Ensimmäiset kaurauutuudet lähtevät Raision juuri valmistuneelta tehtaalta

Kauppoihin saapuu ensimmäinen kaurapohjainen tuoteperhe, joka sisältää kolesterolia alentavaa kasvistanolia

Kaksi vuotta sitten muurattiin Raision uuden tehtaan peruskivi konsernin hiilineutraalille tehdasalueelle. Nyt aikataulussa valmistuneelta tehtaalta saadaan ensimmäiset tuotteet kauppoihin eri puolelle Suomea. Kotimaisesta kaurasta valmistetut uudet Elovena®- ja Benecol®-tuotteet saapuvat kauppoihin syyskuun alussa. Tuotteiden kasvipohjaisuus ulottuu myös pakkauksiin.

Raision lippulaivat Elovena ja Benecol laajentavat valikoimiaan. Elovena-tuotteita saa jatkossa myös kaurajuomana, ruokakerman tapaan käytettävänä kauraruokana ja lusikoitavina kauravälipaloina. Benecol tuo kauppojen hyllyille ensimmäisen kaurapohjaisen tuoteperheen, joka sisältää kolesterolia alentavaa kasvistanolia.

Vahva tuotemerkki madaltaa kynnystä kokeilla uutta

Raision tuotekehitys perustuu vahvasti tutkimukseen ja kuluttajien tarpeiden täyttämiseen. Elovenan uudet tuotteet ja pakkaukset on kehitetty suomalaisia kuluttajia kuunnellen. Tuotekehitysprosessin aikana on tehty 16 kuluttajatutkimusta ja niihin on vastannut yhteensä 3414 suomalaista.

Elovena on Suomen arvostetuin kaurabrändi ja Euroopan laajimman vastuullisuuteen keskittyvän bränditutkimuksen mukaan toiseksi vastuullisin brändi Suomessa. Kun tuotemerkki on tuttu ja tunnettu, on uusien tuotteiden kokeileminen helpompaa. Kasvipohjaiset tuotteet ovat jo monelle tuttuja, mutta iso osa ihmisistä ei ole niitä vielä rohkaistunut kokeilemaan. Raision teettämien kuluttajatutkimusten tulokset kertovat, että 34 prosenttia suomalaisista haluaa vaihtelua käyttämiinsä maitotuotteisiin, olkoon kyse sitten uusista mauista tai raaka-aineista. Kyselyjen vastaajista yli 70 prosenttia sanoo, että Elovena-tuotemerkki lisää kasvipohjaisten tuotteiden kiinnostavuutta.

Kuluttajatutkimusten vastaajista yli joka kolmas kertoo, että kasvipohjaisia tuotteita pidetään eettisinä ja maapallolle parempana valintana. Elovena-tuotteet pakataan kasvipohjaisiin pakkauksiin, jotka ovat 100 prosenttisesti kierrätettäviä.

Nyt saadaan ensimmäinen kaurapohjainen tuoteperhe, joka sisältää kolesterolia alentavaa kasvistanolia

Benecol on maailman ensimmäinen ja ainoa kasvistanolia sisältävä ruokatuoteperhe. 26 vuotta sitten ilmestyi ensimmäinen Benecol-tuote. Silloin suomalaiset pääsivät alentamaan kolesteroliaan Benecol-levitteellä, joka vietiin käsistä ja myyntiä piti säännöstellä. Levitteen jälkeen terveyttä on vaalittu jogurteilla, jogurttijuomilla ja välipalapatukoilla. Nyt valikoima ja kohderyhmä laajenevat, kun ensimmäiset kaurapohjaiset Benecol OAT -tuotteet saapuvat kauppoihin.

Suomalaisesta kaurasta Raisiossa valmistettujen Benecol OAT -tuotteiden makeus tulee marjoista, hedelmistä, ja tietysti kaurasta. Sataprosenttisesti kasvipohjaiset ja maitohappobakteereja sisältävät tuotteet on pakattu pikareihin ja pulloihin, jotka kierrätetään kartonkina.

Raisiolla on tiukka terveystavoite tuotteilleen

Raisiossa ruokaa tehdään suurella sydämellä ja tavoitteena on tuottaa terveyttä meille ja maapallolle. Tämä näkyy muun muassa vastuullisuusohjelman tavoitteissa. Tavoitteena on, että vähintään 80 prosenttia tuotteista on terveellisiä vaihtoehtoja omissa tuoteryhmissään vuoden 2025 loppuun mennessä. Terveellisen ruoan kriteerit on määritelty erikseen jokaiselle tuotekategorialle. Tuotteista seurataan esimerkiksi rasvan, sokerin ja suolan määrää niin, että saavutetaan mahdollisimman korkea kokonaisterveellisyys.

Elovena-tuotteet: Mervi Nieminen, Brand & Category Manager, Elovena®, Raisio-konserni, puh. 0400 641 976, mervi.nieminen@raisio.com

Benecol-tuotteet: Meri Mattila, Brand & Category Activation Manager, Benecol®, Raisio-konserni, puh. 040 705 0581, meri.mattila@raisio.com

Me Raisiolla teemme ruokaa suurella sydämellä, tarkoituksenamme tuoda terveyttä meille ja maapallolle. Yrityksemme kasvu perustuu kolmeen painopistealueeseen: Benecol®-tuotteisiin ja kasvistanoliesteriratkaisuihin, kasvipohjaiseen ruokaan sekä kaurapohjaisiin kuluttajatuotteisiin ja kauraan teollisuuden raaka-aineena. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol®, Beanit®, Härkis®, Elovena®, Sunnuntai®, Torino® ja Benella®. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, hyvä maku ja vastuullisuus. Raision arvot – rohkeus, reiluus ja innostus – ohjaavat meitä kohti tavoitteitamme. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 234 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 28 miljoonaa euroa. Raisio työllistää noin 400 henkilöä. www.raisio.com

Kasvistanoliesteri alentaa kolesterolia. Korkea kolesteroli on sepelvaltimotaudin riskitekijä.