Elovena®-tuotteille avautui uusia markkinoita: Alankomaat ja Belgia

Mediatiedote 13.2.2024, kello 8.35

Ikonisen Elovena®-brändin tuotteille on avautunut uusia markkinoita, kun Alankomaiden suurin supermarketketju Albert Heijn on ottanut Raision Elovena®-kaurajuomia valikoimiinsa sekä Alankomaissa että Belgiassa helmikuusta 2024 alkaen. Avaus on merkittävä Elovena®-tuotteiden viennille, jota on valmisteltu pitkään.

Kolme Elovena®-tuotetta tulee saataville Albert Heijn -supermarketketjun myymälöihin helmikuussa. Tuotteet ovat Elovena®-kaurajuoma, Elovena®-kaurajuoma kahviin ja Elovena®-kaakao.

”Tuotteiden saaminen Alankomaiden tunnetuimpaan supermarketketjuun on merkittävä saavutus, sillä olemme työskennelleet brändin kansainvälistymisen kanssa pitkään. Normaalistikaan uusien elintarvikebrändien lanseeraus uusille markkinoille ei ole yksinkertaista, ja maailmantalouden tilanne viime vuosina toi matkaan monia lisähaasteita. Uuden markkinan avautuminen onkin loistava onnistuminen, jonka eteen on työskennellyt iso joukko raisiolaisia”, kiittelee Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi.

Albert Heijn on Alankomaiden tunnetuin supermarketketju ja markkinajohtaja, jolla on pitkät perinteet: ketjulla on ikää yli 130 vuotta. Albert Heijn toimii myös Belgiassa, jossa sen toiminta on kasvussa. Elovena®-tuotteet tulevat saataville 715 myymälään Alankomaissa ja noin 30 myymälään Belgiassa.

Alankomaat ja Belgia ovat Elovena®-tuotteille luontevia vientikohteita, sillä kasvipohjaisten elintarvikkeiden ja erityisesti kauratuotteiden kulutus on maassa kasvussa ja jo nyt paljon suurempaa kuin esimerkiksi Suomessa. Kaurapohjaiset tuotteet ovat nousseet Alankomaissa kasvipohjaisten tuotteiden kasvavaksi tuotekategoriaksi.

Tällä hetkellä Elovena®-tuotteiden päämarkkina on Suomi, mutta Raision tavoitteena on kasvattaa Elovena®-tuotteiden vientiä. Alankomaihin ja Belgiaan vietävät kaurajuomatuotteet valmistetaan suomalaisesta kaurasta Raisionkaaren tehdasalueelle vuonna 2021 valmistuneessa kasvipohjaisten tuotteiden tehtaassa. Tehtaalla on tärkeä rooli Raision strategiassa: se on mahdollistanut uusien tuotekategorioiden tuomisen Raision tuotevalikoimaan.

”Tavoitteenamme on luoda kauratuotteillemme pysyvä asema paljon Suomea suuremmilla markkina-alueilla, ja tämän aseman saavuttaminen vaatii paljon työtä ja panostuksia. Markkina-asemien saavuttaminen kilpailluilla kuluttajamarkkinoilla on kallista ja riskialtistakin, mutta uskomme että vahva, kohta sata vuotta täyttävä Elovena®-brändi menestyy myös maailman tuulissa”, Kuusniemi toteaa.

Alankomaalaisten mielikuva Suomesta ja Pohjoismaista on myönteinen, ja mielikuviin liittyvät luonto, puhtaat raaka-aineet, terveys ja hyvinvointi. Elovena®-mainonta ottaakin kiinni suomalaisten erityislaatuiseen onnellisuuteen ja siihen myönteisesti eksoottiseen mielikuvaan, joka sikäläisillä kuluttajilla suomalaisista on.

Vuosisata herkullisia kauratuotteita

Elovena®-brändi täyttää vuonna 2025 jo sata vuotta. Suomen tunnetuimman kaurabrändin ydin on säilynyt ennallaan vuosikymmenestä toiseen: herkullisia tuotteita suomalaisesta kaurasta ja puhtaasta suomalaisesta luonnosta. Vuonna 1925 syntynyt brändi päätyi Raisio-konsernille 1990-luvulla. Brändi ja sen tuotevalikoima ovat uudistuneet, ja terveellisen kasvipohjaisen ruuan yleistyessä kaurabrändi on ajankohtaisempi kuin koskaan: valikoima on laajentunut ja perinteisten kauratuotteiden rinnalle ovat tulleet kaurapohjaiset maitohyllyjen tuotteet. Alankomaiden ja Belgian markkinoille tuotavat Elovena®-juomat ovat saaneet Suomessa vahvan jalansijan. Ajat ovat muuttuneet, mutta herkullinen maku pysyy!

toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Mika Saarinen p. 040 072 6808

Raisio Oyj
Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Luomme yhä parempia kasvipohjaisia ja sydänterveellisiä tuotteita, jotta terveellinen ja maapallon kantokyvyn mukainen syöminen on ilon asia. Vahvat brändimme, kuten Elovena®, Benecol® ja Härkis®, tekevät tavoitteistamme totta. Vastuullisuustyöllämme teemme vaikeat valinnat asiakkaidemme puolesta, jolloin Raision tuotteet voi valita huoletta. Terveellisen ruoan tekijöitämme on noin 350 seitsemässä maassa ja viemme tuotteitamme yli 40 markkinaan ympäri maailman. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2023 konsernin jatkuvien toimintojen vertailukelpoinen liikevaihto oli 219,5 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 22,7 miljoonaa euroa. www.raisio.com