• Raisio Oyj/

Elovena® on kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi Sustainable Brand Index -listauksen mukaan

Mediatiedote 12.3.2024

Elovena® on kuluttajien mielestä maamme vastuullisin brändi juuri julkaistun Sustainable Brand Index -listauksen mukaan. Tutkimus selvittää suomalaisten mielikuvia brändien vastuullisuudesta.

Elovenan vastuullisuusteot ovat osa Raisio-konsernin järjestelmällistä työtä vastuullisuuden eteen. Vastuullisuus on osa kaikkien raisiolaisten toimintaa ja on ilahduttavaa nähdä, että tekemämme työ näkyy kuluttajille asti. Vastuullisuusohjelmassamme eli Raision Hyvän ruuan ohjelmassa huomioidaan maapallon ja ihmisten hyvinvointi sekä tarkastellaan tuotteidemme vastuullisuutta alkutuotannosta ruokapöytiin asti.

Sustainable Brand Index -mittaus ei ota suoraan kantaa brändien tosiasialliseen vastuullisuuteen, eikä se ole suoranainen vastuullisuusmittari – tutkimus selvittääkin suomalaisten mielikuvia brändien vastuullisuudesta. Meille brändin parissa työskenteleville menestyminen tutkimuksessa kertoo, että ihmisillä on valtavat odotukset Elovena-brändin vastuullisuutta kohtaan. Tämä inspiroi meitä jatkamaan vastuullisuustekojamme entistä lujemmin.

“Elovena-brändille vastuullisuus merkitsee sitä, että Elovena-tuotteen voi luottaa olevan hyvä valinta itselleen ja läheisilleen. Tarjoamme hyvänmakuisia tuotteita, jotka ovat terveellisiä vaihtoehtoja omissa tuoteryhmissään ja pääraaka-aineenamme on tuttu suomalainen kaura”, kuvailee Elovena Brand Manager Meri Mattila.

Tässä menneitä ja tulevia tekoja, joiden avulla haluamme kehittyä entistä vastuullisemmaksi brändiksi:

Terveellistä ja hyvää

Terveellisyys mausta tinkimättä on Elovena-tuotteiden lähtökohtana. Kehittäessämme tuotteita kiinnitämme erityistä huomiota tuotteiden hyvään makuun, kuidun määrään, rasvan laatuun sekä sokerin ja suolan määrään, pyrkien mahdollisimman hyvään kokonaisuuteen maun ja terveyden kannalta. Tuotekehityksen tueksi olemme määritelleet tuoteryhmille terveellisyyskriteerit, joissa huomioidaan kussakin tuoteryhmässä terveyden kannalta olennaiset ravintoaineet. Näkemyksemme terveellisestä ruuasta pohjautuu ravitsemustieteen vahvistamiin ja yleisesti hyväksyttyihin käsityksiin.

Hiilineutraalius

Yksi vastuullisuusohjelmamme keskeisistä tavoitteista on ollut muuttaa oma tuotantomme hiilineutraaliksi vuoden 2023 loppuun mennessä. Tämä tärkeä tavoite saavutettiin loppuvuodesta, ja joulukuun 2023 alusta alkaen kaikki tehtaamme ovat toimineet hiilineutraalilla energialla. Ratkaisut löytyivät toimintaa ja prosesseja kehittämällä, yhdessä kumppaniemme kanssa.

Hiilijalanjäljen laskeminen

Vuonna 2022 aloitimme Raision epäsuorien hiilidioksidipäästöjen laskennan, eli Scope 3 -laskelmien tekemisen ja työn arvoketjun päästöjen vähentämiseksi. Tuotetasolla olemme laskeneet Elovena Kaurajuoma kahviin 1l -tuotteen hiilijalanjäljen, joka kuvaa tuotteen koko elinkaaren aikaista ilmastovaikutusta aina viljan viljelystä kaupan varastolle asti. Kaurajuoma kahviin -tuotteen hiilijalanjälkilaskelma on yksi keino testata ja seurata käytännössä, miten Scope 3 -päästöjen vähentämiseen tähtäävät keinot toimivat.

Ympäristöystävälliset pakkaukset

Kaikki Elovena-tuotteiden pakkaukset ovat kierrätettäviä ja valtaosa pakkauksista on kartonkia tai paperia. Haluamme kannustaa ihmisiä kierrättämään ja kierrätysmerkintöjen lisäksi pakkauksissamme on selkeät sanalliset ohjeet siitä, miten ne voi kierrättää.

Kehitämme myös olemassa olevia pakkauksia lisäten uusiutuvien ja kierrätysmateriaalien käyttöä sekä vähentäen pakkausmuovin ja -materiaalin määrää. Mm. Elovena Välipalakeksien kääre vaihdettiin vuonna 2023 materiaaliin, joka sopii kartonkikierrätykseen. Muutoksen ansiosta muovin käyttöä pystytään vähentämään vuositasolla lähes 30 tonnia.

Vuoden 2023 aikana siirryimme käyttämään myös korkkeja, jotka pysyvät kiinni juomapakkauksissa. Muutoksen taustalla on SUP-direktiivi (Single Use Plastics), jonka tarkoituksena on vähentää kertakäyttöisen muovin määrää ja muoviroskan päätymistä luontoon. Juomiemme kartonkipakkausten korkit valmistetaan kasvipohjaisesta muovista, jotka käyttäytyvät samalla tavalla kuin fossiiliset materiaalit, mutta ovat ympäristöystävällisempiä ja pienentävät pakkausten hiilijalanjälkeä.

Kohti kasvipohjaista ruokavaliota

Kasvipainotteisuus ja vastuullisuus ohjaavat yhä useamman kodin ruokavalintoja. Olemme vastanneet kasvavaan kysyntään tuomalla kauppoihin kotimaisia kaurauutuuksia, jotka on valmistettu kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvällä tehtaallamme Raisiossa. Kasvipohjaiset tuotteet, kuten Elovena Kaurajuomat, Kauragurtit, Vanukkaat ja Välipalajuomat kannustavat terveydelle ja ympäristölle hyvää tekevään kasvipohjaiseen syömiseen.

Meri Mattila, Brand Manager, Raisio-konserni, puh. 040 705 0581, meri.mattila@raisio.com
Katri Järvinen-Wilén, ESG Manager, Raisio-konserni, puh. 040776 4314, katri.jarvinen-wilen@raisio.com

Lue kattava katsaus vastuullisuustyöhömme 14.3.2024 julkaistavasta vuosikatsauksesta, ”Raision vuosikatsaus ja yritysvastuuraportti 2023”. Raportti löytyy 14.3.2024 lähtien osoitteesta raisio.com

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Benecol®, Härkis® ja Elovena®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2023 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli 219,5 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 22,7 miljoonaa euroa. www.raisio.com