistajien kannalta, ja päättänyt lopettaa marraskuussa 2015 käynnistämänsä prosessin.

Benemilk Oy:n hallitus arvioi yhdessä omistajien kanssa tätä uutta tilannetta sekä yhtiön asemaa ja mahdollisuuksia ja tiedottaa päätöksistään heti kun se niitä on tehnyt.

Benemilk Oy:stä sen perustamisesta lähtien 25 % omistaneen Intellectual Development Management Fund I, LLC:n hallinnointiyhtiö on toukokuussa 2016 irtaantunut Intellectual Ventures -kokonaisuudesta itsenäiseksi yhtiöksi. Tällä muutoksella ei ole ollut vaikutusta Benemilk Oy:n hallituksen kokoonpanoon tai sen työhön.

Benemilkillä on kaksi liiketoiminta-aluetta. Ingredienttiliiketoiminta perustuu palmuöljypohjaisen raaka-aineen myyntiin ja markkinointiin Primafat-tavaramerkillä sekä kehitettyyn IPR:ään. Lisensiointiliiketoiminta sisältää Benemilk-innovaatioon perustuvan IPR:n kehittämisen, kaupallistamisen ja lisensioinnin.

viestintä- ja IR-päällikkö

toimitusjohtaja Matti Rihko, puhelin 0400 830 727

Raisio on kansainvälinen kasvipohjaisen ravinnon erityisosaaja. Raision toiminnot on jaettu kahteen yksikköön: Brändit ja Raisioagro. Konsernin päämarkkina-alueet ovat Suomi, Iso-Britannia, Tšekki, Venäjä ja Puola. Kolesterolia alentavien Benecol-tuotteiden markkinat ovat maailmanlaajuiset. Raisio Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli 521 miljoonaa euroa ja liiketulos ilman kertaeriä 51,7 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 1800 henkilöä. Raision parhaiten tunnettuja brändejä ovat Benecol, Benemilk, Elovena, Honey Monster, Fox’s ja Poppets. Benemilk-rehut maidontuotantoon ja Benecol kolesterolin alentamiseen ovat Raision huippuinnovaatioita. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com

Nasdaq